Slap praatje….

Ik zit niet snel om een praatje verlegen. Er is altijd wel iets om een beginnetje mee te maken.
Maar soms…soms kom ik in contact met mensen waarbij de gespreksstof accuut op is. Herken je dat?

Het kan zijn omdat de persoon in kwestie uit de hoogte doet (al kan dat ook weer juist een reden zijn om expres slap te owh-en*) Maar het kan ook zijn dat de ander kort van stof is en alle beginnetjes al eindigen voordat ze begonnen zijn.

Ik kan er zenuwachtig van worden. Die stiltes die er vallen lijken wel uren te duren. Naarstig ga ik op zoek naar een onderwerp en van de zenuwen gooi ik een stortvloed van woorden over haar uit. Wel of niet stotterend.
Het komt niet zo vaak voor. Gelukkig maar. Wanneer het nu bemerk doe ik er ook niet meer zoveel moeite voor. Er is nergens een contract waarin staat dat ik de ander moet entertainen.

Zo heb ik eens zo’n situatie gehad. Mies wilde afspreken met een jongen van haar klas. Dus stapte ik op zijn moeder af om de deal te sluiten. Ze werd bleek rond de neus en hardop dacht ze: “Tja, moet kunnen…jongens die met meisjes spelen.”
Zoontje wilde thuis spelen en ik vond dat oke. Afspraak gemaakt. Iedereen tevreden.
Dacht ik.
Bleek Mies ineens angst opgebouwd te hebben. Ze wilde niet alleen.
De moeder stelde me voor mee te komen. Dat was een optie. Alleen niet zo’n fijne want Steffie was er ook nog. Heb ik weer.

Daar gingen we dan. Op weg naar het huis van vriendje deed ik mijn best om het gesprek gaande te houden. Nou ja, gesprek. Als je het zo noemen kunt. Het was niet ver van school maar oooo wat kan zo’n tocht dan lang duren! Ik had het al in de smiezen: we hadden totaal geen raakvlakken! Zelfs over het weer waren we zo uitgekletst. Dat zou me een lange middag worden! De moed zonk me in de schoenen en ook mijn fiets was er niet blij mee.

Met een diepe zucht liep de achterband leeg.
Gelukkig heb ik altijd mijn reparatieset in mijn fietstas. In de tuin van “vriendje” heb ik mijn fiets op de kop gezet, de handen uit de mouwen gestoken en overdreven traag de band geplakt.
Normaal gesproken krijs ik mijn ongenoegen uit bij het zien van een lekke band, sla mijn ogen theatraal richting hemel en kijk mijn fiets een poos niet meer aan.
Nu niet.
Voor het eerst (en meteen het laatst) ben ik dolblij geweest met een lekke band.

Beter 1 slappe band in de hand dan 10 slappe praatjes in de lucht!

*ouwehoeren

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zรกl tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2005. Bookmark de permalink .

0 reacties op Slap praatje….

  1. juist zegt:

    toch een geluk bij een ongeluk dus…saved by the broken fiets! Haha…Jah, zo’n ‘gesprekspartner’ is vreselijk…Vooral als er niemand anders is waarop je even je aandacht kunt vestigen….

  2. Emmelinda zegt:

    Hihi ik ben dan altijd superblij met de aanwezigheid van mijn kids. Kan ik me met hunnie bezighouden hahaha ๐Ÿ˜‰

  3. Jaap zegt:

    hahahahahaha wat een schitterend verhaal! ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€

    Ik herken het helemaal…. Ik heb nog wel een tip: (werkt niet altijd, maar ’t is te proberen) stel open vragen. Die dus niet met alleen maar ja, of nee, of kweenie te beantwoorden zijn. Vragen die beginnen met hoe (behalve dan Hoe is het met u? want dan wordt het: goed. Of slecht. punt.) Bv. Hoe komt het dat….. etc. Ik vraag me af hoe …..

