Oei, ik groei MEE!!!!

Natuurlijk komt een baby niet ter wereld als ’n donderslag bij heldere hemel. Normaal gesproken (meestal) niet en bij mij ging het ook eens op een gewone manier. En al noemen hele volksstammen dat zware toestanden…wat er volgt vind ik persoonlijk stukken zwaarder. Het grootbrengen. Opvoeden. Loslaten. Daar kun je je 9 maanden op voorbereiden maar pfff…als het moment aangebroken is, is het toch effies slikken. Ik heb de verloskundige nog gesmeekt om de moederkoek te houden en net te doen alsof we de verwisseling nooit gemerkt hadden. Maar helaas…ze was onverbiddelijk. Kreng.

We sloegen als gezin, struikelend wegens gebrek aan ervaring, het laantje in naar het grote onbekende woud van regels en strafregels, rechten en plichten. Inmiddels zijn we 11 jaar verder. Mies is getransformeerd van baby naar peuter, kleuter, prepuber en nu is ze dan bij het hoofdstuk puber aangekomen.

Als moeder vond ik het moeilijk; het liefst zou je je kind aan een riempje bevestigen. Je weet wel…zo’n ding met zo’n knopje waar je op drukt wanneer kindlief zich niet meer binnen een straal van 1 kilometer bevindt. Tja, je hebt niks te willen…volgend jaar staat hier de middelbare school voor de deur (scheelt weer, hoeft ze niet eens over te steken ghehehe). Ik had de schoolcomputer nog willen hacken. De cijferlijst zodanig bijwerken zodat ze nog een poosje veilig op haar oude vertrouwde basisschool kon vertoeven. Maar goed, uiteindelijk zal ik ze toch moeten laten gaan, het is zo moeilijk de glijbaan te bestijgen met een rollator nietwaar?

Langzaamaan groeide ik er al die jaren in mee. Alleen naar de hoek van de straat…de volgende straat…de volgende wijk na dat verschrikkelijke kruispunt…Ze doet het prima. En ik ook. Ik geef haar geen 1000 adviezen meer mee voor onderweg *applaus* en ze kan gaan en staan waar ze wil (nou ja, dat heb ik haar wijsgemaakt ghehehe)…ze is ge-mobiel-iseerd.

Ik voel geen pre-lege-nest-syndromen. Ik schijn het geaccepteerd te hebben. Het ging nog sneller dan ik dacht. Eitje.

Morgen even naar de woningbouwvereniging voor een inschrijfformulier

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zΓ‘l tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2005. Bookmark de permalink .

0 reacties op Oei, ik groei MEE!!!!

  1. epie zegt:

    nou leeg huis is natuurlijk niet leeg maar de aanleunwonig met rolator durt nog heeeeeeeeeeeeeel
    lang , dus zorg maar voor extra hobbies buiten marc en
    wat zei ik me nou eigenlijk

  2. Nicky zegt:

    Een inschrijfformulier van de woningbouwvereniging? No way! Die van mij blijft gewoon hier! Wie moet mij anders verschonen als ik op 85-jarige leeftijd incontinent en zo dement als een deur achter de geraniums zit? Voor wat, hoort wat! πŸ˜‰

  3. Liesbeth zegt:

    Mooi verhaal πŸ™‚

  4. Emmelinda zegt:

    @epie; Oh en nou had ik me zo verheugd om wedstrijdje te gaan doen met de rollatorclub 8)

    @Nicky; Oke…geen inschrijfformulier. Ze koopt maar een huis. Dan trekken we gezellie bij haar in ghehehe 8)

    @Liesbeth; Thanks πŸ˜€

  5. epie zegt:

    gewoon laten studeren , raak je ze de eerste twintig jaar niet kwijt

  6. epie zegt:

    en emmelinda , k heb een zoon van een jaar of 34 en die zou zo weer bij me willen intrekken

  7. Emmelinda zegt:

    @epie; Ik zorg gewoon dat ze zich rot voor me schamen…moet je eens zien hoe snel ze wegvluchten 8)

  8. epie zegt:

    @emmelinda : nee hoor die lopen gewoon naast je met een zonnebril op

  9. Emmelinda zegt:

    Whaahaaa maar IK wil geen LADA 8)

  10. GekinblacK zegt:

    Haa de kinderen beginnen volwassen te worden, nu moeders nog. πŸ˜‰

  11. Sylvia zegt:

    Geniet lekker van je kids.. het is je grootste geluk.. ‘k ben er gek op.. maar helaas heb ik ze niet…

    nu heb ik een verzoekje, wil me, voor het goede doel, op mijn weblog kijken en het stukje doormailen of op je weblog zetten?! dank je wel Geluk

  12. remco zegt:

    laat je je zelf gelijk inschrijven in t verzorgingstehuis πŸ˜‰

  13. Emmelinda zegt:

    @GekinBlack; Blijven hopen, blijven hopen ghehehe πŸ˜‰

    @Sylvia; Klopt, ik geniet er ook met volle teugen van. Oke, soms wel iets minder, wanneer het tijd is om ze achter het behang te plakken ghehehe.

