Wat verstop je me nou?

Jaren geleden ging ik voor de eerste keer met Mies naar een concert anders dan Guus Meeuwis. Het ging hier om een band uit Duitsland waar ze helemaal gek van was.

Omdat ze natuurlijk veel foto’s en/of filmpjes wilde maken van haar schoenen helden had ze het fototoestel van te voren al opgeladen en klaargelegd. Voor de zekerheid keken we nog even op de site van Ahoy want als je daar staat en het toestel mag niet mee naar binnen dan hadden we een probleem. Wat doe je dan? Even heen en weer naar huis, toestel terugbrengen, zat er niet in en weggooien is ook zoiets. Echter, op de site stond dat het niet geoorloofd was foto’s te maken of te filmen.

Mies baalde als een doos vol geaarde stekkers. Dat begreep ik maar al te goed (al was een gewone stekker ook al prima). Gelukkig ben ik niet voor één gat te vangen. Sterker nog; ik máákte er (tijdelijk) een: ik dook in mijn verzameling tassen, zocht een geschikt exemplaar, tornde de voering los, mikte het fototoestel er in en plakte vakkundig het zaakje weer dicht. Dan kon ik ter plekke de boel losttrekken en het toestel bevrijden. Ja foei. Niet echt netjes natuurlijk, regels zijn regels, maar ik was een b-tje Oost-Indisch dom vanwege het beteuterde gezichtje van dochterlief *kijkt beschaamd naar puntje van, overigens héle mooie, schoen*.

Op de dag zelf stonden we in de rij, klaar om betast gefouilleerd te worden. Dat ik het warm had kwam heus niet van de temperatuur (Tim immers;12 graden onder nul) maar van de zenuwen. Wat zou er eigenlijk gebeuren wanneer men het toestel toch zou vinden, ook al had ik dit mooi weggewerkt en er allerlei spullen tegenaan gezet? Net nu Mies zo dicht bij haar helden was?

Enfin, toen we eindelijk aan de beurt waren en de tas open moest omdat men wilde zien wat we zoal meegesleept hadden hield ik de adem in. Wat zeg ik? Ik hield de adem in zoals ik die nog nooit ingehouden had. Niet dat die mannen daarvan onder de indruk waren. Ze deden gewoon wat ze moesten doen en roerden even door de tas. Maar…ze vonden niks NANAnanaNA.

Dolblij en met een miljoen zuchten van gloeilampen spotjes tl-buizen verlichting gingen we de poptempel binnen. Ik keek om me heen of de kust veilig was, depte het zweet van mijn voorhoofd en rukte daarna de voering los van de tas. Hier met dat toestel. Mies griste het uit mijn handen en stond al helemaal klaar om het viertal op de plaat vast te leggen.

Het voorprogramma begon te spelen en om me heen leek het te onweren; overal flitsen. Rijen dik, toestel naast toestel! Het leek wel een uitgebreide versie van d’n Media Markt waar al die tv’s naast elkaar tegen de wand hangen. Daar hadden ze dus helemaal niks van gezegd bij de ingang? Dat kon gewoon zonder een dierbare tas op te offeren?*

Zondag gaan Mies en ik weer op pad. Weer naar een concert. Het toestel neem ik gewoon mee, midden in mijn tas. Want zeg nou zelf…

Zoiets is toch gewoon niet wél te filmen?

N.B. Zo. Nu kan de Nieuwe Revu me bellen. Kan ik met mijn crimineel gedrag óók een column vullen 😛

*Nou schijnt het, leerde internet me later, dat kleine digitale camera’s wél geoorloofd zijn. Wanneer je aankomt met professioneel spul met een joekel van een telelens of een filmcamera waar je schouders zeer van gaan doen qua gewicht is het een heel ander verhaal.

Over watzegjemenou

Het betreden van deze weblog (www.watzegjemenou.wordpress.com) is op eigen risico. Ik stel me niet aansprakelijk voor hartkwalen, kromme tenen of psychische aandoeningen na het lezen van deze logjes ;-) Een reactie achter laten is altijd leuk. Vergeet echter niet: Wat u schrijft kan en zál tegen u gebruikt worden, ghehehe.
Dit bericht werd geplaatst in Alle logjes van 2012. Bookmark de permalink .

