Vriendschap is een illusie???

Op de basisschool was ik verre van populair. Nee ik werd niet gepest. Dat kon namelijk niet, ik was onzichtbaar voor hen. Daarom werd ik ook niet als eerste gekozen in een van de teams met gym. Ook niet als laatste trouwens. Ik bleef over. De leerkracht wees een team aan waarna hij wegdook achter het klimrek. (nee geintje). Sociaal en emotioneel hoorde ik niet bij mijn klasgenoten. Ik had wel twee vriendinnen. Nou ja, zij bleven ook over. Waren ook onzichtbaar en dat schept een band. Die band was dik genoeg om samen af te spreken. Maar voor deze vriendschappen moest ik knokken om in de gratie te vallen (kostte heel wat opzet-knielappen ghehehe). Zelfs deze meiden hadden altijd wel iets om ruzie over te maken.

Op de middelbare school besloot ik dan ook rigoureus het roer om te gooien. Ze moesten maar achter mij aan lopen en anders niet. Ik weet niet hoe ik het geflikt heb, maar ik kreeg mijn eigen “gang”. Ik kon nou zelf uitzoeken met wie ik zou afspreken en warempel…ik werd zelfs wel eens als eerste gekozen bij de gym!

Vandaag de dag zie ik hetzelfde gebeuren bij Mies. Wat dat betreft kon ze wel gekloond zijn. Ze is niet populair in de klas. Ook emotioneel en sociaal gezien nog niet volgroeid. Er zijn wel vriendinnen maar die bleven ook over. Mies doet haar best om in de gratie te komen. Ze buigt, incasseert en slooft zich uit. Maar zelfs met dat geslijm weten ze wel iets om ruzie over te maken. Le histoire se repΓͺte.

Zaterdag bleef een vriendin (ons derde kind, ze zit bijna altijd hier) bij ons en we gingen samen uit eten. Nou zit het meisje vol frustratie om bepaalde redenen en vergeet ook de puberhormonen niet. Ze, Mies en zij, kregen ruzie. Om iets onbenulligs. Het was over met de vriendschap. Althans, vriendin deed geen moeite meer en liet een verdrietige Mies achter. Ze (vriendin) had hele lelijke dingen tegen haar gezegd.

We hebben uitvoerig met Mies hierover gebabbeld. Dat het goed was dat ze zulke woorden niet pikt. Ze hoeft zich niet alles te laten zeggen. Maar hoe ze het er ook mee eens was, vrolijk werd ze er niet van. Ik voelde me machteloos. Voelde de frustratie van vroeger weer helemaal opborrelen. En nu helemaal omdat het over je eigen vlees en bloed gaat waar je toch het beste van het beste voor over hebt. Stomme tuttebellen ook!

Voordat ik de moeder van dat vriendinnetje de les ga lezen, vriendinnetje een veeg uit de pan geef of andere snode plannen ten uitvoer breng bedenk ik me dat ze waarschijnlijk deze week alles weer bijgelegd hebben. En zo niet…dan is het over een half jaar waarschijnlijk anders. Dan gaat Mies naar de Middelbare school. Wellicht is er dan ander vlees in de kuip. En omdat er door de puberteit op bepaalde vastgestelde plaatsen boven de gordel al wat extra vlees groeit….

…gun ik haar tegen die tijd een echte boezemvriendin*!

*Twee mensen die een bijzonder hechte en langdurige vriendschap hebben worden vaak boezemvrienden genoemd

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zΓ‘l tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2005. Bookmark de permalink .

0 reacties op Vriendschap is een illusie???

  1. Yvonne zegt:

    Ik was juist onzichtbaar op de middelbare school en ik hoop voor mijn kleine vrouwtje niet dat de geschiedenis zich herhaald. Maar ineens was ik 16 en toen is het toch nog goed gekomen, ze konden niet meer om me heen πŸ˜‰

  2. Emmelinda zegt:

    Grinnik…ik kan me er iets bij voorstellen ;). Dan hoop ik ook meteen mee dat de geschiedenis voor je meissie zich niet herhaald. Wat betreft Mies hoop ik juist dat de geschidenis zich WEL zal herhalen. Op strafwerk enzo na dan ghehehe πŸ˜‰

  3. leejo zegt:

    Ik denk dat je je als ouder niet al teveel met de vriendschapjes van de kinderen moet bemoeien, natuurlijk je kind steun geven als zoiets als nu gebeurd is normaal, maar het is net wat je zegt, van de week kunnen ze weer goed gearmd over straat lopen.
    Fijne dag.
    Grtzzz Leejo

  4. Emmelinda zegt:

    Zeker weten want je maakt meer kapot dan dat je de boel repareert. Kans is groot dat ze dan de hele klas tegen je kind opzetten. Dus ik hou braaf mijn mond, hou mijn handen thuis ghehehe en wacht gewoon af.

