Kermis

Jaren geleden besloot de gemeente om de gezellige “kermisjes” van de verschillende pleinen hier in de stad samen te voegen tot één lange rij met knipperend vertier. Een belangrijke verkeersader laat men dichtslibben met kraampjes etenswaren, misselijkmakende vette troep attrakties die tien keer over de kop gaan en de vertrouwde botsauto’s. Niet meer de knusse “bijna dorpse” gezelligheid die de pleintjes altijd gaven maar meterslange toestanden. Persoonlijk vind ik het een beetje “gemaakt” maar dat zal vast aan mij liggen.

Niet alleen de verplaatsing veranderde het kermisbeeld, ook de prijzen. Nee, niet die (lelijke) knuffels, sleutelhangers of keramische vazen die je nog niet gratis wil hebben, thuis verschrikkelijk in de weg liggen of staan maar op de kermis ineens het belangrijkste lijken die je kunt winnen maar het bedrag dat dit kost. Een ritje in een attraktie is best duur als je met een gezin er op uit trekt.

Nou is kijken gratis en er valt genoeg te zien. (Sommige) bakvissen, die er uitzien alsof ze zo de wallen op kunnen en allemaal dezelfde kapper hebben die graag experimenteert met waterstofperoxide, staan (net zoals dat vroeger al zo ging), nog steeds bij de botsauto’s te lonken lachen naar stoere knullen en gokkers bij de grijpautomaten leveren nog steeds mooie beelden op wanneer de gemanipuleerde grijper weer de felbegeerde knuffel uit de klauwen laat vallen.

Maar goed, dit soort dingen veranderen nooit dus eigenlijk hebben we het wat dit betreft wel gehad, Marc en ik. In die dingen waar je bij het aanschouwen al misselijk wordt gaan we toch niet en de kamelenrace mijd ik sinds ik daar eens de halve huishoudpot aan gespendeerd heb. Schoten Marc en ik jaren geleden uit de slof boeketten aan lelijke nepbloemen bij elkaar bij de schiettent, nu schieten we lekker op. Want eigenlijk zijn we zo klaar op de kermis. Mies gaat dus alleen met haar vrienden en voor Steffie liepen we nog wel eens braaf een rondje als het lekker weer was.Dit jaar besloten we, Marc en ik dus weer, dat het voor ons dit jaar niet hoefde. We wisten het allemaal wel.

Maar ja, we hadden niet op onze jongste telg gerekend. Gisteren vroeg Steffie namelijk of we met haar verjaardag samen naar de kermis gingen.Ik hapte naar lucht en wachtte totdat de vlekken verdwenen waren (ja, familiekwaal he zie vorige log) voordat ik over mijn hart streek. Geen sweet sixteen-taferelen in huize Emmelinda. Geen halve bruiloften en/of limo’s met gillende vriendinnen en keurig in pak gehesen jongemannen.

Want zeg nou zelf, je kunt toch echt niet weigeren wanneer je bijna 16-jarige dochter zegt…

…dat ze zo’n zin heeft in een suikerspin en van die Spaanse Churros?

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2012. Bookmark de permalink .

35 reacties op Kermis

  1. Ans zegt:

    Nee, de kermis hoeft voor mij ook niet. Tenminste…. ….. de ronddraaiende, over de koop gaande dingen hoeven niet! Prijzen winnen wil ik wel, maar als ik eenmaal begin, kan ik niet stoppen! Ik kan du beter maar niet beginnen. Suikerspinnen griezel ik van. Nee, ik blijf maar thuis!
    Maar ja, als je dochter graag met je naar de kermis gaat… dan moet je eigenlijk wel!

  2. Emmelinda zegt:

    Ja hihi, dat is nou juist het probleem bij mij met dat gokken, in de winkel gewoon kopen is goedkoper (maar minder spannend). En dan is één knuffel ook zo weinig en en en…
    We hebben ook jaren met die bulldozertjes staan gokken waar je muntjes in moest mikken, ik weet niet of je weet wat ik bedoel? Dat spel hebben we nu op de WII hahaha. Scheelt poen ;-).

