Letterlijk of figuurlijk???

Dat sommige uitdrukkingen of uitspraken letterlijk of figuurlijk bedoeld kunnen worden is nogal eens moeilijk te begrijpen.

Nou ja, voor Mies dan. Wanneer ik zeg: “Ja heee, dat is lekker!” denkt ze dat het voor herhaling vatbaar is of dat ik stiekum aan het snoepen ben.
“Ja gooi NOG wat harder met de deur!” zeggen en ze denkt dat we een nieuwe huisregel ingevoerd hebben. Ik moet er ook niet aan denken wat voor bloederige taferelen ze voor zich ziet bij het lezen van het einde bij deze log!

Ik begrijp het eigenlijk niet. Ze is een taalvirtuoos. Als Ukkie kon ze al heel snel babbelen en herhaalde alles net zo lang totdat het perfekt klonk. Op het consultatiebureau vroegen ze of ze al woordjes kenden terwijl ze d’r al volzinnen uitgooide.
Ik heb me ook wel eens afgevraagd of we haar te volwassen zien en dat ze die letterlijk of figuurlijk bedoelde grapjes niet begrijpt. Maar haar (twee jaar jongere) zusje begrijpt het wel. Die maakt ook zulke opmerkingen tegen ons.

Waarschijnlijk is Mies in taal een stuk serieuzer. Dat mag. Dat vind ik prima. Ik probeer wat haar betreft wel een beetje op mijn woorden te letten (al is het alleen maar omdat ze graag verbetert haha), ik pas het wel aan als ik zie dat ze niet begrijpt dat het letterlijk of figuurlijk bedoeld is.
Bij Marc hoef ik hier ook niet op te letten. Die stoeit ook graag met zulke begrippen. Dus hij begrijpt ook wanneer ik het cynisch of ernstig bedoel.
Gelukkig maar….

Ik wil ook wel eens serieus genomen worden….

Letterlijk EN figuurlijk

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zΓ‘l tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2005. Bookmark de permalink .

0 reacties op Letterlijk of figuurlijk???

  1. Fran & Mick zegt:

    Hey Emm, Je bent weer aardig aan het loggen he πŸ˜‰
    Leuk stukje dit.. Ik roep ook vaak dat soort zinnen
    ‘Nou dat is lekker dan’
    ‘Geweldig dit’ etc.
    Ben benieuwd hoe Mick dit later zal oppikken πŸ˜€

  2. juist zegt:

    haha, het is wat!
    Dankjewel voor je berichtje op mijn logje πŸ™‚ het gaat alweer wat beter! Gelukkig maar.
    En je taalgebruik, heerlijk als mensen het anders nemen als dat je zelf bedoelt. Groeit ze wel overheen (of niet) Zo niet dan zal ze altijd jou daaraan herrinneren, is ook leuk. Als een ander dan zo’n opmerking maakt dat het gelijk is; dat zegt me moeder ook zo… πŸ˜›
    haha, Liefs Juist πŸ˜‰

  3. Emmelinda zegt:

    @Frannie; Hihi ja het gaat lekker he? *afkloppen*. Er zit nog het een en ander in de pen..euh…toetsen maar dat is nog niet helemaal af πŸ˜‰
    Gek he dat je pas door je kinderen doorkrijgt wat je zoal babbelt. Laatst zei ik tegen Mies: “Dat geld heb ik er nou wel uit”. Dat ben je nou eenmaal zo gewend. Maar ze keek me zo vreemd aan. Als je er dan over nadenkt vraag je je af wat zij eigenlijk voor zich ziet als je zoiets zegt hahaha. Geld eruit? Waaruit? De spaarpot? Je portemewattes? Een oude sok? hahaha
    Ja hihi…eens kijken hoe het bij Mick gaat over een paar jaartjes πŸ˜‰

    @Juist; Graag gedaan, ik begreep je helemaal! Soms he…*zucht*
    Je hebt helemaal gelijk, er zijn ook uitdrukkingen van mijn moeder die me toendertijd niks deden maar als je er nou over terugdenkt waren ze uniek. Die gebruik je zelf dan ook weer heel graag. Ik vind het wel weer moeilijk wanneer mensen niet meteen begrijpen wat je bedoelt. Komt omdat ik vaak heel moeilijk denk en dan botst het wel eens. Maar goed…dat maakt het ook wel weer heel apart. Daarbij ben ik er na al die jaren op getraind dus zie ik wel wanneer ik moet bijschaven hahaha πŸ˜‰

    Liefs, Ikke

  4. Patrick zegt:

    Altijd grappig Letterlijk of Figuurlijk πŸ˜‰

  5. Emmelinda zegt:

    Egwel πŸ˜€ πŸ˜‰

  6. Peter '68 zegt:

    Bij mij houden ze zich graag dom tenzij het over cijfers gaat. Vooral mijn zoon is een kei met cijfers alleen heeft hij soms wel moeite met de komma maar dat komt ook nog wel. πŸ˜€ πŸ˜‰

  7. Emmelinda zegt:

    Daar kan ik wel eens jaloers op zijn. Rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest. Gelukkig heb ik een rekenmachientje πŸ˜‰

