Het leed dat gazon heet

Photobucket - Video and Image Hosting

Bij de aanleg van onze achtertuin kirde ik dat er een strookje gras in moest komen. Voor de kids *wijst naar puber en haar zusje* om op te koprollen, te flikflakken en tenten op te bouwen. (Oke, oke…Mies kon toen nog niet eens lopen en de bouwtekening voor Stef was net naar de ooievaar gestuurd). Zie je het plaatje voor je?

Delete het dan maar weer. Het gras kwam er wel. Maar het bleek pubergras. Juist…gras met een eigen willetje *draait theatraal met ogen*. Het had waarschijnlijk gehoord over die dwarsliggende collega’s bij de Arena en weigerde te doen wat er op de gebruiksaanwijzing stond. Verleiden met een nieuwe grasmaaier, vertroetelen met speciale mest of kammen met de verticuteerhark, het mocht niet baten. Zelfs wapperen met een flyer van de plaatselijke betonleverancier liet ze niet inzien dat ze hun leven moesten beteren.

Terwijl de rest van de beplanting psies deed wat er van hen verwacht werd *laat trots groene vingers zien (ziet bruine randjes onder nagels en verstopt ze achter rug)* bleef het gazon al die jaren een zorgenkindje. Daarbij moesten de meiden niks van het lapje hebben. Ze vermaakten zich overal behalve op de grasmat.

Nadat er nog maar een kwart van het gras aanwezig bleek te zijn trokken we dit jaar ons plan. Het moest er allemaal uit. Marc liet er geen gras over groeien (!) en trok ten strijde met de spade. Zoals het een goede echtgenote betaamt hielp ik. Mentaal natuurlijk. Ben niet helemaal gek, ghehehe. Oke, oke een paar sprieten hielp ik mee de nek omdraaien. Voor de vorm (moet mijn nagels sparen natuurlijk).

Sinds kort is er grind voor in de plaats gekomen. Mooi zonnig geel grind. Lekker onderhoudsvrij en tóch mooi. Ideaal. Dat vinden de kids ook. Ze laten elkaar de mooiste exemplaren zien (en als ik niet uitkijk verstoppen ze kilo’s grind op hun kamers) en stuiteren tevreden heen en weer vanwege het geluid onder hun schoenen. Nog nooit eerder hebben ze zich zo lang in de tuin beziggehouden op dat voor-hen-bedoelde-stukje tuin.

Maai ik je nou het gras voor de voeten weg als ik zeg…

…dat die grind een STEENgoed idee was?

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2006. Bookmark de permalink .

0 reacties op Het leed dat gazon heet

  1. geertje zegt:

    Gras, praat me er niet van!
    Dit jaar hebben ook wij de grond omgespit, speelgras (!) gezaaid, en ja hoor; het zag er prachtig uit! Weg kale plekken, weg lelijke grond. Tot de hittegolf. Ondanks dagelijks sproeien (Delfland is blij met me komend jaar!) werd het geel, en het resultaat? Hetzelfde gras (lees kaal land) als vorig jaar.
    We proberen het volgens jaar weer opnieuw 😉
    En bidden tot de weermannen dat de lange hittegolven uitblijven 🙂
    Grond; nee, niet voor ons; al die stenen door de hele tuin…. En dat met zware kleigrond; het zakt diep weg na een paar regenbuien, en je kan opnieuw gaan strooien…
    En niet te vergeten al die stenen verzamelaars in huis!!!
    (de wasmachine maakt soms rare geluiden hier hahahaha!)
    Liefs en een dikke knufff!
    (En sterkte met de nieuwe bedekking buiten of binnen)

  2. Emmelinda zegt:

    Whaahaa ja moet jij ook altijd jaszakken enzo controleren voordat het de wasmesjien ingaat? Dat is hier jarenlang zo geweest. Ik had vroeger hetzelfde ghehehe dus dat zal wel erfelijk zijn???