    Ja daarom, morgen maar eens even kijken, dat kunnen we haar toch niet weigeren 😉

    • Ans zegt:

      O, dat spel ken ik heel goed..TE goed! In mijn jonge jaren stond ik daar uren!!! Bijna de gouden munt eruit…geld op! Paar munten van iemand anders geleend…nog geen gouden munt! Terwijl ik rondkeek of ik iemand zag van wie ik iets lenen kon legde de eigenaar een paar muntjes bij mij neer en toen dat nog niet hielp gaf hij de gouden munt een zetje… … volgens mij was ik een goede klant!!!

  3. Emmelinda zegt:

    Oh whaaahaa, al bij de eerste regel vóór de puntjes wist ik genoeg. Oh erg he, zoooo verslavend!
    Dat is wel superaardig van die eigenaar. Waarschijnlijk had ie meer dan genoeg verdiend en “mocht” het nu wel een keer hihi. Ik geloof dat ik een slechte was voor de kermis. Om er te werken dan he. Ik vind het al zo sneu als iemand zoooo graag iets wil winnen bij de grijpers en het gaat op het laatst toch nog mis. Dan zou ik ze dat gewoon geven. Euhm…ik heb het idee dat ik er snel ontslagen zou zijn 😉

  4. Ans zegt:

    De happertjes was ik nooit goed in. Alleen als kleuter heb ik er een keer een pijp uit gehaald, joepie! Hahaha, ik stond al uren bij die bulldozer. Heel lang gelden hadden we ook een draaischijf waar je dingen vanaf moest mikken, daar was ik redelijk goed in, daar heb ik eens een koffiezetapparaat gewonnen. Nee, die schoof ik niet eraf, die mocht ik inwisselen voor twee gewonnen horloges.
    Punt weigert al weken om in het weekend mailtjes te sturen, nu ook weer!!

  5. Emmelinda zegt:

    Hahaha als kleuter een pijp. Ik weet niet wat er tegenwoordig zou gebeuren wanneer een kind dat zou winnen met al die betuttelingen (al zou ik me er in dit geval wel iets bij kunnen voorstellen hihi).
    Ja, ongelooflijk, heb jij dat ook als je er aan terugdenkt dat je zo wéér zou willen spelen? Ik vond dat echt superleuk. Marc ook. Die muntjes kreeg je dan in een bakje. Stonden we weer met zo’n bakje te gokken hihi. Die draaischijf zegt me eigenlijk helemaal niks, misschien als ik zie hoe je dat moest doen enzo? Ken je die kamelenrace ook Ans? Ohhh begin daar dan maar noooooit aan. Ik herinner me ineens iets, volgens mij heb ik daar eens een log over geschreven. Zal eens kijken of ik ‘m kan vinden ;-).

    Goed dat je dat zegt…euh…schrijft over die mailtjes. Dan kan ik daar rekening mee houden. Weekend is weekend denken ze zeker?

    • Ans zegt:

      Nee, de kamelenrace is voor mij nieuw! Die draaischijf draaide rond met bakjes met prijzen (later waardepunten, veeeeeel minder leuk!), en dan was er een arm die naar voren ging zodra je er geld in gooide, Met een knop kon je hem tegenhouden, want je moest natuurlijk het juiste moment afwachten. Als het te lang duurde ging hij naar voren en weer terug…. afgelopen!
      Ik herinner mij ook het spel “bumper” , dan had je allemaal een soort flipperkast voor je (maar zonder flippers hahaha), dan als iedereen betaald had kon je de bal lanceren en degene met de meeste punten kreeg de prijs. Volgens mij bestaat dat al lang niet meer!

  6. Emmelinda zegt:

    Ohhhh wacht eens, ik weet wat je bedoelt! Die arm leek een beetje op een soort pick-uparm he, met een schijfje eronder die dan de boel er af tikte? Ik geloof niet dat ik dat wel eens gedaan heb.
    Nee, “bumper” zegt mij niets. Het idee is wel heel erg leuk. Zou best kunnen dat iemand het weer oppakt en het opnieuw op de kermis brengt. Al willen ze waarschijnlijk alleen maar dingen die superhard, over de kop en door een waterstraal (of nét niet) gaan ;-).

