Horen zien en/of zwijgen….

Ik kan me in veel situaties inleven (meervoudige persoonlijkheidsstoornis, dat scheelt! GEINTJUH) en vaak zonder moeite. Daarom kan ik ook het ontstaan van kettingreakties voorstellen (vooral op de bijou-afdeling…oh he bah wat flauw). Of eerder gezegd sneeuwbaleffecten.

Ik snap vaak ook wel waarom iemand een daad begaat of waarom iemand bepaalde dingen zegt. Niet dat ik het er dan meteen eens mee hoef te zijn maar ik kan het me gewoon voorstellen. Iemand meteen veroordelen zal ik niet doen; ik wil eerst alle kanten van het verhaal horen. Dan pas kan ik beoordelen of het door de beugel kan (dus ff door naar de orthodontist)

De discussies op tv volg ik graag. Eens kijken wat er zo onder mijn medemensen leeft. Het geeft inzicht in bepaalde denkbeelden van landgenoten, gekleurd of niet, gediscrimineerd of niet, autochtoon off allochtoon, kakker of volksbuurtbewoner, oud of jong en ga zo nog maar even door. Natuurlijk tsjek ik mijn eigen mening en stel die even bij wanneer er nieuwe feiten zijn.

Doch van de week schoot het me even in het verkeerde keelgat (*glup*)
Ik hoorde een jonge moslim zeggen;
“Jullie Nederlanders scheren ons over één kam!”

Nou scheer ik me wekelijks best wat af hoor, lieve weblogleeskinderen, maar ik scheer geen mensen over een kam (ik neem een borstel! hahaha).
Ik zit dus ook zeer verbaasd te kijken;”Watzegtiemenou?”
Scheert ie zelluf een eind weg! Daar had ie waarschijnlijk niet goed over nagedacht.

Ach ja ik begrijp hem wel. Ik hoorde het namelijk nog een paar keer zeggen (nee was geen herhaling) in andere interviews door andere mensen. Niet dat ik het eerlijk vind. Ik ben ook een Nederlander en ik scheer dus geen mensen over kammen zoals ik al zei.

Het moet niet gekker worden zeg…

Dan zou de pot de ketel verwijten dattie zwart groen ziet!

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2004. Bookmark de permalink .

0 reacties op Horen zien en/of zwijgen….

  1. Peter zegt:

    Tja daar heb je weer zowat. Ik heb het van de week ook meerdere keren gehoord van de week en ben het er ook niet mee eens want ten eerste heb ik een pokken hekel aan scheren en doe ik dat dus zo min mogelijk en ten tweede schher ik gen andere mensen. Ieder mensen is in mijn ogen gelijk ongeacht of hij/zij zwart/wit of geel/rood is of dat hij Allah, God of Boeddha aanbid of dat hij/zij liever rijst dan aardappels eet, dat maakt me dus geen flikker uit. Wat mij wel uitmaakt is dat heel veel nieuwe Nederlanders niet of nauwelijks Nederlands kunnen spreken of schrijven en zich ook niet wensen te verdiepen in onze geschiedenis en huidige samenleving. Mijn motto is horen, zien en mee discussieren en dat geldt niet alleen voor Nederlanders maar dus ook voor Nieuwe Nederlanders. Het is niet alleen in mijn of ons belang dat ze Nederlands spreken en dat ze wat afweten van hun nieuwe thuisland maar vooral in het belang van hun zelf. Nederland steld tegenwoordig de eis dat je gaat integreren en hoe kun je nu integreren als je de taal niet spreekt en niets af weet van de geschiedenis en van de huidige situatie. 😉 😉

  2. lianne zegt:

    uch ! ik heb gezegd!! ik ben het met jullie allebei eens en ik hoef er niks meer aan toe te voegen…. 😉

  3. Emmelinda zegt:

    @Peter en lianne; Ja ik hoorde Balkenende maar roepen over “de dialoog.” Pff dat is nogal eenrichtingsverkeer af en toe. Oke er zijn Nieuwe Nederlanders die wel hun best doen om zich verstaanbaar te maken en ik heb er begrip voor dat het niet allemaal meevalt. En ik zou me ook wat meer in andere culturen kunnen verdiepen (niet alleen in de Thaise of chinese keuken hihi) dat doe ik ook te weinig. 😉

  4. Isaiah zegt:

    “Jullie Nederlanders scheren ons over één kam!” met deze uitspraak doet hij precies waar hij Nederlanders van beschuldigt……
    😕

  5. Emmelinda zegt:

    Juist! Daarom schoot het me ook zo in het verkeerde keelgat;)

  6. epie zegt:

    wel goed ingeburgerd als je die uitdrukking kent.

  7. Emmelinda zegt:

    Grinnik…ja zo kun je het ook bekijken hahaha;)

  8. Sassefras zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens Emmelinda. Ik ben ook altijd erg blij dat ik veel mensen ken van veel nationaliteiten die zich wel als goedwillende burger aangepast hebben en gedragen. Door hen kan ik nog steeds met positieve blik naar de medelanders kijken. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar ja, die heb je ook onder ons eigen volkje

  9. Emmelinda zegt:

    Ja inderdaad! Daar ben ik me ook heel erg van bewust. Niet iedereen is braaf;)

  10. Tiepisch zegt:

    Wat zou het makkelijk zijn als je iedereen over één kam kon scheren… (wel onhygienisch) én saai!!! Maar nog het meest kortzichtig! Ik probeer me keer op keer weer ruimdenkend op te stellen en weet dat niet iedereen het zelfde is… Gelukkig niet… Stel je voor dat we allemaal hetzelfde waren… Pffff… konden we ook niets meer van elkaar (fouten) leren…
    Groetjes, Mi.

  11. Emmelinda zegt:

    Ja je hebt helemaal gelijk. Zo zie ik dat ook.
    Ik ben ook blij dat we niet allemaal hetzelfde zijn want soms zie ik wel eens mensen dingen zeggen of doen… 😦

    groetjes terug;)

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

