Een, twee…euh…vier!

kunstwerk

Als kind was lopen voor mij niet zo vanzelfsprekend als voor een ander. Neuh, er mankeerde niets aan mijn ledematen. Integendeel; nog nooit heb ik zulke mooie benen gezien. Het was alleen zo vervelend dat er tussen de tegels zo’n voeg zat. Sterker nog…aan iedere zijde. Daar mochten mijn poezelige voetjes niet op terecht komen. Hinkelend bewoog ik me voort, ogen op de grond gericht. Anders zou er ik-weet-niet-wat-gebeuren*. Die manie is vanzelf verdwenen. Met maat 42/43 werkt dat immers niet meer. Probleem opgelost. Grapje van Moeder Natuur.

Bij mijn kinderen bemerk ik ook zo’n afwijking. Erfelijk belast natuurlijk zij het in een andere vorm. De dames willen alleen maar even getallen. Stef begon met die fratsen (hmmz, ze kan straks solliciteren bij de C1000). Natuurlijk kwam het haar vaak goed uit. Gaf ik haar een snoepje dan was dat een ongeluksgetal. Ze wilde er persé twee. Maar als ik heur haar borstelde moest het nog een slag extra anders kwam het niet uit. Soepballen werden keurig per paar uit de kom gevist, nog een slok uit de kraan genomen terwijl de dorst eigenlijk wel over was en op de trap werd een extra huppeltje ingelast wanneer het oneven stappen waren. Groot was de opluchting toen de dames in de gaten kregen dat twee keer oneven gewoon even werd. Het werd zo vaak meegedeeld dat ik het hele gedoe even niet meer kan horen *maakt afspraak met KNO-arts*.

Ik ga er niet altijd mee akkoord. Wanneer ik een koekje aanbied is het kiezen of delen (haha dat laatste hebben ze inmiddels door..koekjes zijn te breken in even delen). Geen flauwekul. Maar het blijkt dat ze deze toestanden wel erg overdrijven. Mies vertelde laatst een verhaal waarbij ik dubbel klapte (da’s even…dat dubbel, ghehehe) van de lach. Stef blijkt namelijk een stuk erger te zijn hierin dan haar zus. Mies en zij bleken ruzie gehad te hebben (doen ze anders nóóóóóit) en Mies had haar een flinke dreun verkocht (en dat zonder marktplaats!!!). Toen Stef bijkwam en geen sterretjes meer zag vroeg ze, vanwege het aantal, om een tweede mep.
Dat het weer zo’n pijn zou doen…

…was haar dus écht om het even!

*Ah, misschien is dát de reden wel waarom die van de C1000 zo tegen me doen. Vast per ongeluk op een voeg getrapt vroeger…

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2007. Bookmark de permalink .

0 reacties op Een, twee…euh…vier!

  1. Bengeltjuh zegt:

    Zo zeg…ik moest even goed lezen.

    Net zoiets als alleen op een kleur stenen mogen lopen..deed ik ook als kind. Beetje vervelend alleen als de kleur opeens ophoudt….

    Trouwens soms kan het wat opleveren he…als er geen eén maat twee wilt ;-))

  2. Emmelinda zegt:

    Maar je hebt toch wel maar 1x gelezen he? Ghehehe.

    Hihi ja of alleen die stenen die in de lengte lagen ipv breedte. Pfff wat ik nu toch allemaal over me afroep door zo maar rond te wandelen 😉

    Hahaha ja, alleen weten ze het dan wel weer om te buigen zodat het voor hen positief is.

  3. Annemarie zegt:

    Ben ik even blij dat ik niet zo’n afwijking heb. En al helemaal blij dat ik niet een zus heb die me dan ook nog even een extra mep verkoopt 😉

  4. Emmelinda zegt:

    Ja ben maar blij, het is behoorlijk ingewikkeld ghehehe. Eens kijken wanneer de dames er overheen groeien. Ik hoop snel. Zelf snap ik er helemaal niks van. Ik hou van oneven getallen. Van mij hebben ze het dus niet

  5. Hanny zegt:

    Ik heb je verhaal tweemaal gelezen en dubbel gelegen van het lachen. Het komt me zo bekend voor; ik weet er alles van. Zo’n tic, zo’n manie, heb ik vroeger toen ik jong was ook gehad.