    Hmmz, ik kan het logje nog niet vinden maar ik weet het zeker. Moet alleen even de juiste zoekwoorden vinden hihi. Kermis doet niks, dat vind ik vreemd, hoe zou ik het dan omschreven hebben? Enfin, ik blijf zoeken, nu helemaal hahaha.

  7. Emmelinda zegt:

    Hahaha ja nou weet ik het. Oh hihi, als we morgen naar de kermis gaan en ze hebben dit dan zal ik aan jou denken. Dat weet ik zeker! Ik denk dat ik maar heel weinig geld meeneem. Net genoeg voor die suikerspin en van die vette deeghapjes voor Stefke.

  8. laura zegt:

    Allereerst gefeliciteerd met je sweet sixteen dochter :-*
    Ik moet zeggen dat het idd leuker is als je een plein hebt waar alles verdeeld staat en geen lange rij zoals jij beschrijft is alsof je door een winkel straat loopt en etalages bekijkt.Nee geef maar het ouderwetse .Hahaha zo ben ik blij dat ger en ik niet de enige zijn die hun *portomejaja* achter hebben gelaten bij een kermiskraam wellis waar niet bij de kamelenrace maar bij die *klote*loten
    verkoper en de koe hield er een reuze koe aan over hihihi 🙂
    aan over
    over hihihi 🙂

  9. laura zegt:

    Argg op send geklikt nu ja. Wat ik nog wilde zeggen: Wat een prachtig compliment voor ouders dat hun 16 jarige dochter gezellig met jullie naar de kermis wilde,Gewelig wat mooi en sweet <3:-)

  10. J@n. zegt:

    Dat kan je inderdaad niet weigeren.
    Ik zie het als een groot compliment aan de ouders.
    Of een schrijnend gebrek aan zakgeld van de dochter. 😉

  11. J@n. zegt:

    O ja, de manier waarop in Eindhoven tegenwoordig kermis wordt gevierd staat mij ook helemaal niet aan, maar ik zal wel ouderwets zijn en dat geldt ook voor de prijzen van de attracties.
    In Weert is het veel goedkoper kermis vieren (eind september)

  12. Marika zegt:

    Gefeliciteerd met je (nu?) 16-jarige dochter, wat leuk dat ze graag met jullie naar de kermis wilde haha. Hier is het binnenkort ook weer kermis in de stad, vind ik altijd wel leuk om een keer doorheen te lopen, camera mee natuurlijk. Vorig jaar in 1 attractie geweest, de Muizenstad LOL. De rest was te misselijkmakend, de ene attractie nog gruwelijker dan de ander. Maar wel leuk om op veilige afstand te bekijken. Gokken heb ik nooit gedaan op een kermis, heb nu wel het spel Coin Dozer op mijn tablet, dat kost niks. 😉

  13. Emmelinda zegt:

    @Laura; Dank je wel wijffie, ook namens Steffie :D.
    Oh jaaaa dat is ook zoiets, daar heb ik nog nooit aan meegedaan omdat ik wist dat ik aan de gang bleef (hahaha maar van die andere dingen wist ik het ook. Al was dat pas toen ik er mee begon).
    “Vroeger” stonden op alle pleinen in de stad wat kraampjes. Het stoere gedeelte stond op een groot plein. De sfeer was gewoon leuker, veel intiemer. Ik hou daar gewoon van, niet van die kille toestanden zoals dat nu is. Je moet nu ook door een “poort”. Geeft een raar gevoel, alsof je ingesloten zit. Dat je niet weg kunt als je er genoeg van hebt. Is niet zo maar toch. Maar goed, massa’s mensen vinden dit blijkbaar nog steeds de moeite want ik zag gisteren al een heleboel knuffels onder de arm deze kant op komen ;-).
    Wat lief trouwens dat je daar aan denkt, dat ze nog steeds met ons mee wil. Ik mag haar ook nog gewoon ophalen op school als ik dat zou willen (zo eens in de zoveel tijd voor de gezelligheid). Da’s toch ook apart he? Van Mies mag het ook wel maar dat ligt er aan (meestal als ze iets vergeten is, dan kan ik dat meebrengen hahaha)..

