Waarde(loos)??

Photobucket - Video and Image Hosting

Mijn oma had een schaaltje. Tuttuttut *spreekt vermanend toe*,  jullie oma’s zullen er ongetwijfeld ook verschillende (gehad) hebben maar dit exemplaar was superspeciaal *knikt eigenwijs*. Niet vanwege de vorm, kleur of grootte maar vanwege de inhoud. Wanneer we bij haar kwamen renden we als gekken naar dat schaaltje om maar als eerste iets uit te kunnen zoeken *tackelt broertje*. Nee, er lagen geen bonbons in/op. Ook geen bijzondere snoepjes. Niks van dat alles.

Wanneer oma op straat liep (euh…stoep) zag ze altijd wel iets liggen. Iets waarvoor een ander de neus op zou halen. Iets waarvoor je je niet eens meer zou bukken wanneer het op de grond viel. Knoopjes, haarspeldjes, buttons..er lag meuk van alles. Voor een ander volstrekt waardeloos maar voor ons, als kind, van onschatbare waarde. Dat deed ze thuis dan in het schaaltje.

Als ik op straat loop betrap ik mezelf er wel eens op dat mijn ogen (vaak onbedoeld) de stoep afspeuren. Niet dat ik die spullen mee naar huis neem. Ja duh…ik heb thuis zelf al meuk genoeg *wijst naar zolder*. Laat maar mooi liggen. Je weet maar nooit of er een oma langskomt…

…..die thuis ook zo’n schaaltje heeft…

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2006. Bookmark de permalink .

0 reacties op Waarde(loos)??

  1. Annemarie zegt:

    Ik heb geen oma meer dus ik kan het niet controleren!

    Wel een super idee 🙂

    Kniefs!

  2. Emmelinda zegt:

    Misschien een idee voor later? 😉 Maf he, het is zo simpel. Maar voor kids zo geweldig. Vooral als herinnering. Het is al lang geleden maar ik zal het nooit vergeten 😉

    Kniefs!

  3. Nou volgens mij laat je niet alles liggen, ben nog druk bezig met foto’s uitzoeken en doorsturen trouwens hahahahahh

  4. Emmelinda zegt:

    Voor geld wil ik me wel eens bukken inderdaad hahaha. Zelfs centen. Je weet maar nooit of er eentje tussen zit die Mies nog niet in haar eurocollector heeft 😉 Ghehehe

    Grinnik…zo blijf je 3 oktober vieren 😉

  5. Abby zegt:

    Toch zit het volgens mij wel een beetje in de genen 😉 hihi

  6. Emmelinda zegt:

    Grinnik..een beetje? Ghehehe 😉

  7. Ans zegt:

    Wat een leuke herinnering!!! Edwin had vroeger het boek “de dingenzoeker”, dat ging over 2 kinderen die als ze met hun opa op stap waren ook van alles vonden, waar opa dan veel over wist te vertellen. Achterin kon je zelf dingen invullen die je op straat gevonden had en als je alles ingevuld had kon je er in de boekwinkel een stempel op laten zetten en dan had je je dingenzoekersdiploma. Dat heeft Edwin natuurlijk gedaan, ik weet dat één van de dingen die erop staan een “groene knoop” is, heel interessant natuurlijk.
    Edwin heeft dus zijn dingenzoekersdiploma, ik vraag mij toch af hoe er gereageerd gaat worden als hij dat op zijn cv zet, hahaha.

  8. Emmelinda zegt:

    Whoeehaa…ja wie weet. Misschien durven ze er niet eens naar te vragen omdat ze bang zijn iets niet te weten wat misschien heel normaal is? Ghehehe.

    Maareh…dat dingenzoekersdiploma vind ik ook een heel leuk idee. Dat probeer ik te onthouden. Misschien komt dat wel een keer van pas. Bij mijn kids niet meer vrees ik. Maar je weet maar nooit 😉

  9. GekinblacK zegt:

    En waar is het schaaltje nu ?

  10. Lette zegt:

    Ik kreeg ooit als kerstpakket een vogelhuisje. Aangezien ik poezen heb die netjes (voor dat doel bestemd) dood vlees krijgen en dus bulken van de energie is het geen fijn plan om dat hier in de tuin te hangen. Ook de mensen die ik dit cadeau zou kunnen doen houden vrijwel allen poezen. Ik heb het dus een de stoeprand gezet in een vogelrijke (oude) buurt. Dat paste vast niet in het schaaltje van je oma. Haha! Toen ik een half uurtje later daar weer langs fietste was ie weg.