  6. Pasula zegt:

    “Mies had haar een flinke dreun verkocht (en dat zonder marktplaats!!!)”

    Echt Emmelinda, je kon me wegdragen nadat ik dit las!!! Ben blij dat je er weer bent, ’t was ook stil zonder jou.

  7. Emmelinda zegt:

    @Hanny; Ha fijn dat je het tweemaal gelezen hebt. Althans, dat vinden mijn kids. Ik hou van oneven. Hmmz, hoe lossen we dat nou op? Ghehehe. Maareh…wat voor een tic/manie heb jij gehad? Iets wat je wel met mij wilt delen? (De ervaring, niet de tic ghehehe).

    @Pasula; Whahaaa, dan moeten ze je wel TWEE keer wegdragen. Alhoewel…ik hou van oneven dus daar laten we het dan maar bij.
    Dank je wel Pasuultje, ik vind het echt leuk om jullie allemaal weer te zien :D. En nou was ik er ineens weer, was jij weg. Gelukkig met een heeeeeeele goede reden! Welkom terug!

  8. Youke zegt:

    Dat van die tegels herken ik maar van alles een even aantal…nee niet eerder meegemaakt.
    Ik dacht dat het altijd een smoesje was voor 2 snoepjes. Iets in de trant van op 1 been kun je niet lopen.

  9. J@n. zegt:

    Er is een gezegde hiervoor (waar ik het overigens ook niet mee eens ben)
    “Wees gelovig, maar niet goedgelovig.”
    Voor mij hoeft het geen van tweeën.

    Niks jatten, ik wilde mijn logo plaatsen!!!
    Overigens wat valt er hier te jatten?

  10. Emmelinda zegt:

    @Youke; Hahaha jij ook dus? Tjemig hoeveel mensen hebben dat of zijn er van af?

    Daar zou ik ze dan ook helemaal gelijk in geven maar ze doen het ook met andere dingen. Vooral die mep, ik zou er niet voor kiezen 😉

    @Jan; Ja grinnik, en wat geloven betreft geloof ik gewoon in mezelf. Da’s druk genoeg.

    Hahaha dat kan hoor J@n, gewoon CTRL V. Dan kun je gewoon je logo plaatsen ;). Wat er hier te jatten valt? Ja dat vroeg ik me een poos geleden ook af. Totdat ik mijn teksten ergens anders op verschillende webloggen terugvond. Dit helpt nog niks hoor maar het schrikt er misschien een paar af 😉 Of ben ik nou te goedgelovig? 😉

  11. ~Tina~ zegt:

    Volgens mij heeft iedereen dat (zeker als kind) wel gehad, iets met tegels, lantarenpalen, even getallen etc. etc.
    Als het goed is gaat het over!
    Maar wat een stunt om nog een tweede dreun in ontvangst te willen nemen…. hahaha….
    Ze willen zeker ook 2 x zakgeld?
    Mooie boel hoor!

    Zo, jij hebt net als ik dus ook grote voeten. Maat 42 is best lastig, heel veel leuke schoenen gaan maar tot maat 41.

    Fijne avond, groetjes en liefs van Tina

  12. Wanda zegt:

    Ik lag weer eens even dubbel van het lachen (dubbeler als normaal dan, we moeten het niet overdrijven *giechelt*). Hoe komt ze erop???

    Zelf had ik een tic meegekregen van Kinderen voor Kinderen, dat liedje van “met 1 been op de stoep en 1 been op de straat, en als ik dat niet doe dan ben ik morgen dood.” Dus ik liep zo scheef als een malijer. Nu rij ik wel eens zo scheef maar dat heeft niets te maken met een stoep en een straat, de straat alleen krijgt het al voor elkaar….

  13. ans zegt:

    Ik dacht ook gelijk aan het liedje “loop ik met één been op de stoep en één been in de goot” . Vroeger bij mijn oma in de straat waren de stoepranden ongelijk van lengte, maar ik wilde toch maar één stap per stoeprand zetten (wat natuurlijk niet altijd lukte). Ik had wel meer van die dingen, maar mij een tweede met laten verkopen gaat mij toch echt te ver!