    Wat betreft je verzoekje; Ik ben wel even gaan kijken maar ik voel niet de behoefte om dit door te geven (zie mijn anti-doorgeefsymbool.). Helaas. Maar misschien zijn er andere lezers die dit willen doen? πŸ˜‰

    @Remco; Jaaaaa want ik wil een plekkie bij het raam 8)

  14. Yvonne zegt:

    Hou op. Ik zit nu in de eerste fase. Ze gaat net vier maanden naar de kleuterschool. En ik merk dat ze erg veranderd. Ik vind het trouwens nog moeilijk om helemaal alleen in dat lege huis te zitten op de momenten dat ze naar school gaat.

    Ik heb me laten vertellen dat het ook weer moeilijk wordt als ze naar groep drie gaan en dus ook wanneer ze naar de middelbare school gaan.

    Pff, nog heel wat te doorstaan dus πŸ˜‰

  15. Emmelinda zegt:

    Klopt…al had ik Steffie nog om me heen toen Mies naar de kleuterschool ging. Gewoon het idee dat je geen overzicht hebt op wat er gebeuren kan.

    Jaaaaa dat merk je meteen hoe ze veranderen wanneer ze naar de kleuterschool gaan. Het is dat je weet welk kind van jou is maar af en toe lijkt het alsof je met een vreemde te maken hebt ghehehe.

    Ik heb niet veel gemerkt van verandering van gedrag in groep 3, maar dat kan toeval zijn. Mijn meiden schreven al woordjes zelf in groep 1 en Stef kon al iets lezen dus die wilde dolgraag naar groep 3 om te leren lezen en schrijven.

    Mij lijkt het best moeilijk wanneer ze naar de middelbare school gaan. Ze zijn dan echt de hele dag weg (nou ja, ik heb begrepen dat de uitval waanzinnig groot is met tijden…hangen ze meer thuis dan op school???) en vooral in de brugklas lijkt het me lastig; ze zijn eigenlijk nog kind. Mies is nog 11 wanneer ze er heen gaat. Van de andere kant vind ik het ook supergaaf; zo’n grote meiden! Wow. πŸ˜€

  16. henriette zegt:

    Das gelukkig voor mij nog heel ver weg, hoewel ze op deze leeftijd (bijna 2) ook al op bepaalde momenten losgelaten moet worden…boehoeee…. 😦 πŸ˜‰

  17. Emmelinda zegt:

    Ja slaat eigelijk nergens op he? Heb je een kind om lekker mee te tutten en samen dingen te doen, moet je ze dan de straat opjagen ghehehe.

    Maar er zit ook een keerzijde aan. Net bracht ik Stef weg en deed ik nog even snel een boodschap. Heerlijk dat Mies dan even alleen thuis kan blijven! Geen extra jasje aan, schoenen strikken etc…gewoon op de fiets springen en huppp πŸ˜‰

  18. Yvonne zegt:

    Ja, dat hoor ik ook wel meer, dat de uitval erg groot is. Hopelijk hangen ze dan juist thuis rond en niet op straat πŸ˜•

  19. Ehhh…..nog een kindje erbij maken……zou ook een oplossing zijn…

  20. tycho's mama zegt:

    Wat heb je dat toch weer prachtig onder woorden gebracht. Blij dat jij al verder bent dan ik, kan ik lezen wat mij allemaal nog te wachten staat. πŸ˜‰

  21. Emmelinda zegt:

    @Yvonne; Ik hoop met je mee maar pffff in zo’n grote stad is vanalles te doen. Is vast interessanter dan thuis 😦

    @De AfwasshowMaster; Whaahaa…no thanks. Ben het recept kwijt 8)

    @Tycho’s mama; Thanks πŸ˜‰ Het komt toch weer steeds terug he? Slaan ze een fase over en dan komen weer nieuwe obstakels. Is het niet voor de kids dan wel voor de ouders πŸ˜‰
    Ik hou je in ieder geval op de hoogte πŸ˜‰

  22. Marika zegt:

    Ja de tijd vliegt, dat zal nog wel erger lijken als je kinderen hebt zoals jij. πŸ˜‰

  23. Emmelinda zegt:

    Ja het is gewoon ongelooflijk. Waar blijft de tijd πŸ˜•

  24. just me zegt:

    kreeg kippevel bij je verhaal…..

    en die laatste regel; LACHEN, hihihihi πŸ˜‰

  25. Emmelinda zegt:

    Brrr het is ook een enge gewaarwording!

    Hahaha ja die MOEST er uit. Even de boel opvrolijken..na zoveel serieuze woorden 8)

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