  11. Hanny zegt:

    Mijn moeder had altijd een doosje waar de kleinkinderen in konden graaien.Mijn vader (bijna 95) heeft dat op zijn eigen manier voortgezet, nadat mijn moeder was overleden. Hij gooit met name alle winkelwagenmuntjes die hij krijgt (van goede doelen) en andere spulletjes die hij krijgt (demo cd’tjes etc.) in een schaaltje, waar iedereen, kinderen of kleinkinderen, uit pakken kan. Conclusie: niet alleen oma’s hebben een schaaltje, ook opa’s!
    Liefs Hanny

  12. Youke zegt:

    Wat leuk en origineel van jouw oma. Mijn oma had een schaaltje met noga erin. Nu mijn oma is overleden heeft mijn vader dat schaaltje, maar nu komt er geen noga meer in hij blijft leeg.

  13. remco zegt:

    nee dat deed mn oma niet maar als ik kind had ik die tik *nee niet van de molen 😛 * en nam alles wat ik zag liggen mee naar huis tot grote wanhoop van mn ouders 😀

  14. Emmelinda zegt:

    @GekinblacK;Geen flauw idee. Daar baal ik van. Ik denk dat het bij mijn neven staat 😦

    @Lette;Hahaha ja dat is ene goed idee ander blijf je zelf met die meuk zitten. Ik heb het ook wel eens gehoord van iemand die z’n fiets kwijtwilde. Die had ie op straat gezet. Normaal moet je er drie sloten aan hangen en nog jatten ze ‘m en deze bleef braaf wéken staan (en er was écht nog op te fietsen) ongelooflijk he? Hahaha

    @Hanny;Wat ontzettend leuk! Ik ben er van overtuigd dat er ook opa’s zijn met zulke schaaltjes. Mocht ik later oma worden (arme kleinkinderen 😛 ghehehe) dan zorg ik ook voor zo’n schaaltje. Ik ga op mijn gemak eens rondkijken naar het ideale formaat 😀
    Fijne dag vandaag! Liefs!

    @Youke;Oh mjammie noga….mmmm lekkerlekker. Jammer dat het schaaltje nu leeg blijft. Misschien moet je je vader eens laten zien hoe je dat moet vullen??? 😉

    @Remco;Grinnik…ik kan het me nu zo goed voorstellen. Als kind vond ik ook alles mooi om te hebben. Stenen. Oh ik heb een half grindpad mee naar huis gesleept. En op een wandeling een flink blok ijs. Dat schitterde zo mooi in de zon. Grinnik…dat moet het mooist voor mijn moeder geweest zijn. De gedachte dat dát niet voor eeuwig was 😉

  15. Paul V. zegt:

    Nou mijn oma had ook een verzamelwoede, je wilt niet weten wat daar allemaal in huis lag! Heel leuk verhaaltje!

  16. Emmelinda zegt:

    Eigenlijk wil ik dat best weten ghehehe :p nee geintjuhhh. Stiekem heb ik op zolder ook al een boel troep. Pfff eerst de moed maar eens verzamelen om het weg te gooien 😉

    Thanks 😀

  17. Bengeltjuh zegt:

    Mooie herinnering aan je oma…om te koesteren toch!

    Ik had wel oma’s maar beide waren niet echt aardig helaas….heb er dus ook niet zoveel koestermomenten bij….dat is wel weer jammer.

  18. Miek zegt:

    Wat heerlijk zeg zo’n schaaltje. Mijn oma deed in haar handwerkkast je (ja, lees je goed, niet kistje maar kastje) allerlei leuke gevalletjes. Ze wist dat ik namelijk altijd de knoopjes en garen ging sorteren, enregelmatig vond ik daar een mooi armbandje of zoiets tussen! Lief he, dat soort herinneringen! Die zijn goud waard.

  19. Natazz zegt:

    Misschien word je zelf ooit oma en dan kan je het bij je kleinkinderen doen. Alhoewel die vast meer eisen tegen die tijd. hahaha.

    En mijn oma was ook zo, die bewaarde ook van alles. Ik zelf bewaar niets maar ik zie het wel liggen.

    Fijne vrijdag

  20. Emmelinda zegt:

    @Bengeltjuh;Zeker weten dat het herinneringen zijn om te koesteren!