24 reacties op Wat verstop je me nou?

  1. Ans zegt:

    Nou, dat is ook lekker duidelijk! Ik zat een keer in Carré te fotograferen…. echt, ik had daar een goede reden voor (ik had de aarten gekregen van iemand die door ziekte niet kon en baalde als een driewegstekker, dus wilde ik haar toch iets laten zien!)! Hield het scherm steeds tegen mij aan en klikte op goed geluk…. maar keek wel steeds even of het gelukt was. Toen werd ik op mijn schouders getikt…iemand achter mij had last van het schermpje!!! Meestal mag je van artiesten of voorstellingen geen foto’s maken…. zit wat in…..al dat geflits…maar ik flits nooit! Ik begrijp ook nog dat ze niet de hele voorstelling openbaar willen hebben, maar het kan ook goede reclame zijn.
    Met Edwin ging ik lang geleden naar “Racisme beat it”. Niet veel geld, maar de toegang was gratis. Drinken mee, want ergens anders kopen is duur. Bleek niet te mogen i.v.m. de veiligheid! (ik had miniblikjes). Inleveren of ter plekke opdrinken…tsja, dat is mij wat teveel, dus ik leverde netjes in (en echt per ongeluk liet ik er eentje in mijn tas…vond ik later die middag pas). Er waren mensen met koelboxen vol….. ter plekke opdrinken hahaha. Voor de veiligheid..offf… je mocht wel naar binnen met parasol…. lijkt mij onveiliger! Alcohol kon je daar ook kopen…. daar komt soms ook heel wat onveiligheid uit voort!

    Veel plezier morgen!

  2. Emmelinda zegt:

    Jaaa dat hebben we bij Disneyland Parijs ook gehad. Zoals het een echte Nederlander betaamt hadden we eten en drinken bij ons voor een heel leger. Bij de ingang stonden borden dat je niks mee naar binnen mocht nemen. Dus snel het een en ander genuttigd en de rest weggegooid, braaf als we (normaal gesproken hahaha) zijn. Kom je in het park, stikt het er idd van de mensen met koeltassen! Wat denken ze van het park? Dat daar fototoestellen in zitten ofzo? Tssss.

    Dat je bij bepaalde concerten geen foto’s mag maken snap ik nog wel. Dat is niet altijd gepast. Ik neem ook aan dat het bij artiesten vaak gaat om de merchandise. Als je met professionele apparaten aan de slag gaat en zo zelf t-shirts of posters gaat drukken zullen ze zelf minder verdienen en hebben ze geen zicht meer op wat er zoal in omloop is. Over het flitsen, ja dat kan ik me bij een voorstelling van het Zwanenmeer voorstellen dat het irritant is, maar bij een concert waar ze jou als fan zélf verblinden met die super troupers moeten ze niet zeuren. Dan mogen bij ballads ook geen aanstekers meer ;-). Maar het is als publiek wel een stuk moeilijker kijken wat er op het podium te volgen is met al die armen de hele tijd omhoog hahaha. Het is een voordeel dat ik niet klein ben ;-).

    Dank je wel, Ans. We hebben er zin in *speelt nog een beetje met de luchtgitaar*

    • Ans zegt:

      Inderdaad, er kan van alles mee gedaan worden waar de artiest(en) zelf inkomsten door mislopen, daar is wat voor te zeggen. Flitsen als er volop met discolichten, draaiende parlights etc. gewerkt wordt moet kunnen. Meestal heeft flitsen op grote afstand geen zin, ik flits zelden! Ik vind het licht veel mooier zonder flits en als de foch te donker is kan ik hem vaak wel ophalen op de computer (tenzij het te erg is). Ja maar ik ben klein, ik zie nooit wat hahaha. Vroeger hiel het nog wel eens als ik zielig zei dat ik niks zag, dan lieten ze mij vooraan staan, maar ja…. dat doen ze sneller met een jonge meid dan met een oud wijf hihihi, lukt niet vaak meer!