    Ik wens jou ook een fijne dag!
    Groetjes terug! πŸ˜€

  5. tycho's mama zegt:

    Heel goed! Volgens mij werkt het alleen maar averechts (en dan weer 1 recht, 1 averecht πŸ˜‰ ) als je je er mee bemoeit. Van de week zullen ze het inderdaad samen allang weer opgelost hebben. Zeker als ze zo vaak bij jullie over de vloer kwam, dan komt dat toch wel goed allemaal??

  6. Emmelinda zegt:

    Ja dat denk ik dus ook. Haar moeder was gisteren hier (omdat ik op vriendinnetjes zusje pas op maandag) en vriendin had psies tegen haar verteld hoe het gegaan was. Dat ze zich bemoeid had met iets waar ze niks mee te maken had. Eigenlijk is er niks aan de hand. Maar vanmorgen zag ik haar op het schoolplein en ze was zich aan het afreageren op haar moeder. Pubers *sjugt*

  7. tycho's mama zegt:

    Dat zal er allemaal wel mee te maken hebben. Die rondvliegende hormonen ook! Even afwachten dus maar….

  8. Juist! zegt:

    Ach, worden ze groot en sterk van, het is net pindakaas; vriendschap. Het ligt ook nooit eens lekker voor de hand in die tijd. Het schuift, het is vreemd en je eigen interesses willen soms een andere kant op dan de vriendschap. Kan toch? Zolang je niet geΓ―ssoleerd raakt ben je er niet echt op achter uit gegaan. Ook vrienden moeten met zorg worden gekozen. Net als een huisdier, je neemt niet de eerste de beste. Maar het duurt even voordat je daar achter bent…
    Pubers, het gaat vanzelf weer weg, die pubertijd, dan schieten ze snel in de pre volwassenheid, met die probleempjes, dan spontaan een midlife of 2e pubertijd. Het houdt noit meer op πŸ˜€ Leuk joh! πŸ˜‰

  9. Emmelinda zegt:

    @Tycho’s mama;Psies. Er zit niks anders op. Ik blijf braaf en bemoei me nog steeds nergens mee πŸ˜‰ *doet handboeien om en plakt ogen af* πŸ˜‰

    @Juist!; Hahaha ja nou ben ik helemaal gerustgesteld *schud hoofd* πŸ˜‰ Maareh…het klopt. Er is altijd wel iets.
    Maar ik snap nou wel waarom ik niet dol op pindakaas ben ghehehe 8)

  10. Alida zegt:

    Ik hoorde ook nooit bij de populaire mensen. Hing altijd tussen twee wallen. Dus niet popu en niet de sukkel. Nu kom ik die popu’s wel eens tegen en dan denk ik, “wat is er nu van hen terecht gekomen, ik heb het veel beter voor elkaar”. Zo zie je maar. Mijn kinderen krijgen die fase natuurlijk ook, ik hoop dat ik ze erbij kan helpen, want het kan een wrede tijd voor ze zijn. Maar gelukkig duurt dat nog wel even. πŸ˜‰

  11. Emmelinda zegt:

    Jaaaaa! Mooi dat je dat zegt. Ik twijfelde namelijk om het er bij te zetten maar inderdaad…van die kern van de klas is werkelijk niks bijzonders geworden. Tenminste…niet om tegenop te kijken πŸ˜‰

  12. remco zegt:

    *YESSSSSSSSS heb ze gelukkig niet 😦 *
    voor een moeder doe je het volgens mij echt niet slecht Emmelinda πŸ˜€ je steunt ze op de achtergrond en laat het ze verder zelf ontdekken.