    Maar wat betreft het gazon…ik kan zo jaloers kijken naar die pláátjes van grasvelden bij sommige huizen. Hoe doen die mensen dat toch? Het is inderdaad jammer dat je met klei-grond te doen hebt anders was er misschien nog wel iets mee te beginnen? Of beton storten en groen verven? 😉

    Voor jou ook veel liefs en een hele dikke knufff

  3. Ans zegt:

    Wat dacht je van kunstgras? Hoef je ook niet te maaien!
    Ik heb ook geen gras, want ik heb maar een heel klein tuintje en ik vind dat er geen plaats is voor gras. Hier verzakt de grond altijd heel erg, maar gelukkig wordt volgend jaar onze straat opgehoogd (eindelijk dan na een jaar of 30), de straat ligt ondertussen ver onder de fundering en omdat er een betonnen balk aan de fundering tussen schuren zit (die dus niet meezakt) kunnen de mensen niet meer met hun auto op het eigen erf, maar dat lostte de gemeente jarenlang op door dan een hobbel in de straat voor diverse erven te maken, het is hier net berg en dal, als het ’s winters glad is glij je zo naar de overkant. Welterusten, Ans

  4. Emmelinda zegt:

    Hahaha ja dat was ook een optie geweest 😉

    Jeetje…dat is toch ook wat! Schandalig eigenlijk dat er pas na 30 jaar écht iets aan gedaan wordt. Dan zijn ze er waarschijnlijk weer voor 30 jaar van af? 😉

    Slaap lekker! Knufff

  5. Lette zegt:

    Mijn ouders hadden gras (heel erg veel). En waar had je kinderen voor? Om al dat gras te maaien natuurlijk. Trauma’s heeft dat opgeleverd en als resultaat zal er bij mij NOOIT gras komen. En dat bevalt me al ruim 20 jaar prima.

    Zes jaar geleden kwam de heer des huizes bij de verhuizing naar deze nieuwbouw met een graswens om de hoek. Hij wilde er alleen maar op liggen in de zon om het krantje te lezen. Mijn voorstel was een ingegraven trampoline (veel sneller droog ook in ons Hollandse drupklimaat) maar dat vond ie toch te gek. Languit op de tuintafel is nu de krantleesplek. Gras! Hmpf, nergens voor nodig!

    Succes met je zonnige grindjes. Moet je die nu ieder jaar wassen en kleuren? Grinnik!

  6. Emmelinda zegt:

    Grinnik…die trauma’s heb ik gelukkig nooit gehad want grasproblemen waren er daar ook al. Er viel niet veel meer te maaien. Ik heb getwijfeld bij de aanleg van de tuin maar ik vond het zo schattig, die beelden in mijn hoofd van spelende kindjes op het gazon. *schiet denkwolk stuk*

    Hahaha een ingegraven trampoline had ik ook een leuk idee gevonden. Of een zwembad ghehehe.

    Ik zou het wel willen eigenlijk…ik zag bij d’n praxis zoveel leuke modelletjes en kleurtjes dat ik iedere twee jaar wel nieuw grind wil 😛

  7. Youke zegt:

    Er ligt toch wel worteldoek onder dat grind anders groeit er straks weer gras doorheen 😉

  8. Elmo zegt:

    Hihi!
    Ik ga een kunstgrasmatje op mijn balkon maken:-)

  9. Natazz zegt:

    Dat had je jaren eerder moeten doen. hahaha.

  10. Ohhhhhhhhh daar weet ik alles van , *kijkt naar buiten naar wat eens een mooi groen grasveld was * ……….. pfffffff gras !

    Fijne dag liefs Ylone xx

  11. remco zegt:

    snif snif snif nee nee nee ik wil niks jatten maar kan plaatje niet vergroten 😦

    ben blij dat ik er vanaf t begin tegels heb liggen *jaja ok ik heb geen kids 😛 *

  12. Natas1970 zegt:

    Dat ziet er mooi uit!! Ik ben blij dat ook bij ons het gras er eindelijk uit is. Heb er een veel grotere tuin door gekregen lijkt het wel. Beetje vegen (laten doen natuurlijk!) en klaar!

  13. yogibeer zegt:

    We hebben ook al jaren geen gras meer , dat wou hier niet zo goed groeien.
    en hebben nu allemaal tegels en ruimte voor de kleinkinders gemaakt.
    Kunnen ze fietsen , maar gras is wel mooier hoor.
    Dat wil nu eenmaal niet hier.
    Was je kwijt en vond je weer via via.
    We hebben nu een punt.nl
    Een hele fijne dag nog van ons.
    Groetjes Yogibeer Harmke en Aly

  14. Rianne zegt:

    Wij hebben hier wel gras; vooe de kids en omdat ik er zo van hou om er op mijn blote voeten doorheen te lopen. Maar met de laatste hittegolf is er nu wel een hele kale plek ontstaan waarop eerst het zwembad stond…..
    Tsja….en steentjes hoef je inderdaad niet te maaien…
    Hoe is het met het onkruid (lang leve worteldoek) en mosaanslag? 😉

  15. Emmelinda zegt:

    @Youke;Grinnik…nope dat hebben we niet gedaan. Sinds april is het gras er uit (steentjes kwamen later)en het gras vertikt het nog steeds om te groeien.

