Maak dat de kat maar wijs!

Vroeger had mijn moeder een porseleinen poes in de kast staan. Die had ze eens van iemand kado gekregen. Het was een open kast dus je kon het beeldje zien staan.

Hoe het precies kwam weet ik niet meer (verdrongen waarschijnlijk hahaha) maar mijn broer en ik kregen mot en die ruzie eindigde abrupt omdat die poes op de grond kletterde. Ondanks het tapijt in twee grote stukken en wat scherfjes.
Naar adem happend keken we naar de scherven. Als twee vissen op het droge, happend naar lucht. Jeetje, wat moesten we nou vertellen? Wat zou ze verdrietig zijn! En als we alles weg zouden gooien? Zou ze haar dan missen? Waren die beeldjes nog te krijgen? En Waar? Maar hoe kwamen we aan geld?

Ik herstelde me vlug en vroeg me af of de scherven nog te lijmen waren. Ik wist dat houtlijm wit op zou drogen dus daar kon ik de eventuele breuklijnen mee dichtsmeren. Twijfelen was geen optie. Handelen moesten we!

We bundelden onze krachten (d.w.z.; ik begon driftig te puzzelen en te plakken en broertjelief keek toe) en restaureerden het poezebeest.
Wat was het keurig geworden! Wanneer we haar iets verder in de kast in zouden zetten zou ze een beetje in de schaduw terecht komen en niemand kon zien wat er gebeurd was.

Doch begon die avond mijn geweten op te spelen. Buikpijn van de zenuwen! Niet weg te krijgen met Rennies, slijmeritus en wat dan ook. Opbiechten was een optie. Maar dan zou ze ook verdrietig zijn.
Uiteindelijk heb ik, na veel wikken en wegen, verteld dat die poes kapot was gegaan en dat we enorm veel spijt hadden. We zouden de kosten vergoeden wanneer ze een nieuwe kocht.

Ik zette me schrap en keek stiekem naar mijn moeder. Ze begon te schokken. Ai… Ik voelde me zo schuldig! Maar…zag ik het nou goed? Was dat schokken van de lach? Ze schaterde het uit!

Bleek dat ze die kat inderdaad gekregen had maar altijd foeilelijk had gevonden. Ze wilde hem niet wegdoen omdat ze het zo lullig vond voor de gever. Nou hadden wij haar juist een dienst bewezen! We waren ongelooflijk opgelucht, het was me het avontuur wel zeg!

Geloof me, dat was niet voor de poes! Offe…juist wel??

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zรกl tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2005. Bookmark de permalink .

0 reacties op Maak dat de kat maar wijs!

  1. Juist! zegt:

    Poeh, die spanning die je dan heb is inderdaad vretend aan je geweten! Heb je gister wat laten sneuvelen dat je er nu weer opkomt hoe het toen gebeurde?
    Of hebben de kids nu wat laten sneuvelen waar je eigenlijk zelf ook wel vanaf wilde? ๐Ÿ˜‰

  2. Emmelinda zegt:

    Hahaha wat ben je ook een slimmerd! Ja ik heb iets laten vallen. Een bloempotje. Dat stond voor het raam van Mies en ik was weer ongeduldig met het horraam open te gooien. Ik had de boel al weggegooid maar Mies kwam later naar me toe; had ze alle puzzelstukjes in elkaar gezet ๐Ÿ˜‰

  3. henriette zegt:

    Haha, volgens mij heeft iedereen wel iets in huis staan wat eigenlijk stiekum wel kapot mag gaan.
    En die dan maar hopen op zo’n ongelukje zoals jullie die veroorzaakten ๐Ÿ˜‰

  4. Juist! zegt:

    whahaha..ja denk? ๐Ÿ˜€

  5. tycho's mama zegt:

    Wel weer grappig om de overeenkomsten te ontdekken. Zo’n ruzie kan snel over zijn op het moment dat je samen dus vreselijk de klos bent!! Wij hadden dat ooit eens met een keukenraam waar hij uit enorme woede dwars doorheen beukte. Nadat ik uitgelachen was, wat hem nog kwader maakte overigens, zijn we eens naar de schade gaan kijken. Tja, zo’n poes valt nog te lijmen, maar karton i.p.v. een ruit in de keukendeur…..dat viel toch echt wel op ๐Ÿ˜‰

  6. Emmelinda zegt:

    @henriette; ja giechel…maar je kunt het niet over je hart verkrijgen omdat de persoon waarvan je het kreeg zoveel moeite ervoor gedaan heeft ๐Ÿ˜‰

    @Juist; het vervelende is alleen dat ik nou houtlijm moet zien te vinden hahahaha

    @Tycho’s mama: Ja maf is dat he? Ik zie mijn broertje ook nog zijn spaarpot opentrekken en het kleingeld tellen. Echt alleen maar stuivers.
    Hihi nee klopt, dat keukenraam was ook niet meer met houtlijm te helpen ๐Ÿ˜‰ Hebben jullie erg op je kop gehad?