  13. Emmelinda zegt:

    Thanks Remco maar ik hoef er waarschijnlijk niet bij te vertellen dat het me wel al mijn nagels kost van het nagelbijten en zelfs zo’n pinnenband (voor de hond) is soms niet sterk genoeg ghehehe. Het lijkt me beter om ze niet alles voor te kauwen maar met raad bij te staan. Dan hebben ze nog de keuze om er iets of niets mee te doen πŸ˜‰

    Heeej da’s leuk…al ben ik inmiddels alweer gezakt naar 57. Deze top kende ik nog niet. Wat grappig! πŸ˜€

  14. Emmelinda zegt:

    Hihi en dankzij deze reactie vanmezelf staat ie weer op 43. Hahaha ik geloof dat ik vanmiddag een hobby erbij heb ghehehe πŸ˜‰

  15. Liesbeth zegt:

    Ik benwas ook nooit zo populair (zou het een web-log ding zijn?) maar ik ben toch goed aardig terecht gekomen πŸ™‚

  16. Emmelinda zegt:

    Mooi is dat he? Misschien moesten we er in groeien?? πŸ˜‰ πŸ˜€

  17. Marika zegt:

    Ik was ook niet populair maar ik werd wel gepest op de lagere en middelbare school. En dan ging het niet om een beetje plagen maar dit ging heel ver, ik heb er zelfs nog littekens aan overgehouden.
    Ik had me ook voorgenomen dat me dit niet meer ging gebeuren toen ik naar de middelbare school ging. Maar helaas… 😦
    Wat dat betreft ben ik blij geen kinderen te hebben. Ik zou niet aan kunnen zien dat hen hetzelfde zou overkomen. πŸ˜•

  18. Emmelinda zegt:

    Oh verschrikkelijk! Littekens zeg je? Jeetje…wat hebben ze met je gedaan?
    Ze hebben Mies ook een paar jaar gepest maar *klopt gauw af* dat is verleden tijd. Maar ik zie wel dat het onzichtbare littekens heeft achtergelaten bij haar. Vandaar ook het verdriet om deze zinloze ruzie.

  19. just me zegt:

    ken het precies…..lagere school, ach dat ging nog, alhoewel ik geen vriendinnetjes had….
    de school daarna vond ik minder……soms moesten ze me wel hebben…wat never leuk was, maar probeerde daar boven te staan en deed net alsof ik ze niet hoorde
    (al deed het best pijn)
    En daarna, die school was stukken beter, en gelukkig bijna niemand die van de oude school op die school zat.

    top, hoe je het tegen je dochter zegt….want ze hoeft niet alles te pikken…..en als ze idd zo op jou lijkt zal het best goed komen!! πŸ˜€ πŸ˜‰

  20. just me zegt:

    heb geen vrienden of wat dan ook aan over gehouden, en ben daar niet treurig om, het gaat nu super.
    Wel hard aan moeten werken…..cursus dit, zo en ga nog maar ff door…..maar was het zekers waard!

  21. Emmelinda zegt:

    Ik probeer ook te kijken wat er vroeger misgegaan is. Of er iets van te leren is zodat Mies die dingen niet mee hoeft te maken. Ik ben dan niet gepest op de lagere school maar ik wist drommels goed dat ik niet goed in de markt lag. Dat voelt absoluut niet goed. Vandaar die inhaalslag op de middelbare school.

    Ik vind dat het ten eerste belangrijker is dat je (nu) zelf lekker in je vel zit. Of daar vrienden of vriendinnen bij komen is het volgende level πŸ˜‰

  22. epie zegt:

    bedankt voor de uitleg van boezemvrienden ,ik zou een ontzettend blauwtje hebben gelopen

    Bij lul vrienden had ik het wet begrepen
    om dat me maar niet te verdiepen in dat andere drieletterig woord vrienden
    omdat ik weinig herkenning heb met het onderwerp
    , wat eigenlijk wel erg is emmelinda , onthou ik me van commentaar.en ga even de avonturen van sammy lezen

  23. Jaap zegt:

    Wie weet schrijft Mies tegen de tijd dat ze jouw leeftijd heeft ook wel van die schitterende logjes!*

    *Een complimenteuze aanduiding van weblogverhaaltjes die bijzonder leuk worden gevonden. πŸ˜‰ πŸ˜€

  24. Emmelinda zegt:

    @epie; Hahaha waar zo’n weblog al niet goed voor is he? Eens kijken waar ik nog meer les in kan geven ghehehe πŸ˜‰

    @Jaap; Ze is al aan het oefenen geweest op haar eigen weblog. Maar ze is met zoveel dingen tegelijk bezig dat het nog niet wil vlotten. Steffie is ergens anders ook bezig met verhalen schrijven. Verzonnen verhalen. Ik ben benieuwd wie er mee doorgaat πŸ˜‰

    Ennuh…thanks voor dat ontzettende lieve compliment. Doet me goed! πŸ˜€

  25. epie zegt:

    en why not

    je oma schreef
    je papie zou het kunnen
    jij kan het beter
    enne ja hoor mies kan het zeker
    en die van steffie , ik denk dat we wel kunnen lachen
    om de plot

