Haal jij of haal ik?

Vooral zo in het weekend na een lekker dagje niksen, en het vooruitzicht op nog meer niksen, gooit rond etenstijd het idee om te koken roet in het eten. Er moet gewerkt worden. Wat nu?

Hier verschijnen dus drie categorieën; de die-hards (omdat ze het vlees al uitgehaald hadden of omdat de huishoudportemewattes een echo geeft bij het openen), restaurantbezoekers en de…eh…afhalers (oke…je kunt wel een scootertje laten komen maar omdat dit niet in elke woonplaats kan laat ik die mooi achterwege).

Omdat de die-hards verder wel weten wat ze moeten doen schakel ik even over op de afhalers. Restaurantbezoeken kan natuurlijk ook maar ja, dan moet je je weer optutten blablabla. Afhalers kun je ook weer in categorieën verdelen: Halen we friet, chinees of ander buitenlands voer (shoarma ed).

Om het mezelf makkelijker te maken laat ik die laatste categorie even vallen. (Klopt namelijk helemaal met mijn verhaallijn ghehehe).

En om het helemaal makkelijk te maken, hebben sommige chinese ondernemers het NOG makkelijker voor me gemaakt. Ze hebben namelijk een friettent waar je ook chinees kunt bestellen.

Zie het niet als branchevervuiling, het is juist een aangename aanvulling op onze eetgewoontes. Friet speciaalliefhebbers kunnen opgelucht ademhalen (liefst niet na het nuttigen ervan wegens luchtverontreiniging) want dat is gewoon als vanouds te bestellen. Maaaaar…al eens een frietje pangang gehad? Het smaakt echt naar meer. En dat doen we dan ook.

Hier in de buurt zit zo’n chi-fri (chinese friettent, red.). Hij heet nog gewoon zoals de vorige eigenaar hem verkocht heeft:” Snackbar Sjonnie “. Er staat een chineessprekende vrouw (oke…chinese vrouw) achter de vitrine (hmm klinkt bijna als een rosse buurt ghehe). Dat is weer leuk. Dat doet ons herinneren aan de tijden dat we gewoon naar de afhaalchinees reden. Minder handig is dat ze de helft niet verstaat. Ook al is meer dan de helft gewoon standaard lijkt mij. Vooral na zo’n lange tijd. Maar goed, ik dwaal af.

Terwijl je je bestelling doet typt zij de bedragen in de kassa en herhaalt daarbij je bestelling. Dat klinkt grappig want ook bij haar ontbreekt de “r”.
(Weet je hoe moeilijk het is om je lachen in te houden wanneer je dRie smulRollen bestelt?). Gelukkig is daar de hulp van haar zoon. Die houdt een oogje in het zeil en schudt af en toe misprijzend zijn hoofd. Hij moet alles controleren want moeke zelf laat nogal wat steekjes vallen.

Enfin, het eten smaakt voortreffelijk. Ik kan dus ook niet spreken van branchevervuiling of cultuurbarbaren. Het is echt een vooruitgang.Ik ben alleen benieuwd wanneer ze gaan vragen:

“Appelmoes bij?”

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2005. Bookmark de permalink .

0 reacties op Haal jij of haal ik?

  1. GekinblacK zegt:

    Altijd lachen bij de chinees.
    Hier in het dorp tenminste wel.

  2. Emmelinda zegt:

    Is het nog zo’n ouderwetse met rood-groene inrichting?
    Hier in de stad zitten er een boel. De sjinees die het dichtst bij zit is sinds kort verbouwd. Ook de porties hebben ze aangepakt. De prijzen ook. Er valt daar nog weinig te lachen 😉

  3. GekinblacK zegt:

    Hier in het dorp zitten er 2. Als je er voor 1 persoon wat haalt dan kun je er met 3 man van eten. Dus ik heb dan de pens wel weer vol. 8)

  4. Juist! zegt:

    wij eten vanavond ook lekker makkelijk, er is geen fit meer voor om uitgebreid wat te gaan maken…

