Kleurbekennen!

Eén op de twintig mensen heeft Synesthesie. Nee dat is geen recept voor een ovenschotel. Het heeft verder ook niks met koken te maken. Wat dan? Zal ik eens lief zijn en over mijn hart strijken en uitleg geven?

Vooruit, omdat jullie het zijn, ik ben de beroerdste niet;
Synesthesie wil bijvoorbeeld zeggen dat (1 op de 20) mensen geuren ervaren bij geluiden of ze “proeven” het verschil tussen een kriebeltrui en een zijden hemd (hmm…toch een recept?). Vaag he? Of herken je dat? (test hier) Niet? Oke…ga ik nog even door: ze zien kleuren bij de muziek van bijv. David Bowie (kan ook Herman Brood zijn of Tina Turner ghehehe) en weekdagen of cijfers en letters als gekleurde objecten ervaren.

Om een lang verhaal NOG langer te maken: het is een soort lekkage van het brein. Schrik niet; we beginnen allemaal zo als jonge baby’s omdat alle zintuigen nog hecht met elkaar verbonden zijn. Maar daarna verandert dit. Bij 1 op de 20 baby’s dus niet.
Eigenlijk machtig interessant he (nou ja, dat vind ik dus) dat er mensen in je naaste omgeving zijn die zo’n “afwijking” hebben maar die het zelf niet weten. Zij hebben dit immers altijd al gehad en denken dat iedereen het zo ziet. Ze denken het zelfs niet eens…ze weten gewoon niet beter.

Na het lezen van dit artikel bleef het door mijn hoofd spoken. Op een bepaalde manier kan ik me er iets bij voorstellen. Of dit hetzelfde is als synesthesie denk ik niet. Zou me overigens niks verbazen, weer een afwijking erbij. Gooi maar op de hoop. Dan zou ik nog door kunnen gaan als een interessant afstudeerprojekt. Laat het de universiteiten maar niet horen.

Ik heb dat namelijk met de dagen van de week. De zaterdag is rood, zondag is donkerblauw, maandag is paars, dinsdag is bruin, woensdag is groen, donderdag is geel en vrijdag is oranje. Zelf wijt ik dat aan de Televisier (hadden we vroeger thuis) en de Veronica-gids (hebben we sinds ’91). De kleuren willen ook nog wel eens door elkaar gegooid worden (tja, ben al over de 30 he, dan kan dat gebeuren ghehehe). Namelijk…iedere dag heeft daar zijn vaste kleur. Het grappige (nou ja, ik noem het maar grappig, nog ff en de witte jassen staan voor de deur) van dat artikel was de ontdekking dat je dat gewoon overneemt. Ik heb geen flauw idee of andere mensen dit ook hebben. Of zou het dan WEL wegens synesthesie zijn?

Ach ja…het maakt eigenlijk ook niet uit. Hoe somber, saai, regenachtig, uitbundig, zonnig of vrolijk een dag ook kan zijn….

Een week is bij mij op die manier tenminste altijd kleurrijk

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2005. Bookmark de permalink .

0 reacties op Kleurbekennen!

  1. Khwek zegt:

    Ik denk dat ik NU door de mand val 😀 of heeft dat helemaal niets met kleur bekennen te maken! 😉

  2. Emmelinda zegt:

    Nee ik denk dat je eens op je gewicht moet letten ghehehe 8) sollie…flauw grapjuhhh

  3. GekinblacK zegt:

    Voor mij is de maandag zwart, de dinsdag zwart, de woensdag …..
    En ik heb ook vaak geuren bij kleuren, vooral bij zwart, als ik vlees aan het bakken ben. Of bedoelde je dat nou net niet ?

  4. MIEP zegt:

    1 keer per jaar ken ik wel een roze maandag maar verder???

    😉

  5. elkatappie zegt:

    heb wel altijd een roze woensdag maar dat heeft meer met de vrouw te maken haha
    groeten elka.

  6. tycho's mama zegt:

    Het wordt zwart voor mijn ogen, is dat omdat ik een blauwtje heb gelopen of dat ik van mijn roze wolk ben afgedonderd?? Ik erger me soms groen en geel en loop paars aan van woede, krijg rode vlekken in mijn nek en trek daarna wit weg. Ja!!!!!!!!!! Ik heb het ook!!!! 😉

  7. Patricia zegt:

    noh, dat heb ik ook!
    zijn niet veel in mijn omgeving die dit herkennen, dus voelde me er wel eens wat vreemd bij..
    maar ik heb dit dus met dagen van de week, maanden, maar ook met namen.
    een soort van lekage van de hersenen dus 😕

  8. gea zegt:

    heel boeient verhaal zeg nou herken dat wel heel fijne kleurrijke dag he liefs gea 😀