  14. Jaap zegt:

    Ja ja, een stevige dwang-neurose, dát is ‘t! Volgens mij hebben we allemaal wel iets in die richting meegemaakt, ( dus: het is wel een menselijk trekje :p ) maar normaal gesproken groei je er een keer overheen. En, zo niet, dan doe je het nóg een keer, dan is ’t weer even. 🙂

  15. Emmelinda zegt:

    @Tina;Ik betrapte me er vorige week op dat ik het geluid van de tv harder aan het zetten was en ‘m één streepje verder zette omdat ik dat getal mooier vond. Hmmz, is dat besmettelijk???

    Ja pfff irritant is dat he?Die lelijke gezondheidsschoenen staan er wel altijd. Net zoals een boel andere lelijke schoenen. Ik ga altijd heel vroeg shoppen. Wanneer iedereen nog in zomersfeer is (welke zomer??) ga ik al laarzen scoren en wanneer we in dikke truien lopen ga ik alvast kijken naar zomer schoenen om m’n collega’s (mensen met grote voeten) voor te zijn ;). Het heeft ook een klein voordeel. Ik ben GEK op schoenen. Scheelt op deze manier dus een boel poen 😉

    @Wanda;Dubbel dubbel liggen…dat blijft even hahaha. Zullen de kids blij mee zijn 😉
    Hoe komt ze er op? Hmmz hoe komt ze er vanaf? Hahaha. Alhoewel…het is wel komisch, zolang ze er niks aan overhoudt….

    O jaaaa dat lied was ik helemaal vergeten. Zou dat de reden zijn geweest? Jeetje, zou ik ze nog kunnen aanklagen? Of is dat inmiddels verjaard?? 😉

    @Ans;Ik was dat nummer helemaal vergeten. Zeker verdrongen ofzo hihi. Hahaha dat zou ik dus ook doen, gewoon per stoeprand één stap. Ik heb nog steeds dat ik op randjes wil lopen. Weet je wel, van die randjes rondom een tuin. Niet omdat het ongeluk brengt overigens. Ik denk dat sommige dingen gewoon nooooooit overgaan 😉

    @Jaap;Hihi als ik die hele periode maar niet hoef over te doen. Alhoewel…ben zo klaar met die grote voeten van mij. Dat moet ik dan op mijn tenen doen. Maar jippieeeee…heb ik dus tóch menselijke trekjes 😀 *trekt fles champagne open*

  16. Rietepietz zegt:

    tja , wat moet ik daarnou “even “over zeggen , ik zou het eerlijk gezegd niet zo eh..dinges 2 eh.. dinges wéten want ik kén dit niet van mezelf.
    Heerlijk dat je weer “even “in de jouw Zo eigen stijl op de toetsjes zit te rammelen .

    2 hele dikke knuffels want met eh… dinges hoef ik hier natuurlijk niet aan te komen .
    liefs Riet

  17. fijnegozer zegt:

    Goh dat had ik nou niet hoor. Ik stapte alleen op de even voegen. Ik ik kom om de andere dag hier reageren (op de even dagen natuurlijk) zodat ik twee logjes kan lezen. Dat wou ik maar EVEN kwijt.

  18. Henriette zegt:

    Ha…toen je over de stoeptegels begon, wist ik wat erop zou volgen.
    Hier zit er nl. ook zo een. Nee…geen maatje zoveel, maar maat 36 half.
    Als kind zijnde moest ik nl. ook altijd alles tellen en herken vele dingen in je verhaal.
    Wel grappig om te lezen dat je het in je genen hebt doorgegeven.

  19. Emmelinda zegt:

    @Rietepietz;Dat heb je even mooi gezegd! Hahaha van je euh dinges 2 eh. *grinnikt*
    Dank je wel voor dat lieve compliment. Hopelijk valt er hier nog heel lang veel te beLEVEN. Anders is het verdrietweetig. Ghehehe. Heb ik toch zo maar TWEE knuffels binnengesleept door deze log! Eens kijken waar ik het de volgende keer over ga hebben ghehehe.
    Fijne avond! Heel veel liefs!

