Virus???

18-jarige jongen maakte 70 % virussen Woensdag 4 augustus 2004 – Bron: NOS Nieuws
Uit onderzoek van het internetbeveiligingsbedrijf Sophos is gebleken dat één jongen verantwoordelijk is geweest voor maar liefst zeventig procent van alle internationaal verspreide internetvirussen van de laatste jaren. Het gaat om de eerder dit jaar gearresteerde Sven Jaschan, een Duitse jongen van achttien jaar oud.

Jaschan werd op 7 mei in het huis van zijn ouders in Waffensen gearresteerd. Hij bekende al vrij snel zowel de Sasser- als de Netsky-worm te hebben gemaakt; beide virussen legden wereldwijd miljoenen computers plat.

Als motief voor zijn daden gaf de jongen dat hij meer respect wilde afdwingen, onder andere van zijn medescholieren. Hem is computersabotage ten laste gelegd, hij kan een celstraf van hoogstens vijf jaar krijgen.

Iedere keer wanneer er een bericht via de media rondgestrooid wordt over een nieuw virus spits ik de oortjes. Ik wil niet dat mijn pc er de dupe van gaat worden dus snel kijk ik nog even alles na. Zijn alle updates getsjekt? Staat de virusscanner aan? Ieder mailtje bekijk ik plots met argusogen. “Zou hij of zij de virusscanner er wel door gehaald hebben alvorens het op te sturen?” Ook de kids hier krijgen instrukties voordat ze de pc aanzetten. Iedere gekke melding of pop-up moeten ze melden. En mocht het dan, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, toch voorkomen dat er zich een virus genesteld heeft in de pc, dan is ie er meestal snel met een vloek en een zucht wel weer uit te krijgen.

Toch kan ik er niks aan doen. Ook al haat ik die virussen en zie er het nut niet van in, ik heb toch een bewondering voor de makers ervan. Het is toch knap wat je met een brein, een dozijn codes en een pc kunt veroorzaken? Zo ook het voorbeeld hierboven in het krantenbericht. Hoe erg ik het ook vind, ondanks mijn afschuw en bewondering zie ik er ook iets komisch in (tja dat krijg je wanneer je een overdosis fantasie hebt hihi). Natuurlijk ben ik de beroerdste niet en wil mijn gedachtengang met je delen.

Zie een eenvoudig huisje in Duitsland. Vader en moeder zijn de hele dag werken en/of hebben geen flauw idee wat een pc is en wat je ermee kunt doen. Zoonlief kan zijn gang gaan met de pc. Terwijl hij vanuit zijn zolderkamertje hele bedrijven platlegt en helpdesks gek laat bellen, maak moeder zich zorgen…

“Als ie maar geen sex-sites bezoekt?!?”

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2004. Bookmark de permalink .

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