    Mijn andere oma vond ik ook geen echte oma. Wanneer ik ooit oma word zal ik er alles aan doen om mijn kleinkids heel veel koestermomenten mee te geven 😉

    @Miek;Jaaaa daar zit zoveel liefde in he? Hihi ja dat is hetzelfde met die knopendoos. Heerlijke herinneringen! Ik ga dat later ook doen. Als ik groot ben hihi. Eens kijken of ik tegen die tijd een mooie plek heb om het spul in te doen 😉

    @Natazz;Hahaha ja halve Nintendo’s ghehehe. Maareh…ik denk dat ik zelf wel moet veranderen. Stel je voor ze willen iets uit dat schaaltje en ik kan het niet loslaten 😛

    Jij ook een hele fijne vrijdag! 😀

  21. geertje zegt:

    Wat een leuk verhaal!
    Jammer dat je het schaaltje niet hebt; echt iets leuks om aan terug te denken.
    Mijn ogen zijn ook vaak op de grond gericht, leuk om te zien wat er allemaal ligt vaan; en vor centen en zo buk ik ook 😉
    Fijn weekend Emmelinda!
    Liefs en dikke knufff!!!!

  22. Emmelinda zegt:

    Gelukkig heb ik wél oma’s koektrommel. Daar zaten van die gesorteerde koekjes in die je vroeger bij de Hema kon uitzoeken. Met zo’n kers erop weetjenog?

    Ja ongelooflijk wat er zoal op de grond ligt he? Daar hebben wij geen metaaldetector voor nodig he? Ghehehe 😉

    Ik wens jou ook alvast een heel fijn weekend! Geniet er lekker van! Dikke knufff en veel liefs!

  23. ~Tina~ zegt:

    Oh leuk zeg, dat schaaltje was bijna een soort schatkistje dus.
    Of te vergelijken met de broekzak van een of ander (straat)jochie!
    En het loont de moeite om de stoepen af te speuren hoor, zo vond mijn man eens 300 gulden heel klein opgevouwen. Tsja, moeten ze maar beter op hun geld letten he?

    Fijne vrijdag en alvast een heel plezierig weekend!
    Groetjes en liefs van Tina 🙂

  24. Dinie zegt:

    Jouw oma moest het op straat zoeken, ik vind het al in mijn eigen huis.
    Leuk zo die gewoontes van oma’s. 8)

  25. Pasula zegt:

    Lief en herkenbaar. Volgens mij hadden wij dezelfde oma!

    DAT IS DE KRACHT VAN DE OMA’S!!

    Ik ben vóór deze nieuwe slogan. 😉

  26. Emmelinda zegt:

    @Tina;Wow dan had je man mazzel zeg! Als het zo klein opgevouwen is had het ook kunnen zijn dat je er gewoon langs loopt!

    Maar inderdaad…dat schaaltje was ook een soort schatkistje voor ons. Hoe simpel eigenlijk he? 😉

    Fijne dag vandaag! Dikke knufff

    @Dinie;Hahaha ja daar zeg je zoiets. Stef heeft dezelfde tik. Die dingen die zij mee van straat pikt zie ik weer terug in huis hahaha. Kan ze zo blij mee zijn met die dingen. En *schaam* nou vind ik het vaak vies …erg he? 😉

    @Pasula;Hahaha daarin ga ik helemaal met je mee! Er moet nog een uitroep achter. Iets van “oeh” hahaha :P:P

  27. Abitch zegt:

    Mijn dochter heeft van dat soort broekzakken
    erg fijn als je de broeken bij elkaar zoekt voor de was en er stuitert en strooit vanalles uit over de pas gedweilde vloer enzo :S

  28. Emmelinda zegt:

    Ja grinnik…pas nu ik zelf eerst die zakken uit moet graven besef ik hoeveel werk dat voor mijn moeder gweest moet zijn. ALLES was interessant. Ze gooide het weg en dan inspecteerde ik mijn vuilnisbak. Ze moet wel gedacht hebben dat ik ongelooflijk veel van die meuk had hahaha 😉

  29. Abitch zegt:

    Als het nu nog nuttige dingen zijn!!?!?
    Nee ‘mooie’ steentjes, bloemblaadjes/sprietjes/korreltjes, konijnenkeutels, stukjes plastick, lege tictac doosjes, ‘zacht’zand, van die rood/bruine bloembak korreld, euhhhhh nou ja niet eens knoopjes, haarspeldjes of buttons, alhoewel een haarspeldje ben ik wel eens tegen gekomen!

