Hieper-de-bieb*

Vroeger (ja, oma vertelt) speelde ik “biebje” met mijn broertje. Boeken waren voorzien van een zelfgemaakte stempelkaart en in een hoek van de binnenkant van de kaft zat de kaart om het pasnummer te noteren van de klant. Na het stempelen konden onze knuffels de boeken meenemen (jaja, hoogbegaafde knuffels hoor) van de toonbank, gemaakt van een omgedraaide sjoelbak.

Iets later (nee, geen vijf minuten) werd ik vaste bezoeker van de échte bieb en liet daar stapels vieze boeken afstempelen. Dat er een leuke jongen zat, iedere vrijdag, speelde ook een rol. En dat de halve school daar zat natuurlijk. Dikke pret. Al dacht de biebbaas daar anders over spelbreker. Met die leuke jongen werd het niets (nou ja, een paar weken maar) maar met die biebbaas wél. Euh nee joh, niet op die manier, gekkie toch. Hij werd mijn baas.

Ik ging namelijk bij deze bieb werken en heb het er reuze naar mijn zin gehad. Boeken koppelen met de gegevens in het systeem. Als de baas het systeem plat lag, en dat lag het nogal eens, mocht ik helpen bij de uitleen en stempelde voor het eggie.
Wat jongens betreft had ik niks te klagen want mijn collega had een leuke vriend waar ik meteen weg van was (houdoeee). Marc dus.

Tegenwoordig is de bieb helemaal geautomatiseerd en kom ik er nog maar zelden, zoek ik leuke knullen op Second Love heb ik nog steeds veel plezier van en mét Marc maar lees ik nog nauwelijks een boek vul ik gewoon zélf.

En toch, ondanks/dankzij dat bovenstaande….

heeft de bieb een mooie stempel op alles gedrukt.

*Ja leuk he? Leek me gewoon grappig, twee bijna dezelfde titels onder elkaar in de rechterkolom jammer alleen dat ik er dan zo’n nietszeggend logje van gemaakt heb maar ach, het kan niet iedere dag feest zijn. Volgende keer een log over boezems (hieper-de-tiet) en de keer daarna over mijn fotografeerdelarij (hieper-de-kiek) *kijkt naar Watzegjemenoulezers die nu het ABC afgaan om te kijken of er nóg een log na kan komen met deze titel maar dan met twee andere medeklinkers*.

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2012. Bookmark de permalink .

36 reacties op Hieper-de-bieb*

  1. Houden zo hé , je hoort tegenwoordig zó vaak “het was een mooi boek aar ik heb het uit ” dus niét teveel lezen in het boek van Marc en jou 😉
    Heel apart dat jij bubliotheek speelde ,ieder “noraal”kind speelde winkeltje met z’n broer of zus zoals ik met mijn jongste broetje maar jij ging dus al metéén interlectueel 😉

  2. Ans zegt:

    Wat leuk om te weten hoe jullie elkaar hebben leren kennen! Werken in een bieb…. het lijkt mij heerlijk! Als ik tussen de boeken zit is het goed! En als je dan via die bieb je aanstaande leert kennen is het helemaal super natuurlijk. Hieperdetyp (want jij bent een bijzonder typ). Hieperdekiep (als je in een opruimbui alles wegkiepert) Hiererdezwiep (als je iets een zwieper geeft), hieperdemiep (als je aan het zeuren bent!)

  3. Emmelinda zegt:

    Hahaha al ben ik soms wel benieuwd naar het volgende hoofdstuk ;-).
    Nou je het zegt, daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht omdat het zo “gewoon” was maar idd. We speelden wel eens winkeltje (met dezelfde knuffels (die kregen ook honger van al dat lezen) én met diezelfde omgedraaide sjoelbak) maar dit vonden we leuker 😀