    Of vragen die beginnen met wat
    Geen waarom vragen, want dat wekt argwaan…dan kom je in een kruisverhoor terecht…

    Maar t is geen succesformule… Wat je zei: er is geen entertainmentcontract… dat is helemaal waar…. ๐Ÿ˜‰

  4. Emmelinda zegt:

    Hihi ik ga het proberen. Het is zo handig om te beginnen met HOE maar idd, je bent zo klaar met het gesprek. Ik zal er een tijdje aan moeten sleutelen om het perfekt te krijgen denk ik. Tuurlijk zullen er altijd mensen zijn waar ik bij dichtklap. Maar ik kan allicht proberen nietwaar? ๐Ÿ˜‰

    Maareh Jaap; jij goochelt zo leuk met woorden. Hoe komt het dan dat jij dit herkent? (Of was het die lekke band die je herkende? hihi ๐Ÿ˜‰ ) Wat voor soort mensen zijn het dan, ook mensen die uit de hoogte doen?
    Whaahaa kijk nou eens…ik ben al gezakt. Ik begon met WAT hahaha ๐Ÿ˜‰

  5. Jaap zegt:

    nee nee, wat is een goeie! ๐Ÿ˜‰ ๐Ÿ˜€
    Mensen die uit de hoogte doen probeer ik al gauw tot een vroegtijdige landing te bewegen…. 8) Die lekker band is schitterend.. en als je t ventiel kan vinden is ie overal toe te passen! ๐Ÿ˜€ (wel even checken of t nie opvalt dat je t ventiel zit los te draaien…)

    Ik goochel wel met woordjes enzo, maar, jah… *bloos* soms goochel je wel es woordjes weg, en dan zit je ff helemaal zonder…… ๐Ÿ˜• ๐Ÿ˜€

  6. Emmelinda zegt:

    Grinnik…ik krijg ook een uitgebreid antwoord dus dat is gelukt hahaha.

    Zeker weten dat die lekke band schitterend was en zo ongelooflijk gewenst op dat moment. Ik denk dat geen enkele fietsband dat kan zeggen. Ik weet het wel zeker. Fietsbanden kunnen namelijk niet praten whaaha. O sollie…ben zo flauw vandaag.
    Maar je hebt gelijk…dat ventieltje moet zo onopvallend mogelijk. Zul je zien…heb ik dat voor elkaar sist dan in een keer de band leeg hahaha. Echt weer iets voor mij!

    Ja dat goochelen..soms is het ook dat je je gedachten filtert. Tenminste ik heb dat. Dit kan ik niet maken om te zeggen, dat snapt die persoon niet zonder een hele uitleg en ga zo maar door. Dan blijft er van mijn kant ook ineens niet veel meer over hahaha. ๐Ÿ˜‰

  7. Jaap zegt:

    precies!!! dat heb ik precies zo…. Hoe meer de ander met je op 1 lijn zit, hoe makkelijker t dan gaat… Je probeert die lijn te vinden van de ander, maar soms kan je de rode draad nie vinden… ๐Ÿ˜• Via geintjes hou je het nog wel overeind (meestal) maar soms tref je ineens iemand zonder gevoel voor humor ๐Ÿ˜ฎ ๐Ÿ˜ฎ ๐Ÿ˜ฎ errrg is dat!

    Banden kunnen niet praten zei je.. ๐Ÿ˜€ Dat schept een band, zou je dan bijna zeggen, want op dat moment lukte het je ook niet… Maar ’t schept geen band, want die was er al… hoewel totaal leeggelopen en ademloos (vandaar misschien het spraakgebrek?)

    Ik ga mijn gebrabbel maar aan banden leggen , want straks is de tekst ineens fuji.
    ๐Ÿ˜‰

  8. Juist zegt:

    Haha, ik denk dat iedreen wel eens even moet nadenken hoe ie dit gesprek nou gaat aanpakken…En kinderen zijn dan ook hartstikke fijn om te hebben…
    Mijn weekend verslag staat er hoor… ๐Ÿ˜‰ staat er mooi gecensureerd op 8) whahhaa….

