Watzeggenzemenou???

In de eerste groei-en-opvoedjaren van onze kids hebben we een flinke fout gemaakt.

We hebben namelijk veel tijd gestopt in de woordenschat van de kids. Niet in de taal waarmee sommige ouders aankomen; het koetsjiekoetsjie-wat-heeft-mijn-kleine-meid-dan-poeliepoelieaans maar ECHTE woorden. Nou nee, het ging nog net niet over de EOE-index maar geloof me, dat had niet veel gescheeld. Tja, kids zijn wat dat betreft net als een spons; ze zuigen al die info op en je weet; alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden en geloof me; dat doen ze dan ook. Vroeg of laat slaan ze er je mee om de oren!

Daarbij zien ze vanalles en daar moet uitleg bij gegeven worden. Hoe het kan weet ik niet maar die mondjes van mijn meiden gaan de meeste tijd tegelijk open. Frappant is dat! Wel stom van moeder natuur dat ze niet regelt bij de geboorte van een tweede kind dat je een mond extra krijgt. Ik kan namelijk wel twee mondjes tegelijk volgen (al is dat eigenlijk best een kunst want pfff ze kunnen ratelen! Het lijkt nog het meest op zo’n opwindmuis die afloopt) maar ik kan er maar een tegelijk beantwoorden. Het is wel eens frustrerend want ik vind het dan rot dat de ander op haar antwoord moet wachten. Vaak is de vraag dan alweer vergeten omdat het antwoord iets langer duurde dan verwacht.

Tja, ik vind nou eenmaal dat ik er aandacht aan moet besteden. Hebben ze een vraag, dan hebben ze ook recht op een antwoord. Een goed antwoord. Niet dat ze daar nog genoeg aan hebben. Wat dat betreft is het waarom??-tijdperk hier nog steeds niet afgelopen. En het gaat diep, die vragerij van ze. Logisch is natuurlijk dat de antwoorden een boel nieuwe woorden opleveren die ze weer zelf gaan gebruiken.

Vraag ik een soort van Time-Out, gaan ze meteen over op een dialoog met elkaar. Terwijl ik toch echt vroeg om de kaakjes even op elkaar te houden. Hmmm, misschien moet ik eens kijken of er nog zo’n lipje in de oorschelpen zit. Zo’n dingetje dat ervoor zorgt dat twee delen nog geen contact met elkaar maken maar als je het verwijdert juist weer wel. Misschien hebben we bij het wegwerken van de moederkoek ook wel de activeringscode weggegooid?

Wanneer ik graag heb wanneer ze de monden opendoen (hoe is het geweest op school?) dan hoor je ze niet of nauwelijks (oh leuk…). Vooral wanneer ze geprobeerd hebben elkaar te verbouwen en je naar boven rent om uitleg van het geschreeuw en gebonk. Dan is het stil. Doodstil. Dan kan het ineens WEL! Maar volg ik heeeeeel even het journaal, dan is ALLES maar dan ook ALLES belangrijker en wel meteen.

Sinds een jaartje kletsen ze ook een aardig woordje over de grens. Nee geen Belgisch…Engels! Omdat ze dan weer van voor af aan beginnen (AAARGH) vragen ze mij de oren van het hoofd (vooral in de zomer lastig; dan valt steeds die zonnebril af, grinnik)

Dan heb je ook nog de kwebbeluurtjes met elkaar. (trouwens heerlijk om te zien en te beluisteren, dan zijn het echte vriendinnetjes) Vooral in bed. Nog even de laatste info naar elkaar toespelen.

Vaak is het vermoeiend. Het is ook een fout van mij; ik hoor alles en kan het niet afschakelen. Geen nieuwsgierigheid hoor (al is het verrekte handig af en toe hahaha), ik heb het in de stad ook. Het is geen geroezemoes wat ik hoor, ik hoor gewoon al die gesprekken. Zo onzinnig ook. Wat kan mij het nou schelen dat Jan pas gebeld had en wat Piet bij de bakker zei toen ie drie broden moest halen. Gelukkig hoef ik op die gesprekken niet te antwoorden. Op die van mijn meiden vaak wel om iets te bevestigen omdat de een niet gelooft wat de ander zei (máhàààm).

Daarom ben ik vaak best blij dat ik een nachtraaf ben. Dan kan ik een gedeelte van mijn dagrust inhalen. Even afschakelen en bijtanken.
Niet dat ik die kwebbeluurtjes van mijn meiden zou willen missen hoor…. Dat zal je mij niet horen zeggen! Ik vind genoeg pauzes op een dag om mijn oren tot rust te laten komen. Daar wordt je vanzelf heeeel creatief in.

