Vroegah

Wanneer ik iets wil aanduiden in gezelschap met een tijdsbegrip als “vroeger” krijg ik vaak commentaar. Gehoon, spot en gelach…”vroeger” echoën ze.

Waar het aan ligt weet ik ook niet. Natuurlijk ben ik nog niet zo oud. Maar toch oud genoeg om al een soort van verleden te hebben. Toch? 34 (bijna 35 haha) is toch niet te jong? Of vergis ik me nou zo hard?

Oke ik weet het, meestal klinkt vroeger zo alsof je dingen uit de oudheid gaat verheerlijken. Alsof het toen allemaal beter was. Maar dat is helemaal niet mijn bedoeling. Weet ik veel of dat vroeger allemaal beter was. Ik wil alleen maar even vertellen dat ik nog weet dat vroeger een karretje van de groenteman door het dorp kwam met een weegschaal aan boord ofzo. Dat was immers niet gisteren, niet vorige week maar lang genoeg om vroeger te heten. Toch?

Waarom trek ik me dat dan zo aan? Wanneer ben ik dan wel oud genoeg om het begrip:”vroeger” uit mijn mond te gooien zonder er commentaar op te krijgen? Waarschijnlijk tegen de tijd dat ik bejaard ben en tja…dan kan ik me voorstellen dat het klinkt alsof het toen idd beter was.

Ik heb hier wel vaker over nagedacht maar een oplossing kon ik tot vanavond niet vinden.
Totdat Michelle me deze avond iets aan het vertellen was dat ze meegemaakt had…en ze warempel het woord “vroeger”gebruikt had.

Meteen ben ik gepromoveerd. Ik hoor bij de groep van de generatie die zich over dat woord mag ontfermen. Nou mag ik lekker meemijmeren met de ouderen onder ons.

*Schrik* misschien raak ik er wel depri van dat het nou niet meer zo is als dat het was.
Wheeee…ik wil eigenlijk niet meer in deze categorie!

Ik wil dat alles weer zo was als vroeger ook al was dat maar een paar uur geleden!

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2004. Bookmark de permalink .

0 reacties op Vroegah

  1. snoetie zegt:

    Hey, leuke site heb je, je lijkt me een gezellige meid!!!!! 😛

    Groetjes Snoetie.. 😉

  2. Peter zegt:

    Ja dat probleem ken ik ook Emmelinda maar ik heb er oplossing voor gevonden. Als ik over vroeger spreek duid ik dat aan als jaren ’70 of ’80. Begin jaren ’70 kon je bij de melkboer die toen nog aan huis kwam een pannetje melk krijgen of in de jaren ’70 kwam bij ons nog de schillenboer aan huis. Oud ben je zeker niet want ik ben ouder maar ik ken het probleem zeker. Het is denk ik een soort van mentaliteit van modern zijn, van kijk wat we in de afgelopen jaren hebben bereikt. Ik moet overigens zeggen dat ik ook een beetje problemen krijg hoor want het taal gebruik is aan het veranderen.
    Zeg je vet dan betekend dat ineens gaaf en/of leuk, zeg je slecht dan betekend dat goed en anders om, geen touw meer aan vast te knopen. 😉 😉

  3. Emmelinda zegt:

    @snoetie; Thanks, dat is lief van je maar sssst zo meteen krijg ik nog kapsones hahaha.;) 😛

    @Peter; Misschien is dat nog niet eens zo’n slecht idee om alles bij de jaren te benoemen maar pfff wat een gedoe he? Het is ook nooit goed hahaha. Ik ga er eens mee aan de gang. Mocht het me niet lukken dan kan ik altijd nog terug op vroeger hihi.
    Haha en wat dat vet aangaat…het is fijn dat mijn meiden er mee thuis komen, zo blijf ik een beetje bij de tijd hahaha…laatst las ik overigens een stukje van de hedendaagse schrijftaal onder tieners…tjongejonge dat was me wat. Met wat fantasie (en gelukkig bezit ik die wel hihi) kon ik het ontcijferen. Wie weet over een paar jaar niet meer hahaha…en goh dan kan ik eindelijk zeggen; Vroeger hadden we toch een fijne taal…whaahaa 😉

  4. Peter zegt:

    Je hebt helemaal gelijk wat die schrijftaal betreft dan vind ik ook moeilijk. SMS of MSN taal noemen ze dat geloof ik. Alles is afgekort.
    ff=even, mn=mijn, cl=cool en zo kan ik nog wel even doorgaan want er wordt ook nog eens een zwik Engels bij gebruikt die ze ook weer afkorten of waar ze woorden vervangen met cijfers. Ik vind het overigens bedroevend te moeten zien “ook hier in web-log land” dat heel erg veel mensen slecht Nederlands schrijven en daar ben ik zelf geen uitzondering op. Dat je crea bea bent oke maar sommige schrijven slecht met een g en misschien schrijven ze mesgien en dan heb ik het nog niet eens gehad over de topografie van sommige.
    Ik schrijf laatst aan iemnand dat ik in de buurt van Arnhem woon schrijft die terug waar ligt dat ookal weer? 😉 😉

  5. Fred zegt:

    Op mijn leeftijd kan ik gerust van ‘vroegâh’ spreken. Het rare is dat sommige dingen uit de jaren vijftig tot negentig héél lang geleden lijken, andere (bijvoorbeeld muziek, herinneringen aan mensen) weer niet. Trouwens, helemaal niet erg om het over het verleden te hebben, zolang je het heden niet verwaarloost. Want voor je er erg in hebt, is dat ook weer verleden!
    😛
    Overigens leuke site, en ik ben niet geschrokken van jouw foto (wat je dus als een compliment mag opvatten…).