    @Fijnegozer;Ik ben blij dat je dat EVEN kwam vertellen. Maar wat mij nou opvalt is dat ik alleen op de even dagen schrijf terwijl ik van oneven getallen hou. Voor mijn sabbatical schreef ik op de oneven dagen. Hmmz, misschien moet ik weer een half jaartje onderduiken 😛

  20. Emmelinda zegt:

    @Henriette; O jaaa tellen, de gekste dingen. Hoeveel “boogjes” er in de verwarming zaten. En dan met een oog dicht. Dan is het best moeilijk onderscheiden. Hahaha. Laat ik maar ophouden die dingen te vertellen. Straks staan de witte jassen voor de deur 😛

  21. hahahahhhahahah herken dat tellen en dan gokte iik ook nog van te voren of het op even of oneven uit zou komen bijvoorbeeld.
    Ach er zit bij ons allemaal gewoon een steekje los, dat is oneven als er nou twee steekjes los hadden gezeten (even) dan hadden we het probleem misschien niet gehad.

  22. Emmelinda zegt:

    Oh hahaha jaaaaaaa nou je het zegt. Dat gokken deed ik ook. Samen met mijn broer. Wanneer het niet uitkwam op wat hij had voorspeld moffelde hij er eentje weg om toch zijn zin te krijgen ghehehe.

    Ik kan die steekjes tegenwoordig wel weer EVEN oplappen. Met behulp van die twee naalden die bij mijn voodoopopje zaten. Of dit het er leuker op maakt valt nog even (!) te bezien ghehehe.

  23. tagrijn zegt:

    Nou ja, kijk ik maandenlang elke dag of je weer wat te melden hebt, licht ik een weekje mijn hielen, is ze terug…. Maar wel leuk!

  24. Emmelinda zegt:

    Ja grinnik, wat een timing heb ik he? Toch wel heeeel erg super dat jullie ondanks mijn afwezigheid steeds bleven kijken op mijn log. Leuk je weer te zien Tagrijn!

  25. angel zegt:

    hahahaha heeeeeelll herkenbaar… ik liep altijd recht op een lantaarnpaal af.. en er vlak voor deed ik dan een stap opzij… tot ik die laatste keer vergat die stap opzij te doen…..toen had ik ineens blauwe ogen inplaats van bruine..

  26. Natazz zegt:

    Die tik heb ik ook gehad en stiekem heb ik het nog wel eens dat ik ergens persee 2 van moet hebben. Ik snap niet waar die tik op slaat maar we doen het er maar mee. 😉

  27. Emmelinda zegt:

    @Angel; Whahaa, scheelde wel een boel oogschaduw he? Ik had iets anders met lantaarnpalen. Er op af rennen en er dan om heen slingeren a la paaldanseressen. Dat ging ook best een paar keer fout. Geen blauwe ogen maar ik was heeeeel blij dat ik geen jongen was, als je begrijpt wat ik bedoel 😉

    @Natazz; Hihi nou bedenk ik me ineens iets; ik heb het wel bij het winkelen. Ik gooide het altijd op het weegschaal-zijn en niet kunnen kiezen. Misschien is het gewoon iets dat noooooit overgaat??? Maareh…ik denk dat Jan des Bouvrie het ook heeft. Was hij niet begonnen met die symmetrie in de vensterbank e.d.?

  28. mama muis zegt:

    ik peuzel mijn pindaatjes nog steeds gelijkmatig verdeeld over links en rechts. Niet verder vertellen hoor.

  29. Emmelinda zegt:

    Oh hahaha moet ik ineens aan apennootjes denken. Da’s ook iets voor mijn dames. Die zitten ook meestal per twee verpakt 😀

  30. Sjoukje zegt:

    Ik lig hier in een deuk,wat heb je dit weer leuk geschreven.

    Groetjes Sjoukje

  31. Emmelinda zegt:

    Haha, dank je wel Sjoukje. Handig die meiden, zo valt er altijd wel iets te loggen 😉

    Groetjes terug!