    @Elmo;Hahaha, dat zag ik eens op tv. Dat is eigenlijk best leuk. Vooral rond het EK en het WK ghehehe 😉

    @Natazz;Grinnik…jazeker. En ik maar denken dat het nog wel eens goed kwam. Pffff 😉

    @Rhodosfriends;Wat een ergernis he? *kijkt verdrietig met je mee*. Maar goed, hier is het nou opgelost 😉

    Ik wens jou ook een heeeeele fijne dag! Dikke knuffff

    @Remco;Wil je de tuin zien? Ik kan wel een foto doorlinken??? Een grote foto dan. Omdat jij het bent, ghehehe 😀

    Zeg dat wel, daar mag je blij mee zijn! Het kost een vermogen om de boel om te gooien. Dus dit was een goedkope oplossing. 😀

    @Natas1970;Ja jouw tuin is prachtig geworden. Ik had nog zitten dubben om die stoeptegels hier te vervangen maar pfff dat is toch best duur. De eerste jaren ben ik hier ook best tevreden mee. Voordeel is dat de buurtkatten er niet lekker op schijnen te lopen en er hun boodschap niet op doen. Jippieeeeeeee

    @Yogibeer;Ja dat was hier dus ook het probleem. Ik vind gras ook mooier (alhoewel…ze hebben toch een boel mooie tegels of klinkers, als het niet zo duur was had ik me daar eens in verdiept ;)) maar helaas…ik heb het genoeg vertroeteld. Het geduld was nu op. Dat de kids bij jou kunnen fietsen is ook geweldig! Heb je ze lekker in het zicht he?
    Dan kom ik eens bij je buurten op je punt.nl. Geen punt 😉
    Ik wens jullie ook een hele fijne dag! Dikke knufff

    @Rianne;Ja dat is dus ook wat ik mis, dat met de blote voeten over het gras lopen. En mijn handdoek gooi ik ook niet zo snel op dat grind om lekker in de zon te bakken. Maar goed, buurtkatten schijnen er niet op te willen poepen dus ik ben al blij 😀
    We hebben er geen worteldoek opgegooid. Maar tot nu toe is er maar 1 paardenbloem doorheen komen spieken. Die heb ik meteen bij de nek gepakt. Hoe het zit met mosuitslag? Geen flauw idee. Dat moet ik nog afwachten 😉

  16. Miek zegt:

    Ik heb zelfs weleens zitten denken aan beton storten ;o))
    Maar dit is inderdaad een steengoed idee!!!
    Petje af Emm! En zo zie je maar weer, je kunt het heel leuk bedenken, maar het spel van kids kan je nu eenmaal bijna niet sturen!

  17. Emmelinda zegt:

    Ja hahaha dat riep Marc dus ook steeds. En dan groen verven. 😉

    Grinnik…ja we hebben het genoeg geprobeerd maar de wijde wereld trok toch harder dan dat lapje gras..euh..nou ja wat er van overgebleven was 😉

  18. remco zegt:

    @Emmelinda aan tegels zit ook onderhoud 😦 minimaal één keer per jaar met hogedrukspuit schoonspuiten *kost me weer een paar uur en de buren kunnen niet rustig in de tuin zitten 😛 *
    onkruid wat gewoon tussen de voegen groeit das minimaal 3-4 keer per zomer verwijderen terwijl ik toch anti-onkruid troep gebruik en een worteldoek er onder heb liggen. ach alleen asfalteren of komplete laag beton storten is beter geloof ik 😉

    enne foto hoeft niet was gewoonte dat ik foto aanklikte en toen ik andrs probeerde werd je log boos dat ik probeerde te jatten *tssss hoe komt ie erop stomme weblog 😛 *

  19. Emmelinda zegt:

    Da’s waar. Dat zie ik bij onze buren. Die spuiten de boel ook af zodat onze tuin daarna onder water staat hihi. Toch nog een gratis zwembad 😉
    Ik ben dol op tuinieren maar ik heb echt een schurfthekel aan grasmaaien (daar heb ik nu dus geen last meer van) en onkruid tussen de tegels verwijderen.
    Hahaha ja Marc zei dat ook steeds, beton storten en dan groen verven 😉

    Mijn weblog heeft een assertiviteitscursus gevolgd. Ik moet ‘m nog een beetje temmen want volgens mij is ie cum laude geslaagd 😉

  20. yogibeer zegt:

    Heb de zon naar jou gestuurd hooe , en hoop dat het aangekomen is.
    Hier is het heel schraal aanwezig , en heb alles tegen overelkaar open staan nu.
    Dus als het aangekomen is dan hoor ik het wel van je..
    Nog een een fijne zonnige dag hoop ik dan ook.
    Gr harmke en ook Aly

  21. Annemarie zegt:

    Hihi nee hoor! Gras.. Blegh.. Ik haat gras!! Whahahahaha

    Fijne dag!

