Natuur-lijk!

Van Moeder Natuur kreeg ik een stekje. Nee, loop nou niet weg, dit is geen herhaling ik ben snotmiljaar geen RTL4 he. Gewoon even braaf blijven zitten. Neem een glas ranja en een koekje *maakt pak Pedigree open*.

Lang geleden kocht ik een hibiscus. Dat is een struik met prachtige bloemen. Na jaren goed voor haar gezorgd te hebben groeide deze uit tot een joekel van een struik. Met weliswaar een beetje een vreemde vorm snoeien is een kunst maar ach, dat past wel bij mij. Al met al werd ze zowel in de lengte als breedte fors.

Maandenlang verheugde ik me ieder jaar op haar bloemenpracht die wekenlang mocht duren. Mocht ja. Want Koning Winter en Moeder Natuur vonden het waarschijnlijk grappig om samen iets uit te vreten. Koning Winter liet haar (Moeder Natuur) nog even zien wat hij in zijn mars /snickers/milkyway/bros had.Wat ie de hele winter verzuimd had – de boel winters te laten zijn- deed ie even in een paar dagen. 21 graden onder nul. Lachen, gieren en vooral brullen. Voor mij dan. Dat laatste dus. Maar op een andere manier.

Want, u voelt ‘m al aankomen zeker, Moeder Natuur haakte gezellig in en mijn trots ging dood. Nooit meer prachtige chinese bloemen. Alleen maar grijzige takken (dat hoort) met oranje vlekken (hoor dus niet). En owowow, u wéét dat er dit jaar met oranje weinig te vieren viel he? Nou, hier dus ook geen feest. Mijn trots was doodgevroren. Kapot was ik hiervan gelukkig was Intratuin open.

Terwijl ik het lijk uit de tuin groef (oeh, ik ben benieuwd hoeveel politie kijkers deze zin oplevert) vond ik een zaailing terug. Deze was geschonken door mijn trots, het jaar daarvoor *pinkt emotioneel een traantje weg*.

Voorzichtig heb ik het tere takje uitgegraven en elders in de tuin gezet…

Klaar om net zo mooi te worden als haar overleden moeder*

N.B. Hopelijk naaien Moeder Natuur en Koning Winter elkaar mij niet nog een keer.
*Ik weet het, een tranentrekker he? John de Mol kan me bellen voor de rechten van dit verhaal.

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2012. Bookmark de permalink .

15 reacties op Natuur-lijk!

  1. O Hibiscus wat deed je nou ? Liet je Emmelinda daar staan in de kou,ze waande zich in diepe rouw,want o wat was je als bloemenpracht altijd zo trouw. Wat je echter haar niet liet weten *wasjezekervergeten* ja had nog wat jongen opsleeptouw.

    En kijk nou,ze groef je uit en vond je kleine spruit,*aliasstekkie*
    trots laat ze ons dat weten en liet haar emotie hier op haar logje uit.

    Em gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst 🙂

    Emmelinda feest mee:
    Dank u, dank u. Deze maand twee dichters verloren maar er is eentje opgestaan zie ik. Hulde! hahaha.

    Ik ben hier wel blij mee, met het stekje (jaja ook met jouw gedicht). De rest is zo volgebouwd dat ik er niet veel meer in kan graven zonder wortels van andere struiken te beschadigen. Maaaaar…zo’n ukkie kan makkelijk er bij. Duurt alleen nog zo’n jaar of 5 eer ik er echt veel plezier van heb. Maar goed, dat is even een enorme voorpret 😉

  2. Ik lees het al , je hebt net zulke groene vingers als ik.
    Toch groeit bij mij alles aardig door, een kwestie van precies op het juiste moment snoeien denk ik.
    Wat is het juiste moment? Heel simpel het moment wat mij het beste uitkomt of als ik het te hoog vind worden. Zomer, winter of herfst maakt niet uit pats de schaar erin als ik het zat ben.
    En het blijft maar dankbaar doorgroeien.:-)

    Emmelinda snoeit mee:
    Ja grinnik, dat doe ik dus ook. Dat ging ieder jaar goed. Tot deze winter. Ik heb nóg zo’n hibiscus in het klein en die is voor de helft getroffen..net waar ik deze gesnoeid had. Maar die joekel had ik dus helemaaaaal onder handen genomen. Had dit niet verwacht. Nu kijk ik, wat betreft die hibiscus, wel uit. Alleen die snoei ik nog maar in de late lente ;-).

  3. rietepietz zegt:

    * typt snikkend de volgende zinnen* Ook hier heeft dat tweetal onbarmhartig toegeslagen , één hibiscus kreeg een enkeltje naar de “Filistijnen” ,,die zien we dus nooit meer terug !
    En dan heb ik het nog niet eens over de knoppen in de Rhododenderon en de Cammelia ,állemaal mee naar die die verre bestemming .Wat heb je nog voor zekerheden als de knoppen naar de “knoppen”blijken te kunnen gaan ……

    Emmelinda treurt mee:
    Whaahaa, die is briljant!
    Bwoah, bij jullie dus ook al. Oei, dan mag ik volgende winter oppassen want ik heb ook een Camelia aangeschaft. Nou besef ik ineens iets hihi; de Azalea en Rhododendron die ik vorig jaar gekocht had deden niks. Wel volledig in de knop maar dat bleven ze ook. Terwijl de “oude” versies aan de andere kant van de tuin wél gewoon gebloeid hebben. En ik maar wachten en hopen hihi…maar die waren dus óók bevroren! Dacht ik dat ze gewoon nog wat moesten wennen. Aarden 😉

  4. Ooo wat een rouwend gebeuren allemaal,zij gerust bij ons zijn het de *wildekonijntjes* die na hartelus met de knoppen aan de haal gaan,snip snap bloemetje af…..