  32. Hohohohoho hou die naalden van je voodoo poppetje nou maar voor de C1000

  33. Emmelinda zegt:

    Hihi ja eigenlijk wel he? Anders zijn ze straks versleten als ik er écht mee moet gaan prikken ghehehe 😉

  34. Belinda zegt:

    Ik had vroeger ook zo’n afwijking dat ik nooit op de voegen van de stoeptegels mocht staan. Ik hinkelde dus ook wat af.
    Tegenwoordig moet ik van mijn fysio bewuste stappen maken en komt die afwijking gewoon weer terug! *shocked* 😉 Dus thuis probeer ik op de hele planken te lopen en niet op de voegen naast de planken. Een mens zit raar in elkaar hoor! 😉

  35. Emmelinda zegt:

    Ja heeee kun je geen klacht of schadevergoeding indienen? Nou zitloop je er mee! Maar goed, laten we maar zeggen dat je er jong bij blijft zo tussen de hinkelende kinderen hihi 😉

  36. tagrijn zegt:

    Ik lig uitgeteld. Heb het even niet meer. Hink op twee gedachten. Maar goh… leuk!

  37. Emmelinda zegt:

    Oh hahaha ikke nou ook…dat ik dáár niet aan gedacht heb; hinken op twee gedachten hahaha!

  38. Marika zegt:

    Ik was laatst een komkommer in schijfjes aan het snijden en ineens tijdens het snijden hoorde ik mezelf zeggen… 3…4…5…6 What the hell? Waarom ben ik die schijfjes aan het tellen??
    Gelukkig dat ik er op tijd achterkwam want ik was anders vast halverwege de tel kwijtgeraakt en wat moet je dan hè? :o)

    Maar met even getallen enzo dat heb ik nooit gehad ook niet als kind. Wel andere dingen zoals als ik nu niet dit of dat doe dan gebeurt er iets ergs. Gelukkig is dat ook overgegaan hehehe.

  39. Remco zegt:

    even of oneven het is mij om het (on)even wat het wordt zolang ik me maar (on)even lekker voel.
    duidelijk is wel dat er een (on)even aantal steekjes loszitten bij de dames en dat ze het niet van een vreemde hebben :p
    ach zolang ze geen spiegels breken in (on)even stukken is er nog geen man/vrouw over boord dus kan er ook niemand verzuipen in de erwtensoep die dit verhaal geworden is. zolang er maar wel een aantal (on)even stukjes worst erin drijven 😉

  40. Emmelinda zegt:

    @Marika;Whaahaa ja stom is zoiets he. En dan kwam je er nu ineens achter maar wie weet wat je onbewust nóg telt? Maareh, fijn dat je de tel niet kwijtgeraakt bent anders moest je een nieuwe komkommer aansnijden want dat kan zo maar niet hoor ghehehe

    O jaaaa dat had ik ook. Heel dwangmatig zelfs. Pff gelukkig ben ik daarvan af. Al moet ik nu deze reactie afsluiten want anders…hahaha

    @Remco;Wat zullen we nu belEVEN? (hmmmz waar ken ik die titel van?. Dat mijn dochters het EVENbeeld zijn van Marc dat moest nu toch wel duidelijk zijn :P. Maar ze mogen niet in mijn snert. Ook niet voor heel even. Waar ze wel zwemmen zou mij even een worst zijn oftie nou in even of oneven stukkies gesneden is ghehehe

  41. Remco zegt:

    wacht maar tot ze op je stoep staan nadat ze hebben schoongezwommen in de sate van die chinezen dan praat je wel anders want dan had je blijer geweest met een enkel oneven dan met een dubbel even 😛

    en dat EVENbeeld met Marc valt wel mee das uiterlijk maar innerlijk hebben ze jouw ONEVEN Beeld

  42. Emmelinda zegt:

    Ohhhh maar dáár wil ik eigenlijk wel eens in synchroonzwemmen. Lijkt me een leuk EVENement. Met de mond open hahaha. oke, één keertje dan. Dat lijkt me wel even aangenaam.

    Grinnik, zo is het in het gezin natuurlijk EVENwichtig :P. EVENgoed geeft dat ook zo z’n problemen. Maar die veeg ik gewoon even van de tafel. In oneven vegen natuurlijk 😛

  43. Nicky zegt:

    Kijk, zoiets tref je volgens mij alleen aan in huize-wat-zeg-je-me-nou!

