Babypraat

Ik sta op het schoolplein te wachten op mijn kroost. Ik bekijk wat ouders aandachtig en sta verder lekker te genieten van het zonnetje. Het is lekker rustig.

Plotseling verandert de hele setting. Er wordt namelijk een kinderwagen het schoolplein opgeduwd. Vrouwen vliegen er op af om naar het kleine mensje te kijken.
Ze kirren. Ze lachen naar het hoopje mens in de wagen en spreken het toe terwijl ze een grimas trekken. Wildvreemden van elkaar maar er ontstaat een band. Meteen. Wat is dat toch gek. Ik heb dat namelijk niet.

Tuurlijk, ik ben dol op mijn eigen kids. Ik ben blij dat ik ze heb mogen baren. Maar ik ben geen baby-mens. Ik vind iets oudere kids gewoon leuker. Op het schoolplein denken de dames er zichtbaar anders over. Ze krijgen een mini-orgasme bij het zien van die kleine teentjes en vingertjes en spontaan krijgen ze een soort van postnatale nesteldrang.

Er ontstaan meteen kruisverhoren (ja dat ook hahaha; ook over de bevalling en de export-functie van het geboortekanaal). Eigenlijk meer een soort controle. Een niet-officiel-consultatiebureau-verhoor: “Slaapt ie snachts nog niet?” terwijl een andere moeder dan meteen het gesprek overneemt:” De mijne sliep meteen door” Van die vervelende feiten die je als moeder niet wilt horen als je eraan denkt dat JIJ ijsberend door het huis loopt op tijden dat je hele straat in dromenland bivakeert. Meteen 10 minpunten. Terwijl je het allemaal zo goed mogelijk probeert te doen.

En o jee als jij ergens nog niet zo handig in bent als de “ervaren” moeders. Dan kijken ze je aan alsof ze je willen straffen omdat je verzaakt hebt een abo te nemen op “Ouders van Nu” of omdat je nog niet ingeburgerd bent in de boekenreeks van Daphne Deckers. Andere kids blijken met een half jaar al een gouden medaille te hebben gewonnen in rollen, rennen en kruipen, terwijl die van jou nog gewoon tevreden sabbelend op zijn tenen in de box ligt. Oke, ze “vergeten” er gemakshalve even bij te vermelden dat hun kroost pas een volledige zin weet uit te persen op het moment dat ze bijna de bassisschoolleeftijd hebben bereikt (bij wijze van spreken dan).

Ik vind dat vreselijk. Tuurlijk wil je helpen als iemand met een probleem zit en jij hebt een pasklare oplossing. Maar geen verwijten. We hebben nou eenmaal geen gebruiksaanwijzing bij de geboorte gevonden in de moederkoek. Het was geen fortune-coockie die je opentrok en voila…daar waren de tien geboden van je kind.
Je kunt 9 maanden in verwachting zijn. Maar het is een raadsel wat je daarna kunt verwachten. Ook na het lezen van Ouders van Nu etc. En natuuuuuuurlijk heb jij weer een kind dat niet psies doet wat het gemiddelde kind doet. Hadden wij dus ook. Bij beide kids.

Normaal gesproken vind ik het heerlijk als iemand een beetje afwijkt. Dan heb ik het niet over een extremist of een melkboer (haha sollie, dat moest ff) maar gewoon iemand die het durft om eens NIET mee te doen met de laatste mode of rage omdat het zo hoort. Maar als je moeder geworden bent en je zit voor Piet Snot op het consultatieburo omdat je kind weigert “gemiddeld” te wezen dan is dat zeer vervelend.

Pfff ik benijd ze niet hoor, die nieuwbakken moeders die even “bijgepraat” worden. Soms kun je er ongelooflijk onzeker door worden. Vooral na venijnige opmerkingen van jaloerse moeders.

Oke, ze zijn echt niet allemaal zo. Er zijn d’r gelukkig genoeg met gezonde belangstelling die niet op je neer kijken. Wegens hormonen kan het ook nog eens zijn je extra gevoelig bent voor dat soort opmerkingen en dan komen die harder aan.
Want sekreten kunnen het zijn. Echte tangen! Ik ben blij dat ik daar van af ben zeg!

Kijk; DAT noem ik nou eens een echte TANG-verlossing!

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zΓ‘l tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2004. Bookmark de permalink .

0 reacties op Babypraat

  1. Sassefras zegt:

    Opgelucht? πŸ˜€ Ik zag die hele sitiuatie voor me, wat een giller. Ik ben ook niet zo’n babytype. Van het consultatiebureau kan ik me nog herinneren dat ik altijd ‘ruzie’ had om dat ik niet precies deed wat ze voorschreven. Bij een van de kinderen staat er in hun dossier ‘Eigenwijze moeder’ Mooi compliment vond ik dat πŸ˜‰ betekende dat ik zelf dacht en geen robot was πŸ˜€

  2. Emmelinda zegt:

    Jaaaaaa een beter compliment kun je niet krijgen! hahaha. Erg he, die controle. Is het niet van het cb dan wel van collega-moeders. Vaders zijn veel leuker. Die vinden het leuk als het boert, eet en lacht en groeit en wat boeit het dat die van een ander dat minder of meer doet hihi.;)