  4. Emmelinda zegt:

    @Ans; Hahaha zie je, het werkt he? Titels genoeg. Nu nog verhalen hahaha.
    Ik bedacht me dat ik dat nog nooit verteld had et voila, dat kon nou mooi in zo’n logje. Als ik er een draai aan kan geven wordt het vervolgd, kladje is al klaar.
    Ja, ik vond het ook heerlijk om daar te werken. Het heeft een bepaald sfeertje, moeilijk te omschrijven. Dat vind ik wel geinig bij de bieb hier; die is gevestigd in een oude fabriek waar dan ook niks aan de plafonds is gedaan zodat je het buizenstelsel ziet. Ziet er allemaal “modern” uit, ik weet niet goed hoe je dat moet noemen. Maar toch is dat sfeertje er ook. Misschien dat dit iets van mij is hoor hihi.
    Wat die aanstaande betreft; ik kon zelfs kiezen want collega bood zichzelf aan (ow, ook voer voor een logje) hahaha. Maar nee, ik had geen oog meer voor hem 😉

  5. Voorál zo houden … zolang er nog hoofdstukken over zijn die je wilt lezen komt het allemaal wel goed ! Zonodig wel een woordenboek aanschaffen want mannen zijn niet altijd even goed “leesbaar” en dat kán complicaties geven !

  6. Emmelinda zegt:

    Whaahaa briljant, dat spreekt gewoon boekdelen! Nou zeg dat, ik kan er wel een boekje over opendoen, want ik ben geen gesloten boek, maar dan zou ik buiten mijn (trouw-)boekje gaan 😉

  7. Nou ja , ondertussen kun je met Marc natuurlijk wel “lezen en schrijven ” , zo gaat dat in een goed huwelijk .Toch wel een aparte plek om je toekomstige man te ontmoeten ,de Biep had in die jaren toch niet écht een flitsend imago ,je weet wel ,jongens met puistenkoppies en brilletjes 😉

  8. Emmelinda zegt:

    Ja, al doe ik vaak aan braille whaahaaa ;-).
    Is echt iets voor mij he, zoek ik in disco’s, zwembaden en allerlei populair vermaak naar iets leuks en dan kom ik hem dáár tegen. Rond mijn verjaardag nog wel. Was dat even een mooi verjaardagskado :D.

    Het allergekste is eigenlijk dat een andere vriend van Marc de broer is van een goede vriend van mij. Ik heb altijd bij zijn buurmeisje thuis gespeeld. En waar leer ik hem kennen? In de bieb als hij al lang in Utrecht woont. Hahaha.

  9. Hieper de type hahaha *kon het niet laten * Hoe kom je erbij dat dit niet interresant genoeg is om te lezen *kijkt je gefronst aan* Het is toch mooi dat jullie boek geen einde heeft en elke keer wordt aangevuld met mooie hoofdstukken en hopelijk nog vele aanvullingen *leve de nostalgie* 🙂

  10. Emmelinda zegt:

    Hahaha zie je, het werkt he ;-).
    Dát is sowieso waar, ik ben ook heel blij dat het boek alsmaar dikker wordt (blééf het maar alleen bij het boek ghehehe). Grappig, die bieb ken jij natuurlijk he? Alleen woonde jij niet meer in de buurt toen ik daar ging werken 😀

  11. Dat klopt ik was al vertrokken naar kerkrade 😦 Maar ja kwam gelukkig wel nog af en toe terug dan was ik naast de bieb te vinden in Bartok 🙂 😉 Ja dat boek van je kun je zekers een reeks van maken hihihi 😛

  12. Emmelinda zegt:

    Jaaaa, dat was ook leuk he? Daar heb ik hele mooie herinneringen aan ;-).
    Hahaha, dan wil ik ze in een mooie kaft net zoals de Winkler Prins. Netjes naast elkaar in de kast. Waar heb jij Ger eigenlijk leren kennen?

  13. J@n. zegt:

    Mijn collega had een leuk meisje, daar ben ik ondertussen zo’n 46 jaar mee getrouwd. Ik ben er meteen na ons trouwen mee naar het buitenland verhuist (Limburg) en hoe het verder met die collega is gegaan weet ik niet. In een bieb heb ik ook wel ooit gewerkt, maar alleen om die een goede beurt te geven en voor je iets verkeerds ervan zou denken, ik was schilder van beroep en niet eens een kunstschilder.