  8. Peter '68 zegt:

    Ik kan ook niet zo best rekenen en taal is ook niet mijn sterkste kant. Ik moest het hebben van geschiedenis, aardrijkskunde en economie. πŸ˜‰

  9. Emmelinda zegt:

    Dingen van buiten leren? Was het dat? Of vond je het vak zelf interessant? Pff geschiedenis vond ik VRESELIJK. Kwam deels door de lerares. Ik heb heel wat gespijbeld tijdens die uren. Eendjes voeren bij het kasteelpark haha πŸ˜‰
    Aardrijkskunde vond ik WEL heel leuk. Nog eigenlijk.
    En Economie ging wel. Het was interessant maar tje…er komt ook weer rekenen bij kijken haha πŸ˜‰ πŸ˜•

  10. Peter '68 zegt:

    Geschiedenis was echt leuk bij ons. Eerst gingen ze de hele geschiedenis van bijv. het Romeinse rijk vertellen en daarna moest jij er een verslag overschrijven.
    Bij economie kijk ik niet zozeer naar cijfers maar naar ontwikkelingen en dat werkt goed want ik had de recessie van 2002/2003 al in 1997 voorspeld en er komt binnenkort weer een recessie aan helaas.

  11. Emmelinda zegt:

    Dan ben je ook meer met geschiedenis bezig en dat is leuker dan die droge stof aanhoren en leren…bleergh.

    Ja dat heb je me eens verteld…dat had je ook aan politici verteld (als ik me niet vergis?) en die hadden je er om uitgelachen he?

  12. Jaap zegt:

    letterlijk serieus genomen worden… leuk he… met taal spelen…. πŸ˜‰ πŸ˜€ Soms expres eens iets cursief typen doet ook een hoop. (figuurlijk) πŸ˜€

  13. Emmelinda zegt:

    Ja dat vind ik op jouw log ook zo leuk. Ik kan er echt van genieten wanneer ik zie dat iemand op een creatieve manier met woorden omgaat. Ik zag overigens een link, misschien is dat iets voor jou? Het zijn cartoons maar …ach kijk zelf maar hihi…dan begrijp je meteen wat ik bedoel πŸ˜‰
    klikklik
    Ennuh…dat cursief moet ik nog even uitproberen πŸ˜‰

  14. Jaap zegt:

    πŸ˜€ die site is best leuk.. ik ga dr nog eens rustig voor zitten. En… je kan je beter serieus genomen wΓ©ten, dan je serieus genomen voelen….

  15. Emmelinda zegt:

    Ja heerlijke humor is dat he? Leek me wel iets voor jou πŸ˜€
    Whaahaa neem je me nou serieus? πŸ˜›

  16. Jaap zegt:

    zo serieus als maar mogelijk is… πŸ˜›

  17. Peter '68 zegt:

    Ik zat vroeger op de vrije school en daar geven ze toch iets leuker les dan op een regulire school heb ik begrepen van andere mensen. πŸ˜‰ πŸ˜‰

  18. Emmelinda zegt:

    Daar zou je wel eens helemaal gelijk in kunnen hebben. Als je het mijn vader zou vragen zou ie zowiezo zeggen dat ie geen hoge pet op had van die leerkrachten daar in ons dorp πŸ˜‰

  19. Leuke log weer.
    Ik stoei ook graag met taal en heb de nare gewoonte om iedereen te verbeteren.
    Liefs Lia

  20. henriette zegt:

    Dat begint nu bij ons nu, opletten op wat we zeggen, want onze kleine dame is al aardig goed in het nazeggen. Ik laat er nog al eens een “geslachtsdeel” of andere lekker in de mond liggende uitlatingen als je boos bent uitglipppen, maar dat is zooo gevaarlijk. Moet dat echt niet meer doen.
    Al valt dat niet mee soms πŸ˜• πŸ˜‰

  21. Emmelinda zegt:

    @Lia; Weet je he, ik doe ook niet alles foutloos maar wanneer iemand een fout maakt moet ik op mijn tong bijten om er niks van te zeggen, ik hoor het meteen hihi.

    @Henriette; ja grinnik…vooral dat soort woorden pikken ze snel op. Gisteren moest ik nog lachen, maak ik misschien nog een weblog van. Mies zat tv te kijken en er was een reclamefilmpje over de defibrilator. Mies zat zich een boel af te vragen en ineens vroeg ze over die HARTVIBRATOR..whaahaa. Maar waar kent ze dat woord vibrator nou weer van??? hahaha πŸ˜‰

  22. Anneke zegt:

    Als je over je taalgebruik gaat nadenken, kom je er inderdaad achter hoe het soms overkomt.. Dat sommige uitdrukkingen in principe nergens op slaan als je ze te letterlijk neemt.. hahah, en deze laatste zin moet je dus NIET letterlijk nemen πŸ˜‰

  23. Emmelinda zegt:

    Ja maf is dat he? Daar sta je eigenlijk zo nooit bij stil. En als je er over na gaat denken gebruiken we zulke dingen wel heeeeeeeel vaak hihi πŸ˜‰

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