  30. Belinda zegt:

    Mijn oma verzamelde ook echt alles (maar kwam alleen niet meer buiten dus snaaide alles bij elkaar om haar heen). Dit kieperde ze dan niet in een schaaltje maar in een kamertje. En 1 kamertje werd 2 kamertjes en uteindelijk lagen 3 slaapkamers helemaal vol met echte rotzooi *jaja je hebt ze die nog erger zijn dan jullie met jullie meuk op zolder* 😉
    Toen Oma overleed lagen de kamertjes van vloer tot plafond opgestapeld met doosjes, isolatiemateriaal, eierdoosjes, kleding van voor 1940 enz.
    Wat is het leermomentje: verzamelen is goed als het maar in een schaaltje past! 😉

  31. Emmelinda zegt:

    @Abitch;Hahaha nou wat dat betreft is er hier nog een restje van overgebleven. Wanneer we namelijk naar een tuincentrum gaan nemen ze alle afgevallen (zeggenze ;)) bloemenknopjes mee. Moet je nog mee uitkijken ook want die krengen (bloemen, niet de meiden) geven af! Mies verzamelde ook altijd snoeppapiertjes. Met of zonder inhoude. Dat we nooit ratten gehad hebben boven is een wonder 😉 Ghehehe

    @Belinda;Ohhh je méént het! Zoiets heb ik wel eens op tv gezien! En dan niet bij die twee poetsvrouwen (Hoe schoon is jouw huis) maar gewoon als “thuismuseum”!

    Hihi dat is inderdaad een goed leermoment. Toch hier maar eens de zolder opruimen dus 😉

  32. Natas1970 zegt:

    Die zolder kan jij toch niet opruimen Em! Als je gaat sorteren zal dat uren duren door alle herinneringen die boven komen en op dat emo-moment kan je het weer niet weggooien hahahahaha. Dus laat het nog maar even staan ok?

    Ik vond laatst een portemonnee op straat!! Echt waar. En ik heb hem keurig netjes naar de mevrouw teruggebracht die hem verloren was……. Ik met mijn afkeer voor bejaarden vond het opeens zielig voor de oude mevrouw toen ik haar pasfoto op haar rijbewijs zag hahaha. Zou ik dan toch menselijk zijn???

  33. Emmelinda zegt:

    Hahaha afgesproken! (ben snel over te halen he? Ghehehe) Zo ruimde ik vroeger trouwens ook mijn kamer op. Duurde écht uren 😀

    Grinnik, watzegjemenou? Gek he maar vorig jaar is er een portemewattes over de schutting gegooid. Er zaten nog wat studentenpasjes in. Rest was vast gejat (alhoewel…is een studentenportemewattes niet altijd leeg? ghehehe). Met een foto van het meisje. Ineens kreeg de verliezer een gezicht (magic hands nietwaar hahaha)…ik ben maar naar het politiebureau gegaan 😉 (@$#%# kon ik nog lopen ook en ik heb er nooit meer iets van gehoord. En bedankt!)

  34. ik raapte vroeger (en nu nog) ook van alles van de straat op
    (tot afgrijzen van mn moeder)
    zo vond ik op een gegeven moment toch maar mooi 100,- gulden en een andere keer een boekenbon van 25,- gulden

  35. Emmelinda zegt:

    Hihi zie je wel dat het ergens goed voor is? Is toch weer mooi meegenomen. Toch? 😉

  36. nieta zegt:

    Wat gaaf,zo’n schaaltje!! Dat is ook alleen iets voor oma’s om te doen,denk ik!! Mijn oma’s leven al jaren niet meer maar heb wel fijne herinneringen aan allebei!!En m’n opa’s ook,hoor! Samen door de weilanden lopen,kijken of de koeien er nog leuk bijliepen[geloof ik,zoiets,haha]! Ik met m’n handje in die grote hand van m’n opa!Word er sentmenteel van!

  37. Sjoukje zegt:

    Ik heb dozen vol, mijn oma en moeder leven niet meer en dit komt uit hun huis. Ik kan het gewoon niet weggooien, het staat daar maar in dozen. Mischien zit er wel zo`n schaaltje in.
    Een heel fijn weekend!
    Groetjes Sjoukje

  38. marion zegt:

    ha ha ja ja
    ik ken het mijn oma was ook zo lache man uhm vrouw 😉
    liefs en veel knuff van mij

  39. Sally zegt:

    Kom via Nicky op jouw site terecht. Gezellige logs, onderhoudend om te lezen! Mijn oma was zo’n bonbon mens, chocola met die vieze drank er in… Of het schaaltje lag vol met Haagsche Hopjes. Wel struinde ze alle vlooienmarkten af en kwam met de gekste dingen thuis. Achteraf had ze het dan niet nodig en werd het doorgeschoven naar haaar (klein)kinderen. Ik heb heel wat zooi gehad van haar.