  5. Emmelinda zegt:

    @GekinblacK; ja ghehehehe. Heerlijk he? Het is alleen balen dat de kids ook steeds meer gaan eten. Waar zijn de tijden gebleven dat je de restjes de dag erna nog kon opwarmen? *zucht*

    @Juist; wij hebben pizza. Nee geen scootertje. Ik ga ook niet uitgebreid kokkerellen. Gewoon de over volproppen en klaaaaaar 😉

  6. epie zegt:

    een idee iemand had hier van de week de stekker van de diepries uitgetrokken , ik ontdekte het net.
    je kunt beter eerst eten voordat ik de details beschrijf

  7. Emile zegt:

    gek he je ziet steeds meer buitenlanders in friettenten.
    ik wacht nu o de eerste nederlander die een chinees begint of een shoarma tent.

  8. tycho's mama zegt:

    Yeah!! Leve de snackbar. Vandaag moest ik even sigaretten halen (ja, ja ik weet het….) en manlief riep meteen: “nou, als je toch naar de snackbar gaat…..danneh…..” Dus je raadt het als, dat werden de 3 V’s: VEEL, VET en VITAMINEARM!! Morgen maar weer sperziebonen voor het goede gevoel dat je je kinderen nog wat voedzaams voorzet! 😉

  9. Emmelinda zegt:

    @epie; Ach misschien is het een idee voor een nieuw recpet? Ghehehe 8) Maar goed, dan heb je nou gezien hoe het uitziet en hoef je niet te wachten tot na het nuttigen ervan hahaha.

    @Emile; Ja he? Ik ken ook een snackbareigenaar die eerst een shoarmazaak had.
    Eens denken of ik inderdaad een nederlander weet met een chinees of shoarmazaak. Ik kende er wel een met een thais restaurant. Maar die heeft ie nu verkocht. 😉

    @Tycho’s mama; Heerlijk is dat wanneer je mannetje je zo goed aanvoelt he? Ik leg wel eens vlees uit en dan kijken we elkaar tegen de avond aan en hij vraagt (geheel overbodig):”Wat eten we vandaag”. Dan weet ik al dat het iets lekkers gaat worden (okeoke an dere dingen zijn ook lekker maar je zegt het zelf; veel, vet en viteminearm is toch wel het lekkerst ghehehe 8)

  10. epie zegt:

    frietamines , eureka frieten met vitamines
    Wie start een fabriek

  11. Emmelinda zegt:

    Ja dat is een goed idee voor friet-o-lics he? Eten we de winst op ghehehe 8)

  12. Emmelinda zegt:

    eh… friet-o-holics

  13. epie zegt:

    zijn dat frieten met een breezer

    overigens dacht ik dat frieten boven de moerdijk
    patat genoemd worden.

    in valkenburg hoor je een frietje met

    en opeens een pataje oorlog

  14. Emmelinda zegt:

    Maar dat is ook met FRIET SPECIAAL (zo ff speciaal voor jou 😉 😛 8) ) Bij de een krijg je alleen friet met uitjes, curry en mayo. In Rotjeknor doen ze er ook nog eens sate-saus op 😉

  15. Fran & Mick zegt:

    Wat grappig, ik moet het zelf eerst maar eens proeven
    want een sambalbij op mijn patat lijkt me een
    vreemd smaakje 😉

  16. Emmelinda zegt:

    Ja als je het zo hoort klinkt het echt bizar he? Maar het is echt een superidee. Daarom hier geen sambalbij maar mayo-of-appelmoesbij 😉

  17. Patricia zegt:

    Wij hebben op dat soort dagen nooit zin om het op te gaan halen, meestal lopen we er bij als 2 zwervers, en wil je liever even geen mensen tegen komen.
    En bestellen zodat er een puber op een brommertje aan je deur komt hebben we meestal ook geen zin aan.

    Meestal zoeken we van alles bij elkaar, stukje brood, soepje iets opbakken, en klaar hoor.