  26. Emmelinda zegt:

    Ja jij zegt het; ik dacht het. Ik denk dat Stef een boel bij elkaar geschreven kreeg! Toch eens aan haar voorstellen…misschien wil ze wel een weblog? πŸ˜‰

  27. Marika zegt:

    @Emmelinda: Ik wil niet teveel in details treden maar ehh o.a. van de trap afgeduwd worden en op de fiets achterna gezeten worden tot ik een ongeluk kreeg. πŸ˜•

    Ik ben er nog wel redelijk goed uitgekomen hoor uiteindelijk, maar het heeft me wel zo’n 10 jaar gekost om mijn zelfvertrouwen weer wat op te bouwen. Het vertrouwen in anderen is nog steeds niet helemaal terug.

    Ik denk dat kinderen die gepest worden vaak ook gevoelige kinderen zijn, net of de pesters daar een antenne voor hebben. Zelf was ik een wat teruggetrokken, gesloten en stil meisje, en brildragend als enige in mijn klas. Nou dan kon je net zo goed een briefje op je rug plakken met Kick me!, zelfde effect.
    Ik was ook een binnenvetter, ik toonde mijn emoties niet of nauwelijks zo had ik mezelf afgesloten. De pesterijen leken mij koud te laten (voor een buitenstaander), wat natuurlijk maar schijn was. Ik had meestal mijn woordje wel klaar en heb zelfs een keer een jongen zo hard teruggeduwd dat hij over een tafel viel, waarna ik (die nooit wat deed) op m’n donder kreeg van de leraar. πŸ˜›

    Maar goed die muur die ik in die tijd had opgebouwd gaf later natuurlijk ook problemen. Pas jaren later toen ik overspannen raakte kon ik mezelf pas weer een beetje uiten. Er was toen echt een grens bereikt en kon ik alleen nog maar huilen.
    Tegenwoordig jank ik om een scheet hihih

    Ik ben heel veel veranderd, mensen die mij alleen van vroeger kennen zullen mij niet meer herkennen denk ik. Mensen die mij nu kennen kunnen nauwelijks geloven dat ik vroeger teruggetrokken, onzeker en stil was. Tja…
    πŸ˜€

  28. Emmelinda zegt:

    Brrr…ik krijg er kippenvel van. Ik ga even de kids naar school brengen en dan kom ik er op terug πŸ˜‰

  29. Emmelinda zegt:

    Wat vreselijk om mee te maken! Het drukt zo’n stempel op de rest van je leven! Wat goed dat je er uiteindelijk helemaal bovenop gekomen bent! Ik lees wel eens verhalen van mensen die vroeger gepest zijn die er nog dagelijks last van hebben.
    Dat is dus een van de redenen waarom ik zo waakzaam ben wat Mies betreft. Ze is nogal een pietje precies. Als de leerkracht zegt dat het zo moet dan doet ze het ook zo. Waardoor ze natuurlijk het mikpunt is van haar klasgenoten, die niet willen gehoorzamen. Maar ze heeft er van geleerd. We hebben hele gesprekken er over gehad. Erg eigenlijk dat je zulke goeie eigenschappen moet omvormen om geen mikpunt te worden maar goed, het zij zo. πŸ˜‰

  30. henriette zegt:

    Kinderen kunnen hard zijn, weet er helaas alles van.

  31. Emmelinda zegt:

    Ja ongelooflijk hard! 😦

  32. Emmelinda zegt:

    *UPDATE*

    Ze hebben alweer afgesproken. Meiden! *sjugt*

  33. Gonny zegt:

    nee ik denk ook niet dat je je eige ermee moet bemoeien
    helpt toch nie maar pijn dat t soms doet en de volgende dag is er niks meer aan de hand.Das nu nog zo hoor ook al zijn ze groot.hahaha hoor er ook weer allemaal bij.maar je doet t keigoed hoor en je hebt 2 hele leuke lieve meiden.groetjes Gonny

  34. Emmelinda zegt:

    Dat is helemaal waar want ze hebben vanmiddag afgesproken en zijn dus de hele tijd bij elkaar geweest. Gelukkig maar. Ik vond het zo sjielug πŸ˜‰

    Hihi ja ik kijk graag even de kunst bij jouw meiden en bij jou af. Wat ik zie bevalt me goed πŸ˜‰ Straks heb ik twee klonen hier rondlopen ghehehe πŸ˜‰

    Greetz πŸ˜€

  35. gonny zegt:

    hahaahahahahaha

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