  9. Emmelinda zegt:

    @Jaap: Whaahaa dat is ook grappig zeg! Ik was net verder aan het denken hierover en nou kom ik terug en daar staat dus wat ik dacht!
    Ik probeer eerst af te tasten wat voor vlees ik in de kuip heb. (he gats) Bij sommige mensen zie je meteen al dat het klikt. Bij anderen is het ff zoeken. Net een spel.
    En net wat je zegt….wanneer ik iemand tref zonder humor sla ik dicht. Dan heb ik geen manier meer om het luchtig te houden. Is ook vaak het moment dat ik ga ratelen van de zenuwen hahaha. En soms moet ik ook wel eens stoppen met geintjes maken. Anders denken ze dat ik nooit serieus kan zijn ๐Ÿ˜‰

    Hahaha heeeel goed! Het schept inderdaad een band. Dit is allerminst een LUCHTIG onderwerp hihi. Maar goed…wanneer we te diep over banden gaan babbelen ontstaat er misschien wel bandenpijn hahaha. ๐Ÿ˜‰

    @Juist: Ik denk ook wel dat iedereen er wel eens een keer mee te maken heeft. Soms sta je sterker omdat de persoon iets van JOU moet hebben (hahaha dat is soms *gnagna* zelfs wel leuk…om ze te laten zweten. Gemeen he? hihi)

    Grinnik…ik vond het al vreemd dat er nog niks stond. Moest je zoveel censureren? hahaha. Geintjuh ๐Ÿ˜‰

  10. Juist zegt:

    JA!!!
    Was teveel mezelf…Moet je soms ook niet doen, krijg je rare dingen van! Had de tip gekregen wat meer van mezelf te laten zien, niet te letterlijk, maarehm, jah. Dus ik heb me lekker gedragen als dat ik lekker zelf wilde doen… *zucht* doen we niet meer…wordt je ook zo moe van… ๐Ÿ˜‰
    We hebben het erg gezellig gehad, en uitgaan met 2 jongens die alle aandacht voor jou hebben is natuurlijk ontzettend lekker voor je zelfvertrouwen!! ๐Ÿ˜‰
    en dat vertel ik maar niet, kun je gekke gedachtes bij krijgen… ๐Ÿ˜€ 8) oei, zit ik vast? Noujah, vandaar de censuur ๐Ÿ˜‰

  11. Emmelinda zegt:

    Whaahaa en nou wil ik het weten ๐Ÿ˜› 8) Nee geintjuh. Ik ben net gaan lezen en hahaha het leek inderdaad wel gecensureerd ๐Ÿ˜‰
    Hihi ik geloof het meteen dat het je zelfvertrouwen een mega-oppepper geeft! Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin gehad hebt!!! ๐Ÿ˜€

  12. Jaap zegt:

    knellende banden gaan op den duur pijn doen… ๐Ÿ˜‰ We pompen maar weer even, dan krijgen we weer wat lucht.. he? ๐Ÿ˜‰

  13. Emmelinda zegt:

    Ja is goed. Ik heb liever dat we wat oppompen dan dat we de boel opblazen hahaha ๐Ÿ˜€

  14. henriette zegt:

    Ik heb dat altijd bij mn schoonouders, als we er eens heengaan (2x per jaar) roep ik steevast tegen mn man in de auto al dat hij me niet alleen moet laten als we daar op de koffie zijn. Ik weet echt niets boeiends met hun te bespreken.
    Hoewel nu onze kleine er is het wel makkelijker is, die leidt de aandacht wel af natuurlijk.

    (ps: ben weer even actief geweest op mn log ๐Ÿ˜› )

  15. Emmelinda zegt:

    Jaaaa dat vond ik ook zo’n heerlijk redmiddel; de kids. Al heb je het ook wel eens andersom…dat je net lekker in gesprek bent en dat de kids dan aandacht op gaan vragen ๐Ÿ˜‰
    Maareh…kan me goed voorstellen dat je dan niet alleen gelaten wilt worden hihi. Errug zo’n bezoekjes he? Pffffff

    (Ha! Dan heeft mijn lokroep van vandaag geholpen hahaha 8) )

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