  14. Emmelinda zegt:

    Ikke iets verkeerds denken? Maar J@n toch *kijkt onschuldig*. Fascinerend, dus jouw collega had een leuk meisje en jij bent met haar getrouwd? Hihi, wat heeft er zich afgespeeld?;-)

  15. oeps…. die J@n toch 😉

  16. Emmelinda zegt:

    Ja *giechelt*, zo hoor lees je nog eens wat he? 😉

  17. J@n. zegt:

    Met Emmelinda weet je maar nooit. 😉

  18. J@n. zegt:

    @ Emm: Dat is een lang verhaal, te lang om op te schrijven, ik ben namelijk niet zo’n goeie schrijver als jij.

  19. J@n zou zó de politiek in kunnen …..want wat hij zegt is helemaal niet waar , hij kan bést een leuk stukkie weg schrijven ….hij wil ons alleen maar nieuwsgierig laten !

  20. Emmelinda zegt:

    @ J@n; Hahaha dat is een goeie maar daar trap ik niet in he 😉

  21. Emmelinda zegt:

    @Rietepietz; Jaaaa dat bedoel ik. Nu ben ik wel héél benieuwd hoor hahaha :D. Euh. Wacht. Dat werkt bij mij ook niet; gewoon net doen alsof het niet interessant is, dan komen de verhalen vanzelf 😉

  22. J@n. zegt:

    Tja, hoe gaat dat, ik was te bleu om haar te vragen en mijn collega niet…..
    Na enige weken kreeg Joke in de wijsheid dat ik toch de betere van de twee was. 🙂

  23. Emmelinda zegt:

    Yihaaaaaaa, slimme Joke! Mooi verhaal J@n 😉

  24. Waar ik Ger heb leren kennen ? Dat was bij mijn zus in de kroeg,ik hielp er af en toe uit en zijn ogen vertelde iets wat me nieuwschierig maakte,maar het initiatief had Ger genomen er werd met nog een man biljart gespeeld om een etentje met mij *ik werd niet gevraagd,maar was wel de inzet* (-_-) Ger won en nam me mee uit eten en met wat gedate te hebben en een mini pauze zijn we bijna 19 jaar samen 🙂

  25. Emmelinda zegt:

    Oh hihi, de KEUze was voor jou niet moeilijk natuurlijk om mee te gaan toen hij eindelijk won :D.
    Maareuh, hebben jullie DIE kroeg overgenomen of zijn jullie voor jezelf begonnen? Woooo, ook alweer een tijd he? Super *steekt duim omhoog*.

  26. Elkaar tussen de boeken te ontmoet. Wat romantisch of viel dat wel mee?
    Saludos de Albert

  27. Hahaha nee die keuze was makkelijk ennn we waren beide nuchtet *toch wel belangrijk 😉 * Mijn zus en zwager hebben de kroeg nog tot ongeveer 3 / 4 jaar geleden gerund,wij hebben in 1995 ons kroegje in een dorpje verderop geopend liep goed maar door mijn gezondheid en dat je ook een *sociaal betrokken raakt bij de mensen* deel van je eigen sociale en prive sfeer inleverde en die combinatie met ook wel de mentaliteit van de dorpbewoners,was mijn gezondheid belangrijker dan het geld en gelukkig stond Ger achter mij 🙂

  28. Emmelinda zegt:

    @Albert; Eigenlijk wel, ik was niet zo romantisch eigenlijk dus dat zag ik toen helemaal niet zo ;-).
    Dat was nou echt een boekenbal 😉

    @Laura; Hahaha, nou inderdaad dat is zéér belangrijk 😉

    Ja, daar heb je idd over verteld, over de gezondheid en de betrokkenheid. Kan me dat zo goed voorstellen, ik zou dat, wat betrokkenheid betreft, ook hebben. En wat jij ook vertelde toen, dat drinken van klanten he? Teveel drinken. Bleergh.
    Hoe het eigenlijk dat jouw zus een kroeg had, kwam dat van je zwager dan of zijn ze ‘m samen begonnen?