    @J@n; Hahaha ja dat zou ook nog eens de reden kunnen zijn. Maar dan moet ze niet met ons, armoedzaaiers, de deur uit hoor. Dat blijft dan ook bij een suikerspin en wat van die zoete spaanse troep hahaha ;-).
    Aha, dus jij hebt dat ook? Ze willen hier volgens mij Tilburg nadoen maar het is en blijft ongezellig. Te modern, ik weet niet wat het is. Ik mis die cafés en de terrasjes (ja ze hebben wel wat stoelen in de berm gesmeten maar dat is toch anders. Ook al maak ik geen gebruik van die cafés). Jammer he? Inderdaad, die van Weert is véél leuker.Ben ik al lang niet meer geweest, misschien dit jaar even kijken :D.

    @Marika; Dank je wel :D. Ja ze is vandaag 16 geworden *strooit confetti en blaast feesttoeter*.
    Oh hihi dat klinkt leuk, de Muizenstad, maar het zegt me helemaal niks, wat moet ik me daar bij voorstellen? Ging jij vroeger ook niet in snelle , voor die tijd misselijkmakende, attrakties? Ik wel in de spin, daar was ik niet uit te krijgen. Heb ik later eens met Mies gedaan, heel stoer. Maar ik wist niet hoe ik het had. En zij doodsbang. Nooit meer. En moet je zien waar zij nu in gaat, de griezel hahaha. Van die enge dingen die 10 keer over de kop gaan enzo. Bleergh.
    Weet je wat ik ook altijd mooi vind, die lampjes. Zal ik wel van mijn moesje geërfd hebben, zij was daar ook dol op. Daarom wil ik altijd laat, als het al donker is hihi. Daar geniet ik dan wél van. En mensen kijken blijft gewoon leuk, die ogen die de spanning bijna niet aankunnen.
    Ja, dat is veel handiger he, thuis spelen. Van dat spel hebben we een versie op de Wii, krijg ik hetzelfde gevoel bij. Geen lelijke knuffels als prijs maar ach…. 😉

  14. Marika zegt:

    De muizenstad is een stad vol muizen whahaha. Zie logje en filmpje van vorig jaar:
    http://mariekopdekiek.wordpress.com/2011/10/01/muizenstad/

  15. Emmelinda zegt:

    Oh hahaha ik dacht dat het een soort rups-idee was maar dan in de vorm van muizen. Ik zal het straks nog eens proberen, ik kom steeds niet verder dan 4 minuten. Ik heb wel al veel “engs” gezien, brrrr dat die mensen dat allemaal durven 😉
    Ik ben wel heel jaloers op jullie kermis, dat is toch veeeeeeel gezelliger zo???

  16. Emmelinda zegt:

    Ik kom niet verder dan die vier minuten en heb even op youtube gezocht naar die muizenstad. Oh hahaha dat was iets voor mijn moeder geweest, zij griezelde van muizen. Ik denk dat ze hard weggerend was. Gillend ;-).
    Maareuh, wat een leuk idee, daar had ik nog nooit van gehoord en zeker nooit gezien. Als ik die vanavond hier tref ga ik naar binnen!

  17. Marika zegt:

    Wat raar, hier loopt het filmpje wel gewoon door. Kun je niet skippen tot aan 5:40m, want daar begint muizenstad. 😉

  18. Emmelinda zegt:

    Ik ga het straks nog een keer proberen, het ligt aan mijn laptop denk ik want de meeste filmpjes geven problemen. Eerst effies naar de kermis hihi 😉

  19. Emmelinda zegt:

    Dank je wel Ans :D, ook namens Steffie natuurlijk.