  22. hahahahh wij hebben achter de tuin een stukje niemandsland tot aan de vijver, die volgens mij ook van niemand is want onderhoud wordt er volgens mij nooit aan gepleegd.
    Maar terug naar de grasmat, ik heb daar ook jaren geprobeerd gras te zaaien, weinig suvcces totdat ik dacht bekijk het maar, staat toch een schutting voor.
    Doet mijn buurman het vorig jaar één keertje en ligt er een grasmat waar menig voetbalelftal jaloers op is.
    Ik heb dus duidelijk geen groene vingers.

  23. Jaap zegt:

    ach ja… het gazon… *mijmermodus, met ogen naar linksboven starend…* wij hebben ook een strookje (nog steeds) en de (al voorbij de leeftijd van de puber)meiden liggen er ’s zomers zelfs af en toe op te zonnen…

  24. marion zegt:

    haha me broertie heeft net grasmatten in zjin tuin gelegd
    kom je ff snel een fijne avond wensen.
    liefs en dikke knufffff marion

  25. Pasula zegt:

    KEIleuk log! (Meer weet ik niet te verzinnen, jouw log is al af dusssss) 😉

  26. rietepietz zegt:

    Je tuin is bééldig , en je hebt dus ook dé manier gevonden om sámen de tuin te doen !
    Ook wij doen álles samen in de tuin , we kopen sámen de planten ,ik bedenk dan waar alles moet staan en Henk zet het erin ! Natuurlijk hebben wij dames dan het zwaarste deel , want denkwerk moet je niet onderschatten zeggen mannen toch altijd!
    fijn weekend en liefs Riet

  27. Belinda zegt:

    Maar ze zijn ook mooi die zonnegele steentjes!! Onze hele voortuin ligt met van die gele steentjes (ardennersplit), duidelijk dat we niet voor half werk gaan! *grijns* Toevallig een paar weekjes terug daar neergelegd omdat het al 13 jaar onontgonnen terrein was waar we ooit nog eens wat mee wilden doen. *en ooit kwam nooit dus*. En het bevalt ons goed, STEENgoed wel te verstaan! 😉

    En wat ook nog gunstig is van die steentjes: het draineer als een gek dus geen plassen meer waar je een weg door heen moet waden met deze luchten!

    Heb een fijn weekend! 🙂

  28. Emmelinda zegt:

    @Yogibeer;Ik vrees dat de zon geschrokken is. Ik heb ‘m maar heel effies gezien. Toch bedankt 😀 Volgende keer plak ik ‘m snel vast. O zo 😀
    Ik wens jullie een hele fijne avond en alvast een fijne zondag! Dikke knufff

    @Annemarie;Hahaha ja hoor, jij wel 😛 ghehehe. Kun je zo mooi op flikflakken 😉
    Fijne avond meis!

    @Leidse Glibber;Jaaaaa irritant is dat he? Hoe bestaat het gewoon! Onze buren doen geen bal met hun tuin en daar groeit het gras gewoon. Oke, is wel van dat onkruidgras. Maar toch. Het is niet eerlijk. Oh nee. :$

    @Jaap;Oeps, dan moet ik nu eigenlijk die steentjes weghalen anders valt daar weinig op te zonnen ghehehe. Maar goed, dan schuif ik wel een stukkie op, op het terras 😉

    @Marion;Grinnik…dan wens ik hem veel plezier (en geduld) met die grasmatten. Maar goed, misschien heeft hij meer geluk 😉
    Fijne avond meissie! Dikke knufff

    @Pasula;Hahaha thanks. En nog een geniaal antwoord ook nog 😉 *applaus*

    @Rietepietz;Dank je wel Riet, ik ben er ook erg blij mee. Helaas is nu het samenwerkingsverband afgelopen want ik duld verder niemand in de tuin ghehehe. Ja in de voortuin mag Marc meehelpen. Onder toezicht. Want hij rukt tere plantjes uit omdat ie denkt dat het onkruid is 😉 Wij kopen ook samen de planten maar meer omdat Marc ze naar de auto mag slepen 😛 ghehehe. Ja wie niet sterk wil zijn krijgt ook geen vieze handen 😛
    Fijn weekend en een gezellige avond! Dikke knuffff

    @Belinda;Prachtige kleur is dat he? Er was best veel keuze maar ik had mijn oog vorig jaar al op deze steentjes laten vallen *plok*. En nou waren ze in de aanbieding. Yihaaaa.
    Hihi ja in de voortuin zou ik ze ook best willen maar ik vrees dat die ettertjes in de wijk er dan mee gaan gooien.