  6. Lia zegt:

    Ik ben ook al zo oud dat ik met een gerust hart over ‘vroeger’mag spreken.
    En ik blijf erbij, ‘vroeger’was het in ieder geval gemoedelijker allemaal.
    En het taalgebruik, zowel de schrijftaal als de gesproken taal is verschrikkelijk verloederd. Jammer hoor.
    Ik kan het ook niet allemaal meer volgen.
    Zal ik wel te oud voor zijn hahaha
    Lia.

  7. lianne zegt:

    vroeger…..vroeger liepen ze in berenvellen zou mijn man zeggen…en ik? ja ik ben pas 27 en ook ik gebruik vaak de term vroeger dat kletst toch een stuk makkelijker weg dan zoveel jaar geleden…….
    groetjes lianne 😀

  8. Janneke zegt:

    vroegerrrrr..eigenlijk mag ik deze term nog helemaaaaal niet gebruiken 🙂 ben nog maar 20 !! vrolijke weblog heb je hoor :D..hou ik wel van !!!

  9. Emmelinda zegt:

    @Peter; ja dat is helemaal erg. Er zijn inderdaad mensen die het nederlands zo slecht beheren dat het geen crea-Brea-aktie meer is. Ah nou maak ik zelf ook hier en daal wel fouten maar pfff soms lees ik wel eens dingen waarbij plaatsvervangende schaamte op gaat treden hihi.
    Maar ik weet gelukkig wel waar Arnhem ligt hihi;)

    @Fred; Heb je na het zien van die foto wel nog kunnen slapen? hahaha geintjuh;) Maareh…je hebt helemaal gelijk, ook al kom ik pas kijken; ik heb ook heel sterk dat sommige dingen langer geleden lijken te zijn dan daadwerkelijk het geval is. Is eigenlijk soms best grappig;)

    @Diana; Thanks 😛 *bloos*

    @Lia; Ja ik geloof heel goed dat het vroeger gemoedelijker was, dat merk ik zelf ook heel sterk. Het lijkt wel alsof het de laatste jaren dubbel zo hard achteruit gaat he?

    @Lianne; Whaahaa ja dat is een goeie, dat van die berenvellen. Heb ik nog niet te horen gekregen maar zo kijken ze me wel aan hahaha.

    @Janneke; Grinnik…nou ik knijp wel een oogje dicht hoor;) Van mij mag je 😛
    Dank je wel voor je compliment, daar maak je dit mens blij mee;)

  10. Keezz zegt:

    Als ik over sommige dingen spreek, dan weet mijn vrouw niet waar ik het over heb…. is voor haar tijd (ik ben 45, zij is 32).
    Dus dan kan ik gerust over VROEGAH spreken, toch???? 😉

  11. Emmelinda zegt:

    Ja Keezz dan mag jij dat gerust hihi. Dat is wel grappig he? Marc is “maar” 6 jaar ouder maar ooo wat hebben we soms een wereld van verschil! Zijn hadden vroeger nog kolen en moesten in een teiltje gewassen worden. Wij hadden cv en een ligbad! hihi 😉

  12. Peter zegt:

    Wassen in een teiltje ken ik ook nog maar kolen zijn voor mijn tijd. Wij hadden eerst stookolie en later een gas haard. Een douche en een ligbad is voor mij van veel later en ik heb nu gewoon een simpele douche maar er zijn nog huizen in mijn gemeente die zelfs dat niet hebben. Daar motje je wassen in de keuken net als vroeger. 😉 😉

    P’s, misschien moeten we eens een logje gaan weiden aan wat we vroeger allemaal hadden, kun je zien hoe rijk we nu zijn. 😉 😉

  13. Emmelinda zegt:

    Ja hihi, daar is een tekst over, die moet ik eens opzoeken. Is heel grappig geschreven en daar zie je meteen hoe we in bepaalde dingen vooruit zijn gegaan! 😉

  14. agnes zegt:

    die beer is leuk hahaha

  15. Huismuis zegt:

    Ondanks dat Keezz en ik zoveel jaar schelen (ik ben zijn vrouw dus) en onze jeugd totaal anders was klikt het gelukkig wel in de liefde en dat is toch veel belangrijker. hahaha.

    En ik praat ook over vroegah want ik vind 32 jaar best een leeftijd om dat te mogen zeggen!!! 😀

  16. Emmelinda zegt:

    @ Agnes; Thanks, ik moet er ook nog steeds om lachen hahaha. Gek he, ze zeggen dat het echt weer wat van mij is…hoe komen ze erbij? hahaha;)

    @Huismuis; Jaaaaa je hebt helemaal gelijk; dat IS ook het allerbelangrijkste. Tenslotte gaat het niet de hele dag over vroeger hihi;) Maareh..je hebt gelijk, gewoon blijven praten over vroeger…het staat tenslotte in de dikke van Dale;) Grinnik 😀

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