  44. Abby zegt:

    Owowow al mn dwangmatige jeugdtics komen weer boven borrelen … per 2! hahaha Ik moest altijd (op de fiets) binnen zoveel sec. bij de volgende lantaarnpaal zijn, dan was ik lekker snel thuis en die tegels … wat haatte ik het als er van die kleine keitjes lagen :S
    Gelukkig heb jij geen last van die even aantallen, jij bent altijd weg na tellen tot 3 whahahahaa

  45. Emmelinda zegt:

    Oh hahaha wat heb ik nou weer aangericht ghehehe. Als kind is dat eigenlijk heel normaal he? Tenminste…ik vond het niet raar. (zegt misschien meer over mij hahaha). Pas later kom je er achter dat niet iedereen dat doet. Het grappigste daaraan is dus weer dat je dan ook weer mensen tegenkomt die dat óók deden hihi.

    Whaahaa ja goed he. Drie is mijn geluksgetal én ik hou van oneven getallen ghehehe.

  46. Abby zegt:

    Wat een stelletje mafkezen zijn we toch ook he?! whahahahahaha

  47. Emmelinda zegt:

    Grinnik, gelukkig wel :D. Leeft een stuk prettiger ghehehe 😉

  48. geertje zegt:

    Heerlijk zijn die jeugdtics! :-))))
    Met je rechtervoet op de witte banden van het zebrapad; zoveel mogelijk op bepaalde tegels lopen als je op de stoep liep, en inderdaad, even en oneven.
    Pfoeh… ben blij dat dat neit meer hoeft….) Al betrap ik mezelf er nog wel eens op, dat ik de trap altijd begin met mijn linkervoet, en met de rechter wil eindigen als ik omlaag ga?!?!

  49. Emmelinda zegt:

    Oh whaahaa dat was ik vergeten. Shit ja, dat doe ik ook nog steeds, met die voet eindigen of beginnen! Raar eigenlijk he. En waarom kan ik me niet inhouden wanneer het fietspad gesplitst is om te slalommen. Wel links beginnen dan hahaha

  50. Dinie zegt:

    Het lijkt wel een dwangneurose;). Voor de tweede keer een mep??? Mmmm dan maar oneven!
    Je bent trouwens wel écht terug, hè! Je zal het zelf ook stiekem wel gemist hebben je verhaaltje kwijt en al je fans die reageren :D!!!!Maar ik vind het gezellig dat je er weer bent!

  51. Emmelinda zegt:

    Ja dan gaat het écht ver he? Ik had het wel geweten hihi.

    hmmmz of ik écht terug ben weet ik eigenlijk nog niet helemaal. Ik ga het wel anders doen. Rustig aan. Niet meer persé alle loggen af iedere dag. 😉 Maar die verhalen schrijven heb ik wel gemist maar dat besef ik nu eigenlijk het hardst. Ik had er helemaal geen zin meer in, snap je dat nou? Ik miste vast die coole bril! Dat is het! 😉

    Dank je wel, daar ben ik natuurlijk heeeeeeel blij mee :D. Ik denk dat ik nog maar even blijf 😉

  52. Dinie zegt:

    Ik ga ook niet meer elke dag (dwangmatig) alle logjes langs. Ik vergeet zelfs af en toe mijn reader te lezen. Ik heb van “hetzelfde” een beetje last als jij, maar gelukkig heb ik niet zóveel lezers/reageerders

  53. Emmelinda zegt:

    Ik zie op mijn reader dat er op de meeste loggen niet meer dagelijks iets verschijnt. Dat scheelt ook wel weer en zo is het makkelijk bij te houden. Eerst was het inderdaad dwangmatig om alle logjes af te gaan en hoewel ik het bezoeken van een log natuurlijk leuk vind kost het tijd om ALLES te lezen. Toch kan ik het ook niet laten. Het is leuk om te lezen. Ik moet het alleen nog doseren 😉

  54. gonny zegt:

    Ik had dat vroeger ook heel erg, en nu soms nog wel ,veel minder maar toch.
    Ikheb het bij de raarste dingen…ik zal ’t nog wel es vertellen….want kan echt niet hier ze verklaren me voor gek…..ben ik ook wel hahaha maar hoeft nie iedereen te weten…

  55. Emmelinda zegt:

    Hahaha nou dan ben ik wel eens beneiuwd waar jij dat bij hebt. Maak ik er de volgende dag een log over 😛 ghehehe

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