  7. epie zegt:

    ik kan hem niet herinneren , wat voor kleur ?

    nou ja die hertshoorn die we kregen ging toevallig ter
    ziel omdat ie er niet naar uizag dat ie water verdiende

  8. Emmelinda zegt:

    Ik weet dat ie van de voorkant zwart was en hij had ook wit (vandaar die houtlijm) aan de achterkant. Ik heb zo het vermoeden dat ie weggegooid is na het opbiechten??? Ik kan me ook niet meer herinneren dat ie nog lang daar gestaan heeft?

    Hahaha nee die zou ik ook niet graag krijgen, al is ie wel weer een poos popi geweest. Ik was bang om zulke dingen te krijgen bij het trouwen hahaha. ๐Ÿ˜‰

  9. Juist! zegt:

    maar je moet altijd wel wat hebben voor de breek. In mijn studenten kamer staan de noodzakelijke dingen รฉn iets voor de breek. Hij schreeuwt het al bijna; maak me stuk dan! Stug sneuvelt ie niet. Afschuwelijk stom sterk ding is het…. *zucht* als je wil dat het zelf stuk valt doet ie het niet, als je iets heb wat liever niet stuk mag gebeurt het wel…Tis niet eerlijk ๐Ÿ˜‰

  10. tycho's mama zegt:

    We werden allebei naar onze kamer gestuurd en mijn vriendin die er ook bij was, werd naar huis gestuurd. Op zich al genoeg om je kapot voor te schamen. Mijn broertje was als ergste de pineut omdat hij het gedaan had. Hij kreeg bij voorbaat al de schuld omdat hij het ALTIJD gedaan had!!

  11. epie zegt:

    uit bescheidenheid hadden we geen verlanglijstje ,en
    daarom kregen we tientallen zoutvaatje

  12. Emmelinda zegt:

    @Juist!; Grinnik…weet je, ik zou dolgraag iets voor de breek hebben maar ik krijg altijd zo’n spijt. Wat een watje he? Ik zou ook niet zo maar tegen een deur kunnen trappen van gif. Gewoon omdat ik zo’n spijt zou hebben wanneer er een deuk in zou komen enzo hahaha.

    @Tycho’s mama; Had jij ook zo’n broertje? Mijne was ook een sloper. Oftie het nou expres deed of niet…het ging gewoon kapot in zijn handen.

    @epie; Hihi wij kregen geeneen zoutvaatje. Die moesten we daarna nog aanschaffen hahaha. ๐Ÿ˜‰

  13. Fran & Mick zegt:

    Wat komt me dat bekend voor!!
    Enne hebben jouw dochters al eens zoiets gedaan/meegemaakt? ๐Ÿ˜‰

  14. Emmelinda zegt:

    Er sneuvelt regelmatig wel iets in huis. Niet meteen noemenswaardig trouwens. Ik kan me zo even niks herinneren waarbij ze zelf probeerden de schade te verdoezelen. Zijn ze waarschijnlijk nog te eerlijk voor hihi ๐Ÿ˜‰

  15. Patricia zegt:

    Zo heb ik heel wat van die zogenaamde mooie moederdag kadootjes gegeven….pas jaren later durfde mijn moeder ze pas weg te doen, en eerlijk te zeggen dat ze daar totaal niet van hield.
    Zo nu en duikt er nog wel eens zo’n kitscherig beeldje op, en moet ik toch wel lachen…hoe kun je elkaar dan toch ook voor de gek houden he…

  16. Emmelinda zegt:

    Whaahaa jaaaa die arme moeder van ons kreeg ook zulke moederdagkadootjes! Wij vonden ze toendertijd eigenlijk best mooi maar het was natuurlijk niet helemaal haar smaak hihi. Ze heeft toch heel braaf heel lang met die lelijke eierdopjes de tafel gedekt hahaha.

  17. Fran & Mick zegt:

    Met jou als moeder kunnen ze wel eerlijk zijn dacht ik zo..
    Als 1 iemand er begrip voor heeft ben jij het wel..
    en anders verwijs ik ze wel door naar deze weblog ๐Ÿ˜‰

  18. Emmelinda zegt:

    Ah wat ben je toch ook een schatje hihi. Of had je het niet tegen mij? 8)
    Maareh…er zit iets in. Ik ben niet altijd blij wanneer er iets van mij kapot gaat door hun poezelige handjes. Maar ze doen het niet expres. En dat weet ik. Zij weten waarschijnlijk ook wel dat ik het weet. Al kijken ze soms wel schuldbewust. Maar daar help ik ze wel vanaf ๐Ÿ˜‰

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

