Zal ik dat varkentje even wassen?

Iedere keer als ik het zie knijpt het beeld me de keel dicht en zorgt het ervoor dat ik me schuldig voel.
Ik heb het over die oogjes en die stopcontactensnuitjes die je kunt zien door de kieren aan de zijkant van een varkenstransport. Oke, eerlijk is eerlijk; ik lust graag een lapje vlees. Zelfs de restanten in een vorm van een fricandel sla ik niet af.
Maar als ik die beestjes hun lot tegemoet zie rijden, voel ik me toch even heel gemeen.

Vanmorgen reden we langs zo’n transport. Ik moest het eigenlijk niet doen maar het was alsof mijn blik er heen getrokken werd. Ik keek recht in de ogen van zo’n schnitz…eh…varkentje. Je zult niet gauw op een varken komen als ze je vragen een knuffeldier te noemen. Maar heb je ze wel eens goed bekeken? Het was maar een tel en ik was al half op weg om vegetariër te worden!

“Kijk meiden, varkens!” zei iemand. Het bleek mijn stem te zijn. Ik zei het maar het was niet eens de bedoeling om er een reaktie op te krijgen. Die kwam er natuurlijk wel!
“Waar gaan die naar toe?” vroeg Michelle. Ik aarzelde. Zou ik haar tere kinderhartje zoveel verdriet aandoen? Moest ik haar wijzer maken dan ze al was? Voordat ik een besluit genomen had zei ze zelf al:”Naar het slachthuis zeker?”
Niet dat ze antwoord verwacht had. Het bleef namelijk even stil. Waarschijnlijk ook even alleen met haar gedachten.

Die varkens van vanmorgen knorren vast niet meer maar mijn maag een paar uur later wel.

Over varkens gesproken……

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2004. Bookmark de permalink .

0 reacties op Zal ik dat varkentje even wassen?

  1. Diana zegt:

    ja dat vindt ik ook altijd zo zielig als je zo’n vrachtwagen ziet rijden, ik doe dan ook altijd mijn ogen dicht 😦

  2. Emmelinda zegt:

    Ja dat kan ik ook maar beter doen in het vervolg…ik voel me dan zo schuldig 😕 😉

  3. Renate zegt:

    Eigenlijk is het hetzelfde als een dood dier naast de weg zien liggen.
    Hoe harder je denkt ……. niet naar kijken, hoe meer je blik daar naartoe trekt volgens mij………
    Diana, niet je ogen dicht doen als je aan het rijden bent he!!! 😉

  4. Emmelinda zegt:

    Ja volgens mij is dat ook zoiets. Dan vind ik het ook altijd zo sjielug 😕

  5. teleguppie zegt:

    “Ik keek recht in de ogen van zo’n schnitz…eh…varkentje.”
    Bij deze zin schoot ik hardop in de lach 😀

  6. Emmelinda zegt:

    Whaahaaa en bij het lezen van jouw opmerking moet ik heel breed glimlachen want dat had ik dus ook toen ik het schreef;)

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