  3. Peter zegt:

    Hahaha, wat een heerlijk stuk heb je weer geschreven Emmelinda en ja ik herken een heleboel. Mijn kinderen zijn zoals jij al weet geen gemiddelde kinderen en ook ik doe alles lekker tegendraads van wat het consultatie bureau mij heeft opgedragen en ook mij onze kinderen staan opmerkingen over mij en mijn vrouw in het dossier maar dat zal me allemaal worst wezen want ik heb prachtige kinderen die goed kunnen leren en een denk vermogen hebben waar je U tegen zegt. Multa tulie zei het ooit eens, ouders zijn stakkers die in het duister tasten maar voor zover ik nu kan beoordelen hebben ik en mijn vrouw redelijk de weg kunnen vinden met onze kinderen zonder tussen komst van Wij jonge ouders of die afgelikte boterham van een D. Deckers en haar zogenaamde interessante gewauwel. πŸ˜‰ πŸ˜‰

  4. Emmelinda zegt:

    Hihi ja weet je…volgens mij moet je echt niet naar zulke dingen of mensen luisteren. Gewoon op je gevoel afgaan. Wat weet zo’n muts nou? Die ziet zo’n kind maar 5 minuten op het bureau. Daarbij was die van ons eentje zonder kids…pfff en die moet dan met de boekenwijsheid vertellen wat wij moeten doen?

    Bij Mies deden we nog alles volgens het boekje om niet op de vingers getikt te worden maar pfff daar hebben we toch last mee gehad hoor. Dat vond mevrouw (Mies) niet fijn.
    Doen we het op onze manier dan gaat het goed.

    Ik heb dus voor eeuwig geleerd wat dit betreft;)

  5. Peter zegt:

    Weet je wat mijn kinderen deden als ze merkte dat het consultatie bureau kritiek op ons had, dan gingen ze op tafel zitten pissen zo van wat jou mijn ouders een beetje de les proberen te lezen. πŸ˜€

  6. Emmelinda zegt:

    Whoeehaaaa…ik geloof dat ze de ondeugd van hun pappie hebben???? hahaha. Prachtig! πŸ˜€ πŸ˜‰

  7. Peter zegt:

    Hoe weet jij dat ik ondeugend ben of ben geweest? Ben heel erg lief hoor echt waar. πŸ˜› πŸ˜›

  8. Emmelinda zegt:

    Whaahaa ja duh;) Ik weet al genoeg hahaha. Je hebt me een paar voorbeelden genoemd;) hahaha

    Maareh…ondeugend zijn is heerlijk! Dus houden zo πŸ˜€

  9. Peter zegt:

    Ik en mijn grote mond. πŸ˜•

  10. Tiepisch zegt:

    Hahahahahaha! Heel leuk stukje Emmelinda! Ook ik heb altijd mijn schouders opgetrokken als het cb weer wat te wauwelen had… Mijn dochter was zogenaamd altijd te licht in gewicht… So what… Ze is nu bijna 17 en t is toch echt goed gekomen hoor! πŸ˜‰
    Ik krijg trouwens kromme tenen van ouders die zo achterlijk praten tegen kleine kinderen: daar is de toet toet en aai de woef maar… Pffffff…
    Fijne avond!
    Lieve groetjes, Mi.

  11. Emmelinda zegt:

    @Peter; Hihi…nou als je er op staat wil ik wel net doen alsof ik het vergeten ben hahaha;)

    @Tiepisch; Jaaaa uiteindelijk KOMT het ook allemaal goed. En gewoon omdat je doet wat je voelt dat je moet doen. O zo;)
    Ik moet ook altijd lachen om mensen die zo boven een wieg hangen met die brabbelwoordjes. Mijn buurman heeft dat ook altijd gedaan met dat zoontje van hem. Hij is nu 8 en praat nog steeds heel erg slecht. Ik denk dat er toch een verband tussen zit, tussen gewoon praten met je kids of van die stomme taal uitkramen;)

    Jij ook een fijne avond, als is die bijna voorbij!
    XXX

  12. lianne zegt:

    wat een geweldige log zeg!! en ik kan me er helemaal in vinden !! ik heb gemerkt dat wij zowiezo in heel veel dingen op elkaar lijken

    ik wil je trouwens ook een hele fijne kerst toewensen en een gezond 2005!! maak er wat van en tot volgend jaar maar weer!!
    liefs lianne

  13. Emmelinda zegt:

    Hihi dank je *bloos* ik vond het heerlijk om al die baby-frustraties eens van me af te schrijven;) Grappig is dat he; als je dingen herkent in een ander? Ik vind het altijd een zucht van verlichting hahaha;)

    En ik wil jou ook het allerbeste toewensen! Veel plezier deze feestdagen en een heel goed begin van 2005. Ennuh…de rest van dat jaar ook natuurlijk;)

    Knufff

  14. Mieraja zegt:

    Een toplog dit!! En je hebt ook nog eens gelijk ook!
    Ik heb ook geen gemiddelde bloedjes..de een was te traag, de ander te snel, maar ik heb ook mijn irritatiesgrenzen behoorlijk moeten verleggen..
    En ja, er zijn altijd ouders (LOL ZOALS IK!) die ook weleens ff willen pochen..maar ik zeg er altijd achteraan: Maar ja, dat kind van mij spoort dan ook niet..

  15. Emmelinda zegt:

    Hihi ja het is helemaal niet zo’n roze wolk als ze in Ouders van Nu je willen laten geloven. Misschien bij sommige gezinnen wel maar die hebben dan ook waanzinnig veel geluk gehad.

    Ja tuurlijk, ik wil ook wel eens pochen. Het is ook heerlijk om lekker trots te zijn op je kroost! πŸ˜‰

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