    Patat klinkt altijd lekker als je honger hebt, maar als ik het op heb, heb ik altijd zo’n vies vol gevoel daarna, zo’n vette hap wat op je maag licht te verteren….

  18. Peter '68 zegt:

    Hahahaha, heb je weer leuk in elkaar gezet Emmelinda. Wij gaan altijd voor de Chinees hoor en niet alleen om hun leuke uitspraken.
    Lasie bij, sambal bij, smullollen? Hahahaha 😀 😉

  19. Emmelinda zegt:

    @Patricia; Whaahaa ik denk dat er meer mensen zo bij zitten op zondag dan we erg in hebben.
    Weet je wat ik een nadeel van zo’n puber op een brommertje vind? Dan weet je gewoon niet hoe laat ie komt. Dan zit je maar naar buiten te staren en goh…hoeveel brommers rijden er perse rond die tijd langs ons huis? Krijg je bijna een whiplash van, van dat naar buiten kijken hihi.

    @Peter; Maar ik kijk en luister ook alleen maar voor de uitspraken…dan kan ik er een log mee vullen. Ik doe het allemaal voor jullie 8) Dat je naderhand eten mee naar huis krijgt is mooi meegenomen whaahaa. GEINTJUHHHH 😛 8)

  20. Peter '68 zegt:

    Hahahaha, ja dat is zeker mooi meegenomen ja.
    Kan het iedere dag wel eten zo lekker. 😀 😉

  21. Emmelinda zegt:

    Ja als je een goeie chinees hebt zeker weten! We weten hier in de stad een hele goeie. Nadeel is dat we er een kwartiertje voor moeten rijden.

    Weet je wat ook lekker is? Thais eten. Mmmm wanneer je dat een keer (bij een goeie) gegeten hebt wil je niks anders meer 😉

  22. Peter '68 zegt:

    Ja Thais is ook heel lekker maar het lekkerste vond ik tot nu toe buiten de Chinees om Surinaams, oi daar eet je werkelijk je vingers bij op zo lekker. 😉

  23. epie zegt:

    willen jullie je inhouden , ik doe een poging om te lijnen
    en hoe gaat dat nou met water in de mond

  24. Peter '68 zegt:

    Hahahahaha, en dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn eigen kook kunsten die volgens vele het gemiddelde overstijgen.
    Gebakken pisang, sate ajam, dajing roetjak, zelf gemaakte kroepoek, foe young hai, ajam pangang, kipfilet in sambalsaus, …….. 😀 😀 😀 😀 😀 Hahahahahahahahahaha.

  25. epie zegt:

    hou nou op ik heb al last van suiker

  26. Emmelinda zegt:

    @Peter; Dat lijkt me ook heel lekker. Ik heb wel eens iets gegeten uit zo’n pak van de super maar dat zal waarschijnlijk niet zo smaken als in het echte Suriname 😉
    Hmmmm wat je daar aan chinese gerechten opnoemt laten me watertanden…Marc, eten we vanavaaf chinees? 8)

    @epie; Grinnik…ik kan het wel hebben over een recept van bloemkool met een papje maar dan ga ik over mijn nek ghehehe 😉

  27. epie zegt:

    wie doet nou brinta over de bloemkool

    sauce cullinair hollandaise van knir knar en knor

  28. Emmelinda zegt:

    Ja brr en zo ongelooflijk fantasieloos 😦

  29. Peter '68 zegt:

    Ik maak alles zelf Emmelinda, geen pakjes en zo. 😉

  30. Emmelinda zegt:

    Ja dat is het allerlekkerste! Maar af en toe zo’n pakje vind ik wel eens handig 8) 😉

  31. henriette zegt:

    Wij mogen ook graag een take-away doen, en dan ook friet of chinees. Bij onze patatzaak kun je geen chinees bestellen, maar er staan wél chinezen achter de toonbank. die waarschijnlijk net zo slecht nederlands spreken als die van jou.

  32. Emmelinda zegt:

    Misschien is het een gouden tip voor hen? Misschien kun je wel provisie vangen voor het idee hihi 😉

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