  3. Emmelinda zegt:

    Ja, dat is vaak inderdaad zo, dat de foto’s zonder flits mooier zijn. Ik heb dat thuis al met de tasorganizers. Wanneer ik die fotografeer zou ik eigelijk een fotostudiootje moeten hebben want de belichting is helemaal verkeerd hierdoor. De stoffen zijn fletser of totaal anders van kleur (is met een bepaalde kleur blauw, zeeblauwachtig, die is niet op foto vast te leggen zoals in het echt.
    Weet je wat het ook is he, die beelden bij zo’n concert zijn totaal niet geschikt om iets mee te kunnen doen dan op Facebook plakken. Alleen als je vooraan staat zou het nog kunnen, dan heb je die armen er niet op staan met al die toestellen die aan het filmen zijn. Die kunnen vaak ook de armen steunen zodat het geen wiebelige beelden worden. Maar dan zit je weer met het licht of mensen die achter je staan te duwen. Pas wanneer je een statief mee kunt slepen zal het anders zijn, met een flinke camera.
    Hihi, ik herken dat wel van bij Steffie. Zij is ook klein en de ene keer schuiven ze haar vanzelf door naar voren en de andere keer mag het als ze er om vraagt. Al heb ik eens bij K3 gestaan en me afgevraagd wat er met die ouders aan de hand was. Kinderen in de nek, vooraan. Dus de kinderen er achter konden helemaal niks zien. Werd nog omgeroepen om de kinderen uit de nek te verwijderen maar niks ervan. Alles voor het eigen kind. Lekker dan.

  4. Marika zegt:

    Lijkt me zo irritant als ze voor je staan met een cameraatje in de lucht, tja ik ben dus wel klein en zie sowieso al weinig bij een concert. Ik zit alleen nog op de tribune, want in de arena zelf zie ik toch niks hahaha. Heb dat ooit meegemaakt bij een concert van Sting dat ik omsingeld was door grote mensen en die gingen als een gek staan springen, ik werd echt bijna niet goed, dan word je echt kotsmisselijk als je niet van je af kunt kijken.

    Veel plezier alvast bij het aankomende concert. Ik ben benieuwd of je door de security komt met je camera lol.

  5. Emmelinda zegt:

    Ja, dat is inderdaad een heel groot nadeel. En nou ben ik niet klein maar er zijn altijd nóg langere mensen. Hoe die het doen wéét ik niet maar die staan altijd voor mijn snufferd. Op een gegeven moment verschuift het allemaal wel, dan sta je ineens weer bij hele andere mensen en dan ben ik weer de grootste hahaha ;-). Dat je er kotsmisselijk van zou worden snap ik dan ook heel goed. Ik heb vaak als nadeel dat wanneer mensen gaan klappen boven hun hoofd dat ze met de vingers in mijn ogen prikken. Ik maai gewoon boven hun hoofden met mijn armen. En zo ontzettend lang ben ik nou ook weer niet hihi (nee was geen concert van K3 met bezoekertjes van 1 meter 20 ofzo hahaha).

    Dank je wel. Als dit mijn laatste logje is voor de komende drie jaar weet je dat ik vast zit. Euh…of juist niet. Als ik daar mag computeren heb ik tijd om iedere dag drie logjes af te leveren ghehehe 😉

  6. Ahhhágggg …. wat ben jij een ondeugd en ook nog een slecht voorbeeld voor je schatjes van kinderen die natuurlijk nóóit zoiets zouden doen 😉

  7. Emmelinda zegt:

    Hahaha, we zullen het dan ook nooit meer doen maar ook niet minder, ghehehe

  8. Emmelinda zegt:

    Mooi woord trouwens: “Ahhhágggg” hihi

  9. De illigale fotograafen *had ik nooiiiit van je verwacht,geloof je hetzelf * 😉 Maar voor het plaatsen van die foto’s of beeldmateriaal dien je toestemming te vragen,kan nl een duur grapje worden *kwam eens ter sprake bij rtlboulefart euhhh vard* Veel plezier morgen 🙂

  10. Emmelinda zegt:

    Maar het is voor eigen gebruik dus dat valt weer mee he ;-). Ik wil de heren van de band wel vragen maar ik denk dat het management ’t vertikt mij die nummers door te geven ghehehe.
    Dank je wel, gaat vast helemaal lukken 😉

  11. Ik heb altijd alleen maar van die antieke fototoestellen gehad, waar ik geen foto’s van kon maken, tenzij de persoon of het onderwerp binnen een meter afstand stond. Tja…gaat niet werken in Ahoy. In de Kuip ook niet trouwens. Gelukkig is er You Tube. En eigengereide mensen 😉