  9. mmmm ik heb dus ook een lekkage in mijn hersenen,ik heb het namelijk ook dat de dagen van de week gekleurd zijn,de zaterdag is bij mij rood,de zondag eeeh ook rood! de maandag geel,de dinsdag lichtblauw, de woensdag oranje,de donderdag blauw,en de vrijdag paars

  10. Emmelinda zegt:

    @GekinblacK; Hahaha zwartkijker 😛

    @Miep; Grinnik…jij bent ook geslaagd 😉 hahaha

    @Elkatappie; Daar ben ik dan wel heeeeel nieuwsgierig naar 😉

    @Tycho’s mama; Whoehaaa ja het is duidelijk! Het kan echt niet missen. 😉

    @Patricia; Ik vind het wel iets hebben hihi. Tenminste niet zo’n eenheidsworst-idee he? Heb je die testen ook gezien? Ik vind het echt heel interessant! 😉 Maareh..niet veel in jouw omgeving herkennen dit. Dus wel enkele. Hebben zij ook psies dezelfde kleuren voor dezelfde dingen of verschilt dat enorm?

    @Gea; Ja interessant he? Hebben we weer iets geleerd he? 😉 Ik heb vandaag een kleurrijke dag gehad en ben een beetje laat, daarom wens ik jou gewoon een kleurrijke week toe 😉

    @Charming Lianne; Hihi wat grappig. Kwam je er nou pas achter of was je je er altijd al van bewust? En komt het bij jou ook door de televisiegids of juist niet?

    @allemaal; Het is me duidelijk dat we ons op deze weblog in een kleurrijk gezelschap begeven ghehehe 😉 Mooi zo 😀 😉

  11. nou ik kwam er eigenlijk pas achter toen ik jou log las,ik dacht verrek,dat heb ik ook en ja ik heb in ieder geval 1 dag uit de tv-gids en das zaterdag,die is rood en bij mij ook,ik vind het namelijk altijd heerlijk om aan een nieuwe gids te beginnen,nog helemaal nieuw en fris en krijg dan ook echt het weekend gevoel en aangezien dat rood mijn lievelingskleur is ,is dat waarschijnlijk ook de reden waarom zaterdag en zondag bij mij allebei rood zijn,zo heb ik ook verklaringen voor de andere gekleurde dagen maar dat wordt te lang verhaal…hihihi lees *geen zin om dat allemaal op te typen* 😀

  12. Emmelinda zegt:

    Grinnik…en toch wil ik het weten 😛 Hahaha nee geintjuh. Ik denk dat ik je wel begrijp. Die donkerblauwe zondag bij mij komt waarschijnlijk wel van de televisier maar ook omdat ik vroeger de zondag altijd zozo vond. De dag erop moest je weer naar school en later werd dat je 1e werkdag van de week. De zaterdag is rood om dezelfde reden als die van jou. Maareh…nou nog iets he…het heeft niks met dit onderwerp te maken, even off topic dus. Begint bij jou de week op maandag of op zaterdag? Daar hadden wij het aan tafel laatst over. Eigenlijk geinig hoe iedereen dat ziet. 😉

  13. nee de week begint bij mij echt op maandag,vandaar de kleur geel bij mij de zon komt op, een nieuwe week is begonnen,meestal rommel ik op die dag een beetje aan en geniet nog na van het weekend,toen ik nog werkte vond ik het echt een ramp om op maandag te moeten werken ik begon liever op de dinsdag

  14. Emmelinda zegt:

    Ik begon ook liever op dinsdag. Dat heb ik na mijn zwangerschapsverlof toen ook zo geregeld ghehehe. Daarvoor werkte ik 40 uur dus daar had ik niks in te kiezen 😉

  15. En zo zijn er nog meer voordelen om moeder te worden *grinnik* 😀

  16. Emmelinda zegt:

    Jaaaa al dat Playmobil ghehehe 😛 8)

  17. Marika zegt:

    Hmm dat heb ik helemaal niet, toch fijn dat mijn brein niet lekt. Is er toch nog iets normaal… 😛

  18. Emmelinda zegt:

    Whaahaa…dat had ik bij mezelf ook ontdekt. Valt weer mee hihi 😉 😛

  19. Marianne Burgman zegt:

    Alle klinkers zijn bij mij gekleurd. De a=blauw, de o=zwart, de i=geel eu=lichtbruin enz. De “dubbele” letters idem: de aa=l.blauw, de ou=donkerrood, de enz.Dat houdt tevens in dat alle woorden met klinkers erin, een kleur hebben en dus ook namen. Mijn eigen naam; Marianne is overheersend helderblauw, met helgeel en wit. Marianne

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