    Emmelinda snapt mee het helemaal:
    Mijn moeder had dat vroeger met de vogels in de tuin. Gaf ze altijd eten maar zeker niet genoeg ofzo. Sloopten ze uit dankbaarheid ook maar de knoppen van de bloemen. En nou moet ik onze maffe kat in de gaten houden want die snoeit op zijn manier mijn hemerocallis 😉

  5. J@n. zegt:

    Van planten en bloemen heb ik helaas geen verstand (waarvan eigenlijk wel?) Maar ik zou zeggen ; laat dat Chinese spul toch gewoon in China, wij hebben hier toch ook genoeg bloemen die wel tegen een beetje vorst kunnen, of heb ik het nou mis? 😉
    Leuk weblog heb je Emmelinda!

    Babbelt terug tegen J@n:
    Daar zeg je zoiets, ik had dat stickertje metéén moeten wantrouwen. Da’s vaak van dat goedkope spul, hahaha;-). In het vervolg hou ik me bij boterbloemen etc ;-). Dank je wel voor het compliment J@n, weer heel anders dan de andere he?

  6. Die kat leest zeker een hemer-coala*wiltbeertjesnappenenvluchten*hihihi 😉

    Emmelinda mauwt mee:
    Geen idee wat die mafkees wil. Vanmiddag heeft ie een struik zitten aflikken. Oke. Hij liever dan ik 😉 Is mooi stofvrij nu hahaha Alleen Sam’s maag niet.

  7. tagrijn zegt:

    Nu morgen niet meteen gaan snoeien in je enthousiasme. Toen jij klein was deed je moeder dat ook niet.

    Emmelinda snoeit mee:
    Hahaha nee gelukkig niet zeg ;-). Anders had ik nu wel heeeeeele hoge hakken nodig om boven de tafel uit te komen 😀

  8. Nicky zegt:

    Zaailing. Wat een prachtig woord. Net zo mooi als eh.. natuur-lijk. Nooit over nagedacht, maar jeetje… Natuurlijk? Je ziet ‘t; je logjes zetten aan tot diepzinnig nadenken.

    Emmelinda denkt mee:
    Oei, da’s wel gevaarlijk zo net voor het slapen gaan hihi 😉

  9. Jenni zegt:

    Wat gaaf dat je toch nog een zaailing hebt gevonden. Bij mij gaan planten zó dood, dat ze daarna niet meer gereanimeerd willen worden. Ze plegen echt zelfmoord, en zorgen dat ze echt heel, heel dood zijn, voor het geval ze weer in mijn klauwen vallen….

    Emmelinda giechelt:
    Het is dat je die “worm-log” nu pas geschreven hebt anders zou ik een maandverband kunnen leggen. Als je met dezelfde blik de tuin in komt als dat je met wormenkuurtjes aan komt zetten… 😉

  10. Marika zegt:

    In mijn tuin heeft koning Winter ook flink huisgehouden, lavendel dood, (winterharde) vlinderstruik dood, Pieris dood, m’n ooievaarsbek niet meer opgekomen…. snik… En ik had toevallig stekjes gehad van mijn tante van een hibiscus, die had ik laten overwinteren in mijn kasje, maar daar bleef ook alleen maar een kaal takje van over. De moederplant had het ook niet overleefd. Dit jaar ga ik alles inpakken! 😀

  11. Emmelinda zegt:

    *grinnikt* Ik ook! Wat ben ik nu blij dat ik geen hele grote joekel van een tuin heb (verzucht ik wel eens want ik heb nooit genoeg hihi). Ik denk dat ze bij Intratuin maar flink veel inpakspul moeten gaan verkopen in de herfst. Wat zónde he? Ik heb nooit *klopt snel af* iets dood na de winter. Ja eenjarig spul maar dat hoort (en soms is het zo ijverig dat het gewoon doorkomt hihi). Maar ja, wanneer hebben we nou 21 graden onder nul? Aaargh. Nou ben ik blij met alle planten maar waarom moesten ze nou net mijn mooiste hebben?? Ik had ook geprobeerd te stekken, een tak die ik van te voren niet gesnoeid had was niet dood. Maar helaas…is niet gelukt). Dan koester ik mijn stekkie maar extra ;-).

  12. Marika zegt:

    En dat stekje binnen zetten deze winter anders heb je volgend jaar weer niks. 😉

  13. Emmelinda zegt:

    Het gekke is dat ie deze winter overleefd heeft?? Snap je dat nou? Maar het is een idee, ik moet hier zeer zuinig op zijn 😀

  14. Marika zegt:

    Lag er een berg bladeren overheen misschien? Dat kan helpen. 😀

  15. Emmelinda zegt:

    Da’s waar. Er lag wel het een en ander en ik heb daar een “boomspiegel”, de voet is bedekt door andere planten. Dat zal ook veel schelen inderdaad 😀

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