    Jaaa hahaha dat is zeer zeker waar. In het gras…eh..nou ja wat eens gras was liep een spoor (omdat de tuin nogal begroeid is, is het tuinpad verdwenen onder de struiken) van begin tot eind en juist dat stond iedere keer onder het water. Daar zijn we nou hopelijk van af 😀

    Ik wens jou ook een heeeeel fijn weekend! Maak er iets moois van! 😀

  29. Marika zegt:

    Van die steentjes had ik eerst ook rondom mijn waterornament, heel mooi zijn ze. Alleen jammer dat ze toch nog door de gaten in het deksel vielen en het water zo wit als melk werd van die steentjes hehehe. Kon ik het water gaan verversen en steentjes er weer af om te wassen grrrr. 😉
    Het lijkt wel mooi geworden op de foto, jammer dat het zo’n klein plaatje is, kan het niet goed zien.

    Mijn gras ziet er ook niet geweldig uit, zal dit jaar ook niks meer worden vrees ik. Eerst wilde het haast niet groeien met die hittegolf, alleen maar bruine plekken overal. En nu groeit het als kool maar kan ik niet maaien want het is te nat. Toch blijft mijn gras erin, want ik vind het wel erg mooi (als het weer gemaaid is en de kale plekken weer dicht zijn… :-/ )

  30. Emmelinda zegt:

    Yep, ik begrijp het helemaal. Wanneer het gras hier beter zijn best had gedaan was het er ook nooit uitgegaan. Dat vind ik nog altijd het mooist én het handigst wanneer ik snel even met blote voeten door de tuin banjer 😉 Maar goed, het werd kaler en kaler en dat beetje wat er over was werd nog bruin ook. Dus hopla, weg ermee, het heeft zijn kans gehad 😉

    Hihi dat wat je zegt over dat witte water…wanneer ik over deze steentjes loop heb ik gele voeten hahaha. Da’s nog eens wat anders dan een wit voetje halen 😉

  31. marion zegt:

    ze liggen erin en ziet er goed uit hoor

  32. jacqueline zegt:

    <bij mij was er ook eerst gras en het werd steeds minder. elke keer werd er een stukje verder gepikt door mij voor mij bloemen. ook groeide het voor geen meter. nu liggen er gewoon tegels voor de kinderen waar ze dan ook lekker kunnen spelen als de vloer nat is en word het geen drek/gras/smut boel meer

  33. Yvonne zegt:

    Ik zou in plaats van lopen eens dansen proberen. Dat geeft ook een leuk effect 😉

  34. Emmelinda zegt:

    Grinnik…als je met blote voeten over die steentjes loopt ga je vanzelf dansen. Helaas niet van pret 😉 Ghehehe

  35. Hm.. misschien moet ik ook overstappen op grind… Mijn gazonnetje is veranderd in een veldje mos. Op zich niet verkeerd; het blijft mooi groen! Ehm… houden rode mieren van grind??

  36. Emmelinda zegt:

    Uhm…ik weet wel dat IK niet van rode mieren hou! Tjemig…heb je die in de tuin? Grind storten! Boven die holletjes 😛 😉

  37. epie zegt:

    jaja je wist dat ie ging komen
    weet je het al ??????
    je mag ze terug hebben
    ik heb ze 25 jaar bewaard , na ze gedragen
    en vervoerd te te hebben , ja jouw
    zwitserse bergstenen , die vanwege de aanstormende tranen niet achter hebben kunnen laten.
    ze zijn prachtig passen echt op je vensterbank en zijn een aanwinst voor je
    vierpoter, waar schuw Marc maar dat er iets moois en waardevols komt.
    of ga je ze voor een goed dioel afgeven op de f side van psv

    groetjes epie

  38. Emmelinda zegt:

    Whoehaaa…ik met mijn grote mond 😛
    Ze waren ook ontzettend prachtig! Vast nog 😉 Ik zie je ervoor aan om ze in te pakken voor mijn verjaardag ghehehe. Als de rekening voor doorgezakte assen er maar niet bij zit 😉 Hahaha

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