  29. Marika zegt:

    Biebje spelen hahaha. Nee dat heb ik nooit gedaan, wel winkeltje spelen en poppen aan het kruis nagelen enzo (oeps schreef ik dat hardop?).
    Ik kwam er wel veel als kind bij de bieb, tegenwoordig nooit meer. Lezen werd erg lastig vanwege mijn nekklachten, en dikke boeken passen niet op mijn leesstandaard (waarmee ik op ooghoogte kan lezen). Maar via mijn tablet gaat het best goed, dus een aantal ebooks erop gezet en nu kan ik zelfs in bed lezen. 🙂

  30. Emmelinda zegt:

    Whoeehaaa Marika, wat lees ik daar? Interessant! 😀
    Ja, het is er alleen maar makkelijker op geworden he en je hoeft ook je vinger niet nat te likken om de pagina om te kunnen slaan (hahaha eigenlijk doe ik dat niet eens omdat mijn moeder daar zo’n hekel aan had en er op gehamerd had dit niet te doen) 😉

  31. Marika zegt:

    Ik had zo’n raamhor wat wel eens op de grond stond, die had een houten dwarsbalk en tja… Die katholieke opvoeding was dus niet zo’n succes hahaha. Mijn poppen hadden ook vaak knokpartijen, makeup werd bij mij als eerste gebruikt om blauwe ogen te maken en bloedneuzen enzo. 😉

    Op mijn boeken ben ik altijd heel zuinig geweest, dus inderdaad niet met een natte vinger bladzijden omslaan, of een hoekje omvouwen om te zien waar je gebleven was, dat is nog erger. Of een boek open wegleggen, met de open pagina’s naar beneden waardoor je hem vaak nooit meer mooi strak kreeg. Ik deed dus ook niet zo snel aan boeken uitlenen, dan ergerde ik me groen en geel, want niet iedereen ging er zo mee om hè. 😀

  32. Emmelinda zegt:

    Oh hahaha dus dan was het nog niet zo raar dat mijn broer en ik een ietsiepietsie later Bordeeltje speelden met de Barbies? *grinnikt* Maar bij jou was het natuurlijk uit onderzoek. Je moest toch weten hoe jij jouw klei-poppen moest kleuren later? ;-).

    Bij sommige boeken moest je ook oppassen dat je op een bepaald moment niet het boek té goed opengeslagen had want dan “knakte” de kaft zo. In de bieb vond ik de nieuwe boeken dan ook het allermooist. Roken zo lekker, nog niemand had er aangezeten (euh behalve…noem maar op) en nog ongekreukt (weet je waar ik ineens aan denk; aan mensen die ik ons trouwalbum liet zien en wel kon vermoorden omdat ze dat dunne blad (ben ff de naam kwijt) niet in de gaten hielden als ze de bladzijdes omsloegen en zo kreukten. Aaaargh). Ik was met al mijn speelgoed eigenlijk zo, als vriendinnen kwamen spelen hield ik ze goed in de gaten dat ze er net zo zuinig mee omgingen. Tsja en dan heb je een broertje met sloopneigingen…..

  33. Emmelinda zegt:

    Oh hahaha, zie je wel; ik dacht al zoiets maar vond het te makkelijk. Thanks! Fijn, zo’n hulp 😀

  34. Marika zegt:

    Bordeeltje spelen whahaha. Die poppen-knokpartijen waren trouwens niet de barbies maar de babypop-achtigen. Ik weet niet hoe ze genoemd werden want ze leken niet op een baby, er waren er twee bij die we slappe poppen noemden, hadden een stoffen lijf. Een had de handen als vuistjes dus die was erg geschikt om klappen uit te delen. En een keek nogal verwaand, dus die had vaak een blauw oog.

    Ondanks dit was ik ook erg zuinig op mijn speelgoed. Dit was gewoon afwasbaar en die ene aan het kr.. eh hor deed ik met touw, niet met spijkers lol.

    Oh wat erg ja als ze zo lomp omgaan met zo’n mooi fotoboek, kan me voorstellen dat je er niet goed van werd.

  35. Emmelinda zegt:

    Whoeehaaa, ik vind dat je het heerlijk vertelt “…deed ik met touw, niet met spijkers…” en “….erg geschikt om klappen uit te delen…” hahaha, ik denk dat mijn broer(tje) en ik toch heel wat gemist hebben in onze kindertijd/jeugd omdat wij geen uitneembare horren (trouwens helemaal geen horren) met een kruis er in hadden. Eens kijken of ik mijn vader daar op kan aanspreken whaahaa.

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