  20. rietepietz zegt:

    Van harte gefeliciteerd en natuurlijk héél veel plezier * is niet vies van een beetje galgenhumor* op de kermis !
    Lief natuurlijk dat dochterlief graag met paps en mans naar de kermis wil * hoop voor mams dat er snel een leuke knul opdaagt die háár aanwezigheid overbodig maakt *
    Kermis …bbbrrr… ik heb er niéts te zoeken , zélfs geen suikerspin ,die ken ik uitsluitend uit de jaren 50 als haardracht !

  21. Emmelinda zegt:

    Dank je wel Rietepietzie :D. Ondanks alles vond ik het toch wel even fijn geweest te zijn. Die spanning op de gezichten bij de grijpers blijft leuk om te bekijken. En ook al ga ik er noooooit van mijn leven in, bij een martelwerktuig attraktie vertelde Mies dat die net uit de fabriek was. Natuurlijk hoopte ik dat dit niet de testfase was loopt zo vervelend met een afgebroken gondel in je nek hahaha maar het is best cool om een van de eerste te zijn die dat ding (al) mocht zien. Of zoiets.
    Wat betreft die knul hebben we onze ogen de kost gegeven maar helaas, ik vrees dat Steffie net zo kritisch is als haar mams ;-). Dan loop ik voor mijn meissie de komende jaren graag nog even arm in arm :D.
    Hihi, jij ook niet? Wat vind jij dan zoal niet leuk aan de kermis? Het leuke van de suikerspin is dat ik zo blij ben dat ze ‘m nou fatsoenlijk kan eten whaahaa. Niet meer die plakjattenhanden die aan me zaten of dat bekkie helemaal roze ;-).

  22. rietepietz zegt:

    Niet zulke moeilijke vragen stellen , vraag nou wat ik er wél leuk aan vind en dán ben ik snel klaar …NIETS !

  23. Emmelinda zegt:

    Hahaha, oke doe ik dat. Oh wacht…als ik dat nou vraag weet ik het antwoord al 😉

  24. Felicidades met Steffie. Hebben jullie er een leuke dag van gemaakt op de kermis? Vast wel.
    Mmmm heerlijk churros. We eten dat vaak in Spanje. Ga naar: http://albertymara.blogspot.nl/2011/09/de-churros-als-ontbijt-smaakte.html
    Groetjes Mara

  25. Emmelinda zegt:

    Dank je wel Mara :D. Oh ja, voor de meiden doe ik dat graag, zo’n rondje over de kermis. Maar de komende dagen hoef ik niet meer. Alhoewel…ik zag daar een kraampje met overheerlijke bratwurst hihi. ;-).

  26. Ja er varanderd eigenlijk erg weinig op de kermis.
    Mij zien er ook niet vaak meer, behalve met 3 oktober dan is een rondje over de kermis lopen een must, hoort bij de traditie 🙂

  27. Emmelinda zegt:

    Ja en dan snel naar de hutspot neem ik aan? ;-).

  28. Youke zegt:

    Alsnog gefeliciteerd!
    Ik ging voornamelijk naar de kermis voor een zuurstok en mn zusje voor zo’n babymelkflesje met van die gekleurde dingetjes erin, weet je wel?
    Verder heb ik een lichtelijk trauma aan de kermis vanwege een gekneusde elleboog in de botsauto’s

  29. Emmelinda zegt:

    Dank je wel Youke :D.

    Ja hihi, die flesjes ken ik. Grappig eigenlijk waar mensen voor naar de kermis gaan buiten de attrakties om. Marc haalde voor zijn vader altijd een kaneelstok. Zijn vader is al lang geleden overleden maar iedere keer als we langs de snoepkraam komen moeten we daar aan denken ;-).

    Ze hadden me vroeg altijd zo gewaarschuwd voor de botsauto’s dat ik er helemaal verkrampt in zat ;-).

  30. Nicky zegt:

    Nog gefeliciteerd! Leuk toch dat ze met jullie naar de Kermis wil?

  31. Emmelinda zegt:

    Dank je wel :D. Jazeker, daar ben ik het helemaal mee eens 😉

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