Maandag weer even nieuwe lading Duck-tape scoren!

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2005. Bookmark de permalink .

0 reacties op Watzeggenzemenou???

  1. ppexx zegt:

    allemachtig…..type geil ofzo? dat 10 voor 3….pff 8)

  2. Emmelinda zegt:

    Welnee…van wie denk je dat ze dat praten geleerd hebben 8)

  3. 30something zegt:

    Djeezz, wat een reactie hierboven van die p. (kon zelfs geen dumpdate vinden?)
    Enneh…ja, ik denk dat ze dat ratelen niet van een vreemde hebben 😉

  4. Emmelinda zegt:

    Ach ja, misschien kunnen ze er mee de politiek in ofzo? Of een talkshow runnen? 😉

  5. 30something zegt:

    Oei, ik hoop voor jou toch dat ze nu nog niet praten als een politieker. Ga dan maar voor die talkshow!

  6. Emmelinda zegt:

    Hihi dan weet ik het goedgemaakt. De oudste is geknipt voor de politiek. Dat weet ze nu nog niet maar ik weet dat ze haar mannetje staat. En nummertje twee gaat een one-woman-show doen. Zeker weten 😀

  7. ppexx zegt:

    was niet lulleg bedoelt ofzo hoor…… 😉

  8. Emmelinda zegt:

    Oh nee hoor, zo had ik het ook niet gezien 😉

  9. Peter zegt:

    Pfff, lang stuk zeg, moet ik nog wel drie keer lezen voor het helemaal is doorgedrongen maar van wat ik ervan begreep praten ze nogal graag. Misschien is een carriere in de psychologie iets voor ze, kunnen ze al hun patienten precies vertellen hoe alles wel zou moeten. 😀 😉

  10. die twee van mij beginnen ook al lekker hele verhalen te vertellen,dat is echt een genot om naar te luisteren,vooral als ze in hun spel zitten en niet in de gaten hebben dat mama mee zit te luisteren 😉

  11. Emmelinda zegt:

    @Peter; ja hihi het is ff doorbijten. Maar de boodschap is overgekomen. Dat is trouwens ook een optie; in de psychologie. Ze zijn nu al hard aan de praktijk aan het sleutelen hahaha…als ik soms hoor waar ze het over hebben 😉

    @Lianne; Leuk is dat he, dan zie je ze echt met sprongen vooruit gaan. Of beter gezegd; je hoort ze vooruit gaan haha.
    Dat afluisteren blijft het leukst. Alhoewel…wanneer ze andere gedachtes bij iets hebben vind ik het ook leuk om met ze in discussie te gaan. Nu nog wel hahaha…zal over een paar jaar ook niet meer zijn vrees ik hihi 😉

  12. Peter zegt:

    Ik zal voortaan een woordenboek erbij leveren want ik schijn vaker dit soort diepe reacties te geven. 😀 😀

  13. Emmelinda zegt:

    Hihi is ook een goeie…al is er ook eentje online…scheelt tillen 😉 Alhoewel…gisteren moest ik een worod hebben…wassie under construction…grrrr 😕 😉

  14. Peter zegt:

    Hahaha, nee maar even serieus. Ik schijn steeds vaker in raadsel te gaan spreken en schrijven. Het is soms zo erg dat ik zelf niet eens meer weet wat ik bedoelde. 😀 😉

  15. Emmelinda zegt:

    Maar in feite…als je het hebt over die ene reaktie…die was mij eigenlijk meteen duidelijk. Misschien dat ik net zo hard in raadsels denk? Of bedoel je het anders? 😉

  16. Peter zegt:

    Nee ik bedoel het zoals jij het denkt want we kijken in dezelfde spiegel en dat is niet figuurlijk bedoeld voor de mee lezers. 😉

  17. Peter zegt:

    Hmm, geen meelezers?? 😉

  18. Emmelinda zegt:

    Of wel; die zijn alle spiegels in huis aan het bekijken hahaha 😀

  19. Peter zegt:

    Hullie leiever dan ik, ik zie nooit zoveel bijzonders in die spiegel. 😉

  20. Emmelinda zegt:

    En ik ben al blij dat ik wat in de spiegel kan zien, dat betekent dat ik ze netjes heb gepoetst hahaha 😀

  21. Peter zegt:

    Nee daar heb ik mijn mensen voor die van de woning stichting. 😀

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