  40. Anet zegt:

    Hoi..kan me voorstellen dat zoiets leuk is voor kids..appart idee van je oma..heel leuk!
    Fijn weekend, Groetjes Anet

  41. PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF ben een beetje klaa met alle 3 october versturen, kan nu weer naar de grond kijken wie weet wat ik vind, zolang het maar geen foto’s zijn.
    Enne pssst, hoop (teveel) paarden in de optocht hoor.

  42. Liesbeth zegt:

    Fantastisch toch zo’n oma? Een paradijs voor kinderen zo’n schaaltje =)

  43. Miek zegt:

    Je gaat dat later ook doen??? Dan absoluut niet je zolder opruimen, niets weggooien en een grooooote schaal kopen!!! :o))

  44. Rietepietz zegt:

    Ik was éven bang dat ik het verkeerd begreep …..dingen die je oma van de straat op raapte waar “een ander z’n neus voor ophaald”??????Als het maar bij dat ophalen blijft dacht ik nog , maar het ging gelukkig om knoopjes en dergelijke legde je nog uit !
    Wat érg he , en dat van een oma!!!!!!
    fijn weekend en liefs Riet

  45. * Garfield * zegt:

    Leuk hé, al die nostalgie.
    Fijn weekend.
    Groetjes.

  46. Jeroen zegt:

    Ik heb eens 80 gulden gevonden en even verderop 10 gulden en weer verderop 40 gulden. Was vlak bij een autohandelaar in de buurt. hi.

  47. Emmelinda zegt:

    @Nieta;Gelukkig verstaan een boel oma’s en opa’s de kunst om leuke dingen te verzinnen voor de kleinkids. Ik hoop dat ik tegen die tijd ook een grote hit weet te verzinnen 😉
    Hihi leuk he, even herinneringen ophalen. Heerlijk, die nemen ze ons in ieder geval niet meer af 😉

    @Sjoukje;Ohhh, ik kan me héél goed voorstellen dat je het niet weg kunt gooien. Ik heb al moeite met mijn eigen spullen maar wanneer het om de spullen gaat van mijn moeder of oma helemáál! Lekker bewaren dus 😉
    Groetjes 😀

    @Marion;Heerlijk om aan terug te denken he? 😉
    Dikke knufff en veel liefs!

    @Sally;Haaai, welkom op mijn log! Dank je wel voor je compliment 😀
    Hihi, dat kan ik me voorstellen dat je dan het nodige mee naar huis kreeg. Wel leuk als je het dan ook kon gebruiken. Ik ben benieuwd hoe het hier later gaat. Ben namelijk dol op rommelmarkten maar helaas minder goed in wegdoen hahaha 😉

    @Anet;Ja grappig he? Ik onthou het, dan kan ik het later (alsikgrootben) na-apen 😉
    Ik wens jou natuurlijk óók een heel fijn weekend! Groetjes 😀

    @Leidse Glibber;Hahaha ik denk dat je de eerste tijd geen foto’s meer kunt zien! 😉 Nu heb je die hele 3 oktober wel 10x overgedaan is het niet? 😉
    Hahaha dan kan ik Mies er eigenlijk toch niet van weghouden he? 😉

    @Liesbeth;Ja, die oma wist met “kleine” dingen veel plezier te maken. Ik heb hele fijne herinneringen aan haar. 😀

    @Miek;Hahaha dan moet ik toch wel een villa hebben waar die schaal in past 😉 Ghehehe

    @Rietepietz;Grinnik…nee, ik bedoelde het dit keer netjes. Da’s ook ff wennen natuurlijk hahaha 😛
    Heb jij trouwens ook zoiets? Zo’n schaaltje of iets aparts?
    Jij ook een fijn weekend! Dikke knufff

    @Garfield;Ja dat is heerlijk om eens heerlijk bij weg te dromen. 😀
    Ik wens jou natuurlijk ook een heel fijn weekend! Groetjes van mij!

    @Jeroen;Grinnik…dan hadden ze vast die dag een flink kasverschil 😉 Wat een heerlijke vondst!

  48. Marika zegt:

    Wat leuk zeg! Wat ik tegenwoordig op straat zie liggen laat ik liever liggen… Laatst een ritje op de fiets van 5 minuten en wat kwam ik tegen… 2 platte egels en een dode duif. :-/

  49. Emmelinda zegt:

    Iehhh jakkes…Nope, die zou ik ook niet graag aanbieden aan kleinkinderen. Hoe mooi het schaaltje ook is 😉 Ghehehe

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