    Emmelinda bept tegen Mirjam:

    Oh erg, ik vind jouw reactie nu pas, tussen de spam (bij sitebeheer) omdat ik een andere reactie zocht.
    Hahaha, ja gelukkig wel. In feite is het ook vreemd allemaal, al die moeite want hoe vaak kijk je nou naar die foto’s of filmpjes? ;-). Ik weet niet wat het is, Mies stond in ieder geval flink te filmen en te fotograferen afgelopen zondag 😉

  12. Meestal zijn er op internet na afloop van een concert genoeg foto’s te vinden.
    Waarom je dan in alle bochten wringen om een camera mee te nemen vraag ik me af.
    Saludos de Albert

  13. Emmelinda zegt:

    Is ook zo. Maar je denkt altijd een véél leuker plaatje te schieten. Denk ik dat het is. Geen idee, van mij hoeft het ook niet ;-).

  14. J@n. zegt:

    Het lijkt me tegenwoordig ook wel moeilijk te verbieden, want zelfs met dat (antieke volgens mijn kinderen) toestel van mij kan je nog hele goeie foto’s maken en ik geloof dat je er ook nog mee kan filmen, zelfs opbellen kun je met dat ding, dan vraag ik je……..Ja, wat eigenlijk? 😉

  15. Emmelinda zegt:

    Hahaha nou? Watvraagjemenou? ;-).
    Ja en als je ziet wat je met die mobieltjes van nu voor een foto’s maakt, prachtig gewoon..je kunt mensen toch niet verbieden hun toestel in te leveren omdat ze dan niet bereikbaar zijn (alsof je tijdens een concert een gesprek kunt voeren hahaha, maar goed smssen kan nog wel). Ik heb ook een “antiek” ding. Niet omdat ik zo’n modern ding niet interessant vind maar omdat ik alles wat er op zit ook gewoon thuis kan en het alleen maar veel geld kost, die abo’s etc. 😉

  16. J@n. zegt:

    Hè hè, ik ben blij dat een jong ding zoals jij dat nou ook vind!
    Nou sta ik gelukkig niet meer alleen.
    Anders zou je nog kunnen gaan denken aan alzheimer light 😉

  17. Emmelinda zegt:

    Hihi, ik hoor het ook niet veel, om me heen gaat het om de mooiste telefoons. Maar ik heb er niks mee. Leuk, al die toeters en bellen. Maar ik doe liever iets anders met het geld. Als ik er nou vanwege werk ofzo niet buiten kon dan snap ik dat nog. Zo lang ik thuis alles op kan zoeken vind ik het best. Soms is het wel eens slepen; als ik ergens heen moet dan neem ik én mijn fototoestel mee en mijn mobieltje. Terwijl dat fijn is wanneer je dan alleen je mobieltje hoeft mee te nemen omdat alles er in zit. Ik twitter graag en soms gebeurt er onderweg iets waar ik dan een tweet over wil plaatsen. Moet ik eerst naar huis anders is het oud nieuws. Maar ach, als dat alles is? Kan altijd met terugwerkende kracht. Goed voor het geheugen 😉

  18. J@n. zegt:

    Juist ja, daar zeg je zowat, dat geheugen……….

  19. Emmelinda zegt:

    Wat zeg je? Waar heb je het ook al weer over? 😉

  20. Ik was vorige week bij een optreden van Belle Perez , ondanks mijn perskaart mocht ik voor het podium wel fotograferen maar niet filmen (met mijn minicamaraatje) .
    Staat er achter mij op de eerste rij iemand met zijn I Pad het hele concert te filmen.
    Logisch dat ik natuurlijk ook maar ben gaan filmen. 🙂

  21. Emmelinda zegt:

    Ja, dat is zéker logisch, dat had ik ook gedaan! Gisteren was ik met Mies bij Nickelback. Ze hebben niet eens goed gekeken naar wat je bij je had. Viel me overigens mee, geen wand a la Media Markt in de zaal zoals ik bij andere concerten heb meegemaakt. Ook typisch, dan mag het blijkbaar en dan neemt bijna niemand er een mee. Nou ja, zo leek het dan ;-).

Maak van je hart geen moordkuil en reageer:

